Hoppa till innehållet

Öppnar kreativ klubb

I designhögskolan Beckmans gamla lokaler på Östermalm växer en ny typ av kontorshotell fram.
Medlemsklubben Alma ska bli en mötesplats för kreatörer och entreprenörer.

BYGGE PÅGÅR. En stor del av inredningen har formgivits specifikt för Alma, berättar Fredrik Carlström, som tar rollen som kreativ chef.
BYGGE PÅGÅR. En stor del av inredningen har formgivits specifikt för Alma, berättar Fredrik Carlström, som tar rollen som kreativ chef.Foto: Foto: Oskar Omne

Kvarlevor från de förra hyresgästerna på Nybrogatan 8 syns på väggarna. Konturerna av texten ”Your body is your temple” slingrar sig längs med väggen – ett minne från gymmet som tog över när Beckmans designskola flyttade ut.

Nu är tanken att design och kreativitet ska fylla de totalt 2 000 kvadratmeter och fem våning höga lokalerna igen. I början av oktober slås dörrarna upp till medlemsklubben Alma – ett slags modernt kontorshotell.

”Vi gillar inte att använda det ordet, utan föredrar att kalla det en medlemsklubb där man kan jobba. Man kan säga att det är en medlemsklubb slash kontorshotell”, säger en av grundarna, Fredrik Carlström, som sedan flera år tillbaka bor och arbetar i New York.

Han har bland annat drivit den digitala reklambyrån Great Works och öppnade konceptbutiken Austere för skandinavisk design i Los Angeles för två år sedan. Samma butik kommer att husera i bottenplanet på Alma och det blir även den enda delen som är öppen för allmänheten.

Utformningen av huset har tagits fram tillsammans med arkitektkontoret Tham & Videgård och de fem våningarna kommer att bestå av arbetsplatser i olika former – öppna kontorslandskap blandas med konferensrum och mer privata kontor. Själva hjärtat av huset är en ljusgård där restaurangen kommer att drivas av männen bakom maten på Ett hem, Martin Brag och Leo Frodell.

”Vi kommer att programmera Alma som ett magasin. Butiken och huset kommer att förändras under året och utefter saker som händer, som till exempel designveckan, modeveckan och olika utställningar. Vi kommer också att låta våra medlemmar och projekt som pågår i huset att vara med och forma innehållet”, säger Fredrik Carlström.

Projektet finansieras av en handfull investerare, däribland Lena Apler, affärsängel och grundare av Collector Bank. Namnet Alma är hämtat från uttrycket alma mater, den närande modern, som syftar till ett universitets intellektuellt närande roll hos sina studenter.

”Drömmen är att om 5–10 år säger någon att de startade sitt företag på Alma, eller att det var där de fick sin idé, sin första finansiering eller sitt genombrott. Vi vill vara en plats för kreativa människor och deras projekt”, säger Fredrik Carlström.

Han beskriver ursprunget till idén som själviskt, han var ute efter den mötesplats han själv saknade.

”Stockholm är en av de mest kreativa städerna på jorden. Samtidigt saknas det en naturlig plats att träffas på. Det finns en fin gammal tradition i Stockholm av mötesplatser för kreativa människor, som Röda rummet och Konstnärsbaren. Vi vill skapa en ny sådan plats. Det går att skapa en miljö som främjar samarbete, jag har drivit reklambyråer och kreativa miljöer hela mitt liv, så det är vi bra på.”

Har ni hämtat inspiration från något liknande ställe?
”Vi var runt tidigt på alla möjliga ställen och tittade på de koncept som vi tyckte lockade och sedan har vi tagit det vi gillar”, säger Fredrik Carlström och drar paralleller till kreativa kontorsmiljöer som NeueHouse i New York.

För att få en arbetsplats på Alma krävs ett medlemskap som är bundet till inbjudningar, men det går att ansöka om ett medlemskap på deras hemsida.

Medlemskapet betalas månadsvis och det går att välja mellan fem olika nivåer: Open, Dedicated, Studio, Private Office och Out of town-member. Priserna för det billigaste medlemskapet kommer ligga på runt 4 000 kronor per månad.

”Du betalar bara för de meter du behöver och får sociala ytor, restaurang, konferensrum och social kalender på köpet”, säger Fredrik Carlström.

Huvudkriteriet för att bli medlem är att arbeta inom ett kreativt fält. Arkitektur, design, mode, musik och medier är några områden som Fredrik Carlström räknar upp.

”Det ska finnas en vilja att arbeta med andra människor och att sitta i den här typen av hus. Jag tror det finns en massa människor som jag själv, som saknar den här kreativa miljön i Stockholm.”

Hur ska ni välja ut medlemmar?
”Vi har en kommitté som kommer att träffas en gång varje månad och gå igenom ansökningar. Det handlar om vilka som passar in i huset, det ska vara en bra mix. Vi är ganska små, inledningsvis tar vi bara in 200 medlemmar.”

Innehåll från HörmannAnnons

Här är tekniken som gör transporterna säkrare

Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.
Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

Lastning och lossning är farliga moment inom transport.

Nu finns dock teknik som gör arbetet tryggare – och ökar effektiviteten.

– Med våra lösningar minskar risken för olyckor och driftstopp, säger Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns industriprodukter här

1,8 procent. Så mycket beräknas godstransporterna öka årligen fram till 2040, enligt en tidigare prognos från Trafikverket. I dess fotspår följer samtidigt en stor belastning på landets logistikcenter och olyckan kan lätt vara framme.

– Jag skulle säga att incidenter sker ganska frekvent. Många situationer är farliga, det blir ingen olycka men det kunde ha blivit det, säger Pär Odén och fortsätter:

– En typisk situation kan vara att en truck står inne i släpet och lastar det sista när chauffören startar lastbilen och rullar iväg. Den stannar oftast som tur är efter några meter, men personen i trucken kan skadas allvarligt.

Därför har Hörmann utvecklat ett mekaniskt hjulblockeringssystem där lastbilen backar in mellan två stålprofiler, sedan låser föraren fast en balk mot hjulet.

– Balken måste vara i kontakt med hjulet och vara spärrad för att lastbilen ska få tillträde till dockningen, det går inte att börja lasta förrän bilen är fastlåst, vilket indikeras till föraren med ett signalljus som skiftar från rött till grönt.

Konstruktionen tryggar inte bara lastbilens position under lastning och lossning. Den säkerställer även att lastbilen är i rätt position i dockningen samt minimerar risken för påbackningsskador, menar Odén:

– Du får en säker hantering från början till slut. För att kunna lossa blockeringen och köra iväg måste lastporten vara stängd.

Han lyfter även att hjulblockeringen ska kunna användas av alla chaufförer – oavsett språkkunskaper:

– Vi strävar efter att göra processen så användarvänlig som möjligt, då import och export ökat kraftigt där internationella chaufförer kör.

Efter en mängd uppmärksammade olyckor på arbetsplatser runtom i landet noterar Odén ett ökande intresse hos logistikföretagen för en säkrare arbetsmiljö:

– Marknaden tar sig an de här frågorna på ett helt annat sätt än tidigare. Det påkallas från myndigheter, regelverk och andra instanser att säkerställa lastning och lossning på ett bättre sätt. På så sätt är våra produkter helt rätt i tiden.

Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.
Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.

Mathias Ek, försäljningschef inom industri hos Hörmann, pekar på två faktorer som påverkat logistikbranschen:

– Dels den mänskliga, man vill ha en trygg och säker arbetsplats för sina medarbetare och andra personer som befinner sig på arbetsplatsen. Dels den ekonomiska, då en olycka eller incident skapar driftstopp där alla inblandade blir stressade och försenade.

– Med hög säkerhet kan man garantera kvalitet i utförandet, en bra arbetsmiljö gör även att man håller tidtabellen. Det ena ger det andra.

Och det är här Hörmanns styrka ligger, anser Ek:

– Våra produkter håller en hög kvalitet och har en lång livslängd. Våra kunder investerar i produkter som är gjorda för att klara av den höga belastningen på arbetsplatsen. Det är en långsiktig investering som lönar sig över tid.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns lastningstekniska lösningar? Läs mer här

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera