Di Weekend NYHETER

Nu låter de Ralf krascha internet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KÄNSLA AV REALISM. Regissören Rich Moore och producenten Clark Spencer valde att skildra Internet som en stad – och skicka in sin figur Röjar-Ralf i den.

Patrik Olsson

Rich Moore och Clark Spencer plockade hem en Oscar 2017 och fick 175 miljoner dollar, motsvarande 1,6 miljarder kronor, för att göra en uppföljare åt Disney. De pengarna la duon på att göra en film om hur man kraschar internet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den som satt bänkad framför Kalle Ankas jul på julafton fick traditionsenligt se en snutt av en kommande Disneyfilm, i år den senaste storfilmen ”Röjar-Ralf förstör internet”. ”Ralph Breaks the Internet” som den heter på engelska, är uppföljaren till ”Röjar-Ralf” från 2012. I filmen ger sig Ralf och hans vän från videospelsvärlden, Vanilja von Sockertopp, ut på internet för att leta efter en reservdel till Vaniljas spel Sugar Rush, vilket visar sig vara lättare sagt än gjort.

Det tog drygt ett år innan teamet bakom filmen hade kommit fram till hur de skulle visualisera internet på bioduken. 

”Det är nog första gången i min karriär som jag har känt att jag inte var säker på om vi skulle lösa det så att alla skulle bli nöjda. Även om vi alltid kommer på något så var jag rädd att det skulle bli flyktigt”, säger regissören Rich Moore som regisserat filmen tillsammans med Phil Johnston och är på besök i Stockholm.

Rich Moore och producenten Clark Spencer gjorde senast Zootopia, som vann en Oscar för bästa animerade film 2017. 

”Som producent är det den läskiga biten, eftersom du har en tidsram att förhålla dig till. Det är nog den största och mest komplexa världen vi skapat. Vi ville heller inte göra internet som en utopi, utan vi ville försöka visa den mörka baksidan, som Darknet och hur det kan se ut i ett kommentarfält”, säger Clark Spencer. 

”De som gjorde Frozen åkte till Norge, teamet bakom Vaiana åkte till Stilla havet. Vi åkte till en ’server farm’. Det låter inte så exotiskt eller spännande, men det hjälpte oss att forma det visuella språket för en internetstad. Det är abstrakt, men det finns en del taktila grejer. Någon sa att internet är som det antika Rom, det byggdes inte för så mycket människor”, säger Rich Moore.

Sveriges mest produktiva filmare gör ny karriär

I filmen är internet uppbyggt precis som en stad, där flera av de högsta och största skyskraporna representerar stora bolag och hemsidor som Facebook, Google och Ebay (där bland annat ett chips som ser ut som Beyoncé auktioneras ut), blandat med fiktiva företag som BuzzTube och sökmotorn KnowsMore. 

Hur bestämde ni vilka företag som ni skulle inkludera och hur de skulle porträtteras så att det inte framstår som produktplacering?

”Vi hade flera diskussioner kring det. I spelhallen där filmen har sitt ursprung står spelen vi har hittat på bredvid riktiga arkadspel som Pac-man, för att publiken ska känna att det är den riktiga världen. På samma sätt ville vi att internet skulle fyllas med webbsidor som är världskända. Det är precis som i en film i en stor stad, där du ser Starbucks och McDonald’s’s i bakgrunden. Det ger en känsla av realism. Lagligt visade det sig att vi kunde använda oss av sidorna, så länge vi inte framställde dem negativt”, säger Rich Moore.

Totalt kostade produktionen av ”Röjar-Ralf kraschar internet” 175 miljoner dollar och involverade runt 500 personer. Under Thanksgivinghelgen i USA drog filmen in 55,7 miljoner dollar under fredagen och lördagen och totalt 84,6 miljoner dollar under högtidens fem dagar. Bara Disneyfilmen ”Frost” har lockat en större publik under Thanksgiving.

Hon vill få oss att gå på bio i jul

Det som kanske skiljer ”Röjar-Ralf kraschar internet” från tidigare Disneyfilmer är bland annat en referens till bolagets egen historia. En av de mest uppmärksammade scenerna i filmen är när Vanilja hamnar på Disneys webbsida i internetstaden och kommer in i en loge med de klassiska prinsessorna från storfilmerna. Rapunzel berättar att Vanilja bara kan bevisa att hon är en prinsessa om ”folk antar att alla dina problem löses när en stor stark man dyker upp” och driver med flera av de klassiska ingredienserna i prinsessfilmerna.

Själva kärnan i berättelsen och dess sensmoral handlar dessutom om ”toxic masculinity”, giftig maskulinitet. 

”Vi la mycket jobb på Ralf och Vaniljas relation, som behövdes som en motvikt till den galna världen som internet är. Den handlar om hur han försöker äga henne i vänskapen, och hur han sedan kommer över det”, säger Rich Moore.