Di Weekend NYHETER

Naturligt och målat

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

RÄTT NYANS. Pernilla Rönnberg är vd för Estelle & Thild, som var det första märket som fick en hudvårdsserie certifierad som ekologisk med Ecocert.

Foto: Jonas Eng

När Pernilla Rönnberg lanserade en ekologisk hudvårdsserie blev det den första i Sverige att få certifieringen Ecocert.

Nu växer bolaget och döttrarna som gav upphov till bolaget, Estelle och Mathilde, är delaktiga i utvecklingen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Pernilla Rönnberg ursäktar sig försiktigt när vi stiger in på kontoret i centrala Stockholm.

”Det är väldigt mycket kaos här nu när vi håller på med den nya makeup-serien, det brukar inte vara så stökigt här.”

Travar av kartonger och testprodukter från den nya makeup-kollektionen hopar sig i de ljusa lokalerna. Det är full ruljans efter ett lanseringsevent och i köket sitter två medarbetare och går igenom olika prototyper.

”Där stod jag för en stund sedan och kikade över axeln. Jag vill fortfarande vara involverad i varumärket och hur konceptet presenteras. Det är en del som jag fortfarande brinner för och som känns viktig”, säger Pernilla Rönnberg.

Det var när Pernilla Rönnberg hade fått sin första dotter Estelle som hon började leta efter skonsamma och miljövänliga produkter för barn utan syntetiska kemikalier. Pernilla Rönnberg, som tidigare varit vd för hudvårdsföretaget Ethics Cosmeceuticals, var väl insatt i branschen.

FAKTA
Pernilla Rönnberg

Ålder: 42 år.

Bor: På Lidingö utanför Stockholm.

Familj: Maken Paul Rönnberg som driver Bas Invest. Döttrarna Estelle, 14, och Mathilde, 12.

Fritid: Rida, umgås med familjen och resa.

VISA MER
FAKTA
Estelle & Thild

Omsättning (2016): 40,3 Mkr.

Resultat efter skatt: 3,9 Mkr.

Antal anställda: 15.

Finns i 13 länder i Europa, Asien och Australien.

VISA MER

”Under den perioden var det mycket diskussioner kring ekologisk mat. Jag var medveten om vad skönhetsprodukter innehöll. Det är syntetiska kemikalier och otroligt många ingredienser. Jag tänkte: Varför går inte skönhetsbranschen mot att bli mer hållbar? I dag är det självklart att sträva efter hållbarhet, det är en hygienfaktor. Så var det inte då”, säger Pernilla Rönnberg.

Två år senare föddes Estelles lillasyster Mathilde. Pernilla Rönnberg blev antagen till Handelshögskolans MBA-utbildning och började samtidigt skissa på en affärsplan för bolaget Estelle & Thild, som skulle sälja miljövänliga hudvårdsprodukter för barn. När hon pitchade idén för en professor från Stanford som gav grön signal var saken klar.

”Jag upptäckte vilket litet utbud det fanns och såg en lucka och möjlighet på marknaden. Det jag framför allt reagerade på var att de inte hade några ekologiska alternativ på apoteket.”

I dag är Estelle & Thild främst känt för sitt sortiment för vuxna, som nu innehåller både hudvård och makeup. Tidigt lyckades Pernilla Rönnberg sälja in serien till stora kedjor som Åhléns, Kicks och olika apotek.

”Sverige är ovanligt i det avseendet, vi har väldigt många stora kedjor. Tittar man på Frankrike är de flesta apoteken fristående.”

Tredje babyn växer så det knakar

Pernilla Rönnberg äger i dag 70 procent av bolaget. 25 procent ägs av investmentbolaget J2L Holding, grundat av Louise Lindh, dotter till finansmannen Fredrik Lundberg, och hennes man Johan Lindh. Resterande 5 procent ägs av Philip Tabbah Lundgren, som har arbetat på flera ledande positioner på lyxmärken som Cartier, LVMH och Chloé.

Pernilla Rönnberg har även en bakgrund i pr- och reklambranschen, och ett stort intresse för mode och skönhet, så presentationen av produkterna har varit a och o för henne.

”När jag började titta på marknaden för ekologisk hudvård var det alltid övertydligt i kommunikationen att det var ekologiskt. Man satsade på förpackningar i trä och örtiga dofter. Vi har försökt behålla glamouren som finns i skönhet”, säger hon och fortsätter:

”Jag tyckte det var kul med affärer redan som liten. Jag sålde bland annat blommor som barn, det går igen på alla förpackningar nu.”

Du döpte bolaget efter dina döttrar Estelle och Mathilde. I dag är de lite äldre, är de involverade på något sätt?

”Ja, jag brukar fråga vad de tycker. Estelle som är 14 år är superinsatt i vad som händer i sociala medier och vilka trender som gäller. Man får ett annat perspektiv som inte jag hänger med i. Ibland kommer de med bra feedback som jag har haft användning av.”

Kan du ge något exempel?

Zuperchefen tänker innanför boxen

”Det kan vara hur andra presenterar sig i sociala medier, vilka som är kända bloggare och youtubers. Ibland får jag även intressant feedback på förpackningens utformning, eller olika dofter när det är på prototypstadiet.”

Vad har du för planer för framtiden?

”Jag tycker det är intressant med andra affärsidéer och bolag. Någon gång i framtiden kan jag tänka mig att bli mer involverad i annat. Men jag vet inte hur, eller vad. Det är faktiskt först nu jag känner att jag kan fundera lite på annat.”