Hoppa till innehållet

Nyårslöftet kan vara en pengafälla

Att träna mer och äta hälsosammare, toppar som svenskarnas populäraste nyårslöften. Det visar en ny undersökning från Nordea. Men bankens privatekonom Ingela Gabrielsson varnar för att löftena kan innebära onödiga utgifter.

Cykla till jobbet billigare än gymkort.
Cykla till jobbet billigare än gymkort.Foto: Foto: TT

”Du kan göra av med mycket pengar utan att få tillräckligt mycket tillbaka”, säger hon.

Föga förvånande är svenskarnas vanligaste nyårslöfte att träna mer. Det är något som nästan tre av tio svenskar lovar vid tolvslaget, enligt en färsk undersökning från Nordea. Men gymkortet kan vara en pengafälla, menar bankens privatekonom Ingela Gabrielsson.

”Här finns helt klart en ekonomisk fälla där du kan göra av med mycket pengar utan att få tillräckligt mycket tillbaka. Fundera ett varv till. Du kanske kan cykla till jobbet i stället, använda utegym eller göra andra aktiviteter som är betydligt mindre kostsamma”, säger Ingela Gabrielsson.

Enligt undersökningen är det näst vanligaste nyårslöftet att äta nyttigare, då hela 24 procent har det som mål. Löftet är vanligare bland personer över 55 år, men även mer förekommande bland kvinnor än bland män. Också när det gäller ambitionen att äta mer hälsosamt varnar Ingela Gabrielsson för onödiga ekonomiska kostnader.

”Många till synes hälsosamma produkter är dyra. Granska dessa extra kritiskt. Kanske är vanliga havregryn precis lika nyttiga och till ett betydligt lägre pris”, säger hon.

Att spara mer, är löftet som kniper tredjeplatsen. Många av dem som vill lägga undan pengar har målet att spara till en buffert, men även till resor och pension.

”Det låter utmärkt. Men även här finns det en fälla i att passivt välja ett sparkonto och där lägga sin buffert. Låt i stället dina pengar arbeta för dig. Öppna ett investeringssparkonto eller en kapitalförsäkring och välj hur ditt sparande ska placeras”, säger Ingela Gabrielsson.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera