Di Weekend NYHETER

Ny scen för julklassiker

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Konceptet att ta från de rika och ge till de fattiga väcker fortfarande starka känslor. Nu tar Karl-Bertil Jonsson plats på scen. Idén fick Henrik Dorsin när han själv var SVT:s julvärd.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Jag har närt en kommunist vid min barm!”, har Tyko Jonsson vrålat varje jul- afton på svenskarnas tv-skärmar sedan 1975. Tage Danielssons saga om ynglingen som tar från de rika och ger till de fattiga väcker fortfarande starka känslor, men ett fast inslag har den blivit.

”Jag var julvärd 2014 och satt i fikarummet med min agent Peter Jansson när Karl-Bertil Jonssons julafton visades. Vi sa att den här skulle passa bra att göra på scen. Några veckor senare hade vi ett möte här på Scalateatern och sedan har det rullat på. Alla gick i gång på idén”, säger Henrik Dorsin, en av Scalateaterns delägare och känd från bland annat Solsidan och Grotesco.

Hur känns det att göra om någonting som så många älskar och har en relation till?

”Jag är kanske lite galen som kastar mig dödsföraktande ut i de här projekten. Det kan vara läskigt i början, men sedan är det faktiskt bara att börja jobba och lita på att man har en kompass som leder en rätt. Jag har en stor kärlek till och kunskap om det Tage Danielsson och Svenska Ord har gjort, och jag tycker att man ska blanda respekt och respektlöshet”, säger Henrik Dorsin.

För att bibehålla så mycket känsla som möjligt från filmen har Per Åhlin anlitats som produktionsdesigner. Det var han som animerade och regisserade filmen i mitten av 1970-talet och hans bakgrundsmiljöer överförs nu till scenografin.

Den animerade filmen är knappt en halvtimme lång, men scenversionen blir 1,5 timme. Till största delen består förlängningen av nyskriven musik av Calle Bagge, som Henrik Dorsin har skrivit texterna till.

”Vi har inte utökat handlingen, för det är en perfekt historia som det är. Utan låtarna tränger djupare in i det som händer i de olika scenerna” säger Anna Vnuk, som står för regi och koreografi.

FAKTA
Karl-Bertil Jonssons julafton

Premiär: Den 8 november (spelas fram till den 28 december) på Scalateatern i Stockholm.

I rollerna: Anton Lundqvist, Vanna Rosenberg, Henrik Dorsin, Peter Dalle, med flera.

Regi och koreografi: Anna Vnuk.

Bearbetning och sångtexter: Henrik Dorsin.

VISA MER

Musiken har också blivit ett sätt att överföra Per Åhlins karaktäristiska – och ofta ljudlösa – animationer till scenen. Till exempel är öppningsnumret en sång om hur man vill sjunga en sång om julen, men inte hinner för att det är så mycket som ska göras inför just julen.

Finns det någon scen som du är extra nöjd med sångtexten till?

”Ja, den där den ömma modern pratar med faster Märta i telefon. Och Vanna Rosenberg gör den så bra.”

Henrik Dorsin: »Det mörka tilltalar mig«

I originalversionen är det Tage Danielsson själv som är berättarrösten. På Scalateatern tar Henrik Dorsin den rollen och är också synlig på scenen. Den som tänker efter vet också att det egentligen inte är särskilt mycket dialog i filmen, utan större delen av handlingen bärs fram av berättaren.

”Det är ju egentligen bara oneliners. ’Tyst, jag ser på tv!’ och ’Vill du ha ett fikon?’ som är min favorit”, säger Henrik Dorsin.

Det finns också ett djupare skäl till att föreställningen – som innehåller så mycket av Tage Danielssons tankar om humanism och solidaritet – sätts upp nu.

”Vi står inför de frågorna i dag. Det som är fint med Tage Danielsson är att han inte var speciellt dömande, utan det är roligt samtidigt som det sipprar fram goda värderingar om att vi ska ta hand om varandra. Det finns en väldigt fin människosyn i berättelsen, och man kan tycka att Karl-Bertil är en hjälte, oavsett vilket parti man röstar på”, säger Anna Vnuk.

”För mig är humanism något oomkullrunkeligt positivt, men i dag har det blivit ett skällsord. Och jag förstår inte att folk som gör goda gärningar får höra att de bara gör det för att de själva ska må bättre. Att göra gott är något vi måste tänka på och aktivt göra hela tiden, då kommer det till slut att gå med automatik”, säger Henrik Dorsin.

»Jag är rädd för att inte leva« Blir folk fortfarande provocerade av Karl-Bertil Jonsson?

”Jag träffade en mycket trevlig Strandvägenlirare för ett tag sedan och han blev svart i blicken när han pratade om Karl-Bertil Jonssons julafton. Så: ja”, säger Henrik Dorsin.

Kommer ni att spela föreställningen igen inför nästa jul?

”Det är inte bestämt, men om den går bra så vore det väldigt roligt”, säger Henrik Dorsin.

”Det är något med högtider och julen i synnerhet som gör att traditioner är viktiga, det ska alltid vara samma sak. Det vore mäktigt om den här föreställningen blir en sån som man går och ser varje år”, säger Anna Vnuk.