Hoppa till innehållet

Popikonen ska fylla Liseberg

Tre gånger har Göteborgssonen lyckats fylla Ullevi. Nu är det dags för Håkan Hellström att dra massorna till Liseberg.
Snart invigs ”Klubbland” – en utställning om Håkan Hellströms liv som artist.

MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.
MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.Foto: Foto: TT
MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.
MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.Foto: TT
IDOLPORTRÄTT. Isse Samie vid en bild på Håkan Hellström som barn. Oscar Wallblom och Per Alexanderson står framför en större bild på bandet Broder Daniel som Håkan Hellström tidigare spelade i.Foto: Cicci jonson
EGNA VÄSTEN. Håkan Hellströms jeansväst är ett av många plagg som ingår i utställningen.Foto: Cicci Jonson
BACKSTAGEPASS. Mängder av Oscar Wallbloms backstagepass hänger inramade i ett av utställningens rum.Foto: Cicci Jonson
BREVEN. Även fansen har fått bli en del av utställningen genom de mängder med brev som de skickat till sin idol.Foto: Cicci Jonson
LIRAREN. Att Håkan gillar Gais är ingen hemlighet, men alla kanske inte har sett honom i klubbtröjan förut.
LIRAREN. Att Håkan gillar Gais är ingen hemlighet, men alla kanske inte har sett honom i klubbtröjan förut.Foto: Cicci Jonson

”När man kommer in möts man av en två och en halv minuter lång film”, säger Per Alexanderson som är nöjeschef på Liseberg.

”Det är mycket musik och lite Monty Python-touch på det hela”, fyller skivbolagsprofilen Isse Samie i.

”Och så är det en massa animationer och små passningar till sådant som rör Håkan”, påpekar Oscar Wallblom som spelat bas i Håkan Hellströms band sedan starten.

De har alla tre haft ett finger med i spelet när utställningen om Håkan Hellström har växt fram. Själva lokalen är belägen alldeles intill Lisebergs stora scen och inrymde fram till i höstas en utställning om Evert Taube.

Ingen av de inblandade verkar särskilt sugen på att diskutera att den gamle vissångaren och kompositören fått lämna plats för den mer nutida Håkan Hellström, som dessutom är en stor beundrare av Taube.

”Evert Taube-utställningen var fantastisk, men tyvärr drog den inget folk trots att den var gratis. Vi tittar på lösningar för hur den kan leva vidare”, säger Per Alexanderson.

Vi kliver raskt vidare in i nästa rum.

”Här börjar resan 1974, när Håkan föds. Den sträcker sig fram till år 2000 då Håkan debuterar som soloartist”, berättar Isse Samie.

Väggarna pryds både av glamrock- och punkreferenser, samt bilder på band som Håkan Hellström spelat i.

Var har ni fått alla saker ifrån?

”Vi har samlat in dem från nära och kära, gamla bandmedlemmar och Håkan själv”, säger Isse Samie och pekar på en välanvänd Union Carbide Productions T-shirt som är Håkan Hellströms egen.

Oscar Wallblom beskriver det som att de haft en hel hög med objekt att välja från, och sedan plockat guldkornen ur den.

Utställningen är ett samarbete mellan Liseberg och skivbolaget Woah Dad!, som Håkan Hellström både deläger och har kontrakt med. Isse Samie är en av huvudpersonerna i bolaget, som startades för drygt två år sedan. De båda har följts åt på flera olika skivbolag sedan Isse Samie en gång i tiden gav Håkan Hellström hans första skivkontrakt.

Woah Dad! ingår i Telegram Studios. De största aktieägarna är Isse Samie och festival- och skivbolagsrävar som Joel Borg, Klas Lunding och Niklas Lundell. Förra året gick även sponsorbyrån Håkanson United in som delägare. I koncernen ingår bland annat även Isse Samies och Klas Lundings gamla skivbolag Dolores Records, samt Telegram Bokförlag och Telegram Digital Studio.

Vi tågar vidare in i ett rum som är en referens till Göteborgsklubbarna Lolita och Gump som huserade på Jazzhuset i Göteborg vid tiden för Håkan Hellströms genombrott. Isse Samie var med och drev dem båda.

Det var även han som fick idén till utställningen. Han var på Liseberg med sina barn för två år sedan och träffade på Per Alexanderson som han känt sedan länge.

”Förhandlingarna inleddes under hösten. Det gick ganska smärtfritt”, konstaterar Per Alexanderson.

Uppbyggnaden står Liseberg för, medan Isse Samie och Oscar Wallblom bestämmer vad som ska visas. För att finna inspiration har de tittat på liknande utställningar i London och Paris. Till exempel om Velvet Underground.

”Vi har snott massor”, säger Per Alexanderson.

Hur mycket har Håkan Hellström varit med och utformat utställningen?

”De flesta idéerna kommer från Isse”, säger Oscar Wallblom.

”Det är en av Håkans styrkor att han litar på folk. Vi har spelat i samma lag, men på olika positioner, i väldigt många år. Men han har så klart kommit med inspel”, fyller Isse Samie i.

Intäkterna från utställningen delas mellan Liseberg och Telegram, enligt en modell som kallas split med stege. Det innebär att man delar lika upp till ett visst belopp. Inträdet ingår inte i det vanliga åkpasset, utan biljetter får besökarna köpa separat. Då får man dessutom en speciell tid bokad. 75 kronor kostar biljetterna.

Utställningens sista anhalt är en liten arena där man kan sjunka ned och titta på en videoupptagning av Håkan Hellströms senaste konsert på Ullevi.

Skulle Håkan kunna gå tillbaka och spela på en mindre scen som till exempel Lisebergs stora scen?

”Varje skivsläpp lever sitt eget liv. Man börjar inte från noll, men varje turné är unik”, säger Oscar Wallblom.

”Men som det ser ut just nu så skulle det bli tufft att göra med tanke på antalet människor som vill se Håkan”, säger Isse Samie.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera