Di Weekend NYHETER

Ölarvingens egen bryggeritappning

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

ÖPPNAR EGET. Hedda Spendrup är på väg att öppna ett mikrobryggeri och en restaurang under namnet Omaka.

Amanda Lindgren

Hedda Spendrup, yngst i fjärde generationen av bryggarfamiljen, är på väg att öppna ett mikrobryggeri och en restaurang under varumärket Omaka. De båda verksamheterna ska ligga i A House, det vill säga arkitekturskolans gamla lokaler på Östermalm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Omaka är inte japanska, som man skulle kunna tro, utan uttalas på svenska, som till exempel omaka par. Det är ett nytt dotterbolag inom ölkoncernen Spendrups, som därmed närmar sig restaurangbranschen ytterligare lite grann.

”Vi har inte riktigt någon erfarenhet av att driva restaurang, förutom att vara leverantör förstås, vilket vi i och för sig har väldigt lång erfarenhet av. Men att själva driva restaurang inom Spendrups har vi inte gjort tidigare”, säger Hedda Spendrup.

Familjeföretaget Spendrups ägs formellt av Loka Holding, som också äger Loka Brunn och anrika Grythyttans gästgivaregård. Så viss restaurangerfarenhet finns onekligen. Därtill gick Spendrups tidigare i år in som hälftenägare av Årets kock, den årliga kocktävlingen som gäller som SM i professionell matlagning. Den andra ägaren är mjölkproducenten Arla.

Bryggeridelen av Omaka ska stå klar i början av 2020 och restaurangverksamheten beräknas vara i gång kort därefter. Det är alltså ett mikrobryggeri i direkt anslutning till restaurangen, precis som Stockholm Brewing med restaurang Farm och Nya Carnegiebryggeriet. Dessa ligger i Frihamnen respektive Hammarby sjöstad. Omaka däremot ska ligga mitt i stan. 

Restaurangdelen blir relativt stor, minst 110 platser, men bryggeriverksamheten liten, både i jämförelse med Nya Carnegiebryggeriet men framför allt i förhållande till jätten Spendrups. Årsvolymen beräknas till en halv miljon liter öl. 

”Jag var uppe i Grängesberg på vårt stora bryggeri för ett halvår sedan och berättade om det här projektet. När jag sa hur mycket vi skulle producera i årsvolym skrattade de åt mig och tyckte det var löjligt. Det är vad de producerar under en halv dag”, säger Hedda Spendrup.

Hennes bror Axel Spendrup står bakom det visuella och har ritat de etiketter som tagits fram än så länge. 

”Vi kommer att tappa på burk eftersom det är en hållbar förpackning”, säger Hedda Spendrup.

Totalt producerar Spendrups ungefär 400 miljoner liter öl, läsk, vatten och cider per år. Omaka är alltså en droppe i havet, någon enstaka promille för att använda ett välkänt mått i alkoholsammanhang. 

Hedda Spendrup, 25 år, är dotter till Ulf Spendrup, tidigare vice vd i Spendrups. Hans bror Jens Spendrup var tidigare koncernchef, en post som Jens son Fredrik övertagit. Hedda Spendrup är alltså kusin med Spendrups nuvarande koncernchef, som är dubbelt så gammal som henne. 

Kaféet jäser i rekordfart

”Pappa Ulf och Jens är ekonomer, så de har ju inte riktigt hållit på med själva bryggandet. Det är jag och mina kusiner Johan och Sebastian som är de som brygger öl i familjen”, säger hon. 

Med det förpliktigande efternamnet Spendrup kan yrkeskarriären verka förutbestämd. På företagets hemsida står det till och med ”Familjeföretag med öl i blodet”.

”Jag hade till en början inte alls tänkt jobba i företaget, jag var lite smått anti. Efter gymnasiet började jag ändå jobba för att tjäna pengar så jag kunde sticka ut och resa. Då blev jag fast.”

Sin bryggmästarutbildning fick Hedda Spendrup i Berlin. Näringen är väldigt mansdominerad, men det håller på att ändra sig, enligt henne. 

”Det kommer in flera och fler kvinnor. När jag pluggade i Berlin så var vi tio tjejer av 40 studenter. De hade aldrig haft en klass med så många kvinnor tidigare.”

Fastigheten där Omaka håller på att byggas har en gång röstats fram som Stockholms fulaste. 2011 brann det dessutom där. Sedan dess har gamla arkitekturskolan långsamt återuppstått under det trendiga namnet A House och som arbetsplats för företag inom mode, mat och medier. 

Husets mest publika verksamhet är kafédelen Mr Cake, som drivs av Mattias Ljungberg från Tössebageriet och Roy Fares. Mr Cake har blivit en succé, som under sitt första hela verksamhetsår, 2018, omsatte 33 miljoner kronor. 

»Vi ska satsa på caketails«

Mr Cake har adress Rådmansgatan, Omaka byggs i en lokal strax intill, på Uggelviksgatan nedanför Engelbrektskyrkan. 

”Förhoppningsvis kommer restaurangen att öppna i början av nästa år. Det beror lite på hur bygget går. Än så länge ser det bra ut, jag känner mig ganska lugn”, säger Hedda Spendrup.

”Bryggeriet är nästan på plats. Under hösten kommer vi dra i gång bryggeriverksamheten och börja provköra bryggeriet för att ha det klart till öppning nästa år.”

Tanken är att Omakas öl ska säljas på Systembolaget och på andra krogar. Restaurangens inriktning vad gäller mat är ännu inte bestämd.