Hitta hem i ett nytt land, i sig själv eller på ständig flykt. Årets internationella poesifestival utforskar alla möjligheter och begränsningar. ”Jag har lyckats få hit flera av mina favoritpoeter”, säger tidskriften 10tals chefredaktör tillika festivalens konstnärlige ledare Madeleine Grive.
Hilma Lundwall
Text
Är du redan prenumerant, logga in för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.
Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.
Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.
– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.
Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.
– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.
Unik elbilsplattform
Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.
– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.
Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?
– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.
”Levande” bakljus
Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.
– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.
Nya ikoniska modeller
I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.
– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.
Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.
– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev