Di Weekend NYHETER

Nytt kalsongmärke växer på träd

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SERIÖST. Den tidigare Hope-grundaren Stefan Söderberg har startat Allvar tillsammans med Niklas Gilmark. Med sina produkter vill de få andra bolag att se svensk skog som en tillgång.

Joey Abrait

Gran och tall ska bli underkläder när modeskaparen Stefan Söderberg går från väletablerade Hope till nystartade Allvar. Nu vill han och kollegan Niklas Gilmark få fler att se värdet i svensk skog.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I hundratals år har träden stått i de svenska skogarna. Men snart kan de också finnas i våra garderober, när det nya varumärket Allvar, som gör underkläder av svensk skogsråvara, lanseras.

”Det är fascinerande att man kan göra kläder av skogen som våra släktingar en gång höll till i”, säger Niklas Gilmark, en av grundarna till Allvar.

Idén fick han för två år sedan. Nyligen utexaminerad från Handelshögskolan i Stockholm ville han starta en affärsverksamhet som skulle gå att skala upp. Efter att ha läst en artikel om hur viskosmaterial tillverkades av bambu, fastnade han för tanken att göra kläder av skog från Ångermanland.

”Jag har jobbat i skogen med plantsättning och röjning, så på ett personligt plan tilltalades jag av att använda råvaran på ett annorlunda sätt. Dessutom kändes idén genomförbar, eftersom man använder samma tillverkningsprocess för både bambu och trä”, säger Niklas Gilmark.

Men att han skulle få med sig klädskaparen Stefan Söderberg, som tillsammans med Ann Ringstrand grundade det svenska modemärket Hope för 14 år sedan, var inte givet.

FAKTA
Tillväxtpotential
  • Cellulosamaterial som viskos tillverkas genom att man spinner tråd av dissolvingmassa, en sirapsliknande massa som uppstår efter att rivet trä har kokats.
  • Enligt siffror från konsultfirman Pöyry väntas den globala efterfrågan på dissolvingmassa öka cirka 3 procent per år det kommande decenniet, något som kan jämföras med den globala tillväxten på pappersmassa på cirka 1,6 procent
VISA MER
FAKTA
Niklas Gilmark

Ålder: 30 år.

Bor: På Gärdet i Stockholm.

Bakgrund: Har studerat på Handelshögskolan i Stockholm, jobbade därefter ett tag som konsult inom marknadsföring.

VISA MER
FAKTA
Stefan Söderberg

Ålder: 47 år.

Bor: I Vasastan i Stockholm.

Bakgrund: Har 25 års erfarenhet i textil branschen, på företag som H&M, Levi’s, Boomerang och Acne samt startade Hope för 14 år sedan. Jobbar även som konsult inom design, produktion och varumärkesfrågor.

VISA MER

När Niklas Gilmark hörde av sig hade de aldrig träffats. De hade erfarenheter från helt olika branscher, och tillhörde inte samma generation. Den enda gemensamma nämnaren var att de båda kom från Härnösand.

”Och när jag var liten hade Niklas morfar en sportbutik som jag ofta var inne i för att testa fotbollar och skateboardar. Till slut undrade han om jag inte skulle köpa någonting”, minns Stefan Söderberg.

Men samtalet från Niklas Gilmark var vältajmat. Strax innan hade Stefan Söderberg valt att kliva av sin operativa roll i Hope. Stefan Söderberg är fortfarande delägare i Hope, som är ett av Modesveriges starkare varumärken, med en omsättning på över 100 miljoner kronor, flera egna butiker och visningar i Paris.

”Att lämna Hope föregicks av mycket funderande på vad jag tycker är kul och brinner för. Jag hade kommit fram till att jag inte tycker om när det blir för mycket förvaltning, och började tänka på vad jag skulle göra i stället.”

Men trots att han inte hade något nytt jobb på gång, var Stefan Söderberg inte helt lätt att övertala.

”Jag tände inte riktigt på idén med kalsonger, och jag hade erfarenhet av att viskosmaterial ofta är sladdrigt, och känns lite som en trasa, vilket inte lät så kul.”

Vad fick dig att ändra dig?
”Jag gillade att det fanns en story att berätta, att det var mer än bara design. Ingen har jobbat med ursprungsmärkt material från skogen, vad jag vet, vilket kändes bra. Dessutom kändes Niklas lite som en frisk fläkt, han kommer in från sidan, är inte förstörd av branschen och ser bara möjligheter.”

Och varför insisterade du, Niklas, så mycket på att få med Stefan på det här?
”För att han har en fin känsla för detaljer i sin design, samtidigt som han har ett mörker som har synts i Hope-plaggen, och som går igen nu.”

Även i företagsnamnet kan man säga att det finns en viss svärta. Efter att ha fått kassera flera namnförslag, landade valet på Allvar.

”Och ganska snabbt kändes det bra, det fångade väl in att vi är från mörka Norrland, och den allvarliga känslan vi har till gran- och tallskog”, säger Niklas Gilmark och får medhåll från Stefan Söderberg:

”Dessutom tyckte vi att det var roligt med en skön kontrast till Happy socks, som också gör underkläder.”

Det är inte den enda skillnaden för modeskaparen. Van vid att arbeta i en bransch där plaggen förändras mycket från säsong till säsong, har arbetsprocessen varit en annan när det gäller att skapa en basprodukt som underkläder är.

”Samtidigt är det lite av en utmaning designmässigt, eftersom vi har sett att folk är väldigt lojala sina underklädesmärken. Jag är ett levande exempel på det, och har nog haft samma leverantör i 20 år”, säger Stefan Söderberg.

När märket, som hittills har finansierats med eget kapital, samt stöd från bland annat Vinnova och Almi invest, lanserar sina första kalsonger blir det därför två olika boxermodeller, en med plan front och en med knappgylf, i färgerna vitt, svart, ljus- och mörkgrått, som kommer att säljas för omkring 300 kronor styck.

”Nästa steg blir att göra T-shirtar och en damkollektion”, säger Stefan Söderberg.

Märkets udda materialval ligger i linje med den trend som blivit allt tydligare i modebranschen de senaste åren, där nyskapande allt mindre handlar om design, och allt mer om nya material.

För Allvar sker grundproduktionen hos Domsjö fabriker, utanför Örnsköldsvik, som bland annat använder klenved och spill från sågverk för att göra cellulosamassan till viskostyger.

”Men utmaningen har egentligen inte varit tekniken, utan spårbarheten. Att veta var träden kommer ifrån, så att det verkligen är svensk skog vi använder”, säger Niklas Gilmark.

I framtiden har han en vision om att man ska kunna få veta från exakt vilket område eller hygge ens underkläder kommer ifrån. På samma sätt som det i dag går att spåra plantan kaffebönor kommer i från.

”För vi ser mer och mer att människor bryr sig om var saker och kläder kommer ifrån. Och förhoppningsvis hakar andra modemärken på, när de ser det värde vi ser i svensk skog”, säger Niklas Gilmark.

”Att lämna Hope föregicks av mycket funderande på vad jag tycker är kul och brinner för.”

Stefan Söderberg