Hoppa till innehållet

Mycket pang för pengarna

Filmentreprenörerna i Crazy Pictures kan pusta ut. Det gick att göra katastrofthriller i Norrköping med spektakulära scener – trots rekordlåg budget.

Men långfilmen ”Den blomstertid nu kommer” får biopremiär först till midsommar.

TYSTNAD TAGNING. På onsdagen släpps den första ”teasern” för det som är tänkt att bli nästa sommars stora svenska publikdragare: ”Den blomstertid nu kommer”.
TYSTNAD TAGNING. På onsdagen släpps den första ”teasern” för det som är tänkt att bli nästa sommars stora svenska publikdragare: ”Den blomstertid nu kommer”.Foto: Foto: Samuel Westergren
TYSTNAD TAGNING. På onsdagen släpps den första ”teasern” för det som är tänkt att bli nästa sommars stora svenska publikdragare: ”Den blomstertid nu kommer”.
TYSTNAD TAGNING. På onsdagen släpps den första ”teasern” för det som är tänkt att bli nästa sommars stora svenska publikdragare: ”Den blomstertid nu kommer”.Foto: Samuel Westergren
FILMSKAPARE. Bakom Crazy Pictures står Olle Tholén, Rasmus Råsmark, Albin Pettersson, Victor Danell, Hannes Krantz.Foto: Samuel Westergren
HAR HUVUDROLL. Lisa Henni som Anna i ”Den blomstertid nu kommer”.Foto: Samuel Westergren
EN BIL KOMMER FLYGANDE. 18 bilar förvandlades till skrot under inspelningen.
EN BIL KOMMER FLYGANDE. 18 bilar förvandlades till skrot under inspelningen.Foto: Samuel Westergren

”Förlossningen är klar. Det som gör ont – klippningen – är över. Man kan säga att vi nu torkar babyn, alltså jobbar med ljudeffekter, lägger på musik och gör det sista i de visuella effekterna”, säger Olle Tholén.

Han delar på jobbet att skriva manus, regissera och producera med Crazy Pictures övriga fyra medlemmar: Rasmus Råsmark, Albin Pettersson, Victor Danell och Hannes Krantz. Kvintetten är som en schweizisk armékniv för filmskapande och de har hållit ihop sedan gymnasiet.

”Vi gör allt i grupp, som ett band. Vi är bondpojkar allihop, har ett unikt samspel och kan lösa problem. I en crew på 50 personer måste vi som är den kreativa kärnan vara de som är skitigast om händerna. Först på plats och sist hem.”

Filmen är finansierad av det egna bolaget, privata investerare, SF Bio, SF Studios, Svenska Bio samt Norrköpings filmfond. Grundplåten till ”Den blomstertid nu kommer” lades genom en Kickstarterkampanj som på några dagar landade på 788 000 kronor, mot förväntade 300 000 kronor.

”I backspegeln var den miljon kronor vi fick från Norrköpings filmfond det absolut mest avgörande. Filmfonden var den första etablerade aktören som trodde på oss”, säger Olle Tholén.

Budget landade på totalt 18,5 Mkr, en i sammanhanget löjligt låg siffra. Särskilt om siktet är inställt på att skapa något de själva skulle vilja se: storslaget drama med inspiration från amerikanska storfilmer.

”Den summan är standard för en diskbänksrulle. Men för den film vi gjort är det helt sjukt lite pengar. Många trodde inte att det skulle gå att göra en mystisk katastrofthriller här i Norrköping, men den har blivit precis så som vi hoppades.”

Handlingen utspelar sig i ett Sverige som befinner sig under attack och där mobiler och internet slutat fungera. Mitt i kaoset finns en kärlekshistoria. Huvudrollerna spelas av Christoffer Nordenrot, som tidigare bland annat varit med i tv-serien ”Fallet”, Lisa Henni, som spelade Sophie i ”Snabba Cash” samt Jesper Barkselius, som var polis i ”Jägarna 2”.

”Filmen har en ton som nog många inte är vana vid när de ser svensk film. Vi tillhör den generation som inte ser så mycket svensk film”, säger Olle Tholén.

I arbetet har de tagit hjälp av veteraner i branschen: Johan Nordling, som gjorde ”Låt en rätte komma in”, Lennart Wiklund, tidigare vd för Svensk Filmindustri, samt regissören Josef Fares som varit bollplank. Den sistnämnde var för övrigt en av de första som fick se den första klippningen.

Totalt har närmare 1 200 statister engagerats, nästan alla är från Norrköping och övriga Östergötland.

Tanken var att filmen skulle gå upp på biodukarna nu i jul. Men Crazy Picture-gänget har under hösten duckat och jobbat i det tysta. I dag släpps en första teaser släpps på Youtube.

Att filmpremiären fått skjutas upp ett halvår förvånar inte med tanke på att de avverkat 106 inspelningsdagar. Det är ungefär tre gånger så många som för en normal långfilm.

”Vi har vägrat ge upp och fortsatt tills vi varit nöjda. Flera scener är så spektakulära att det inte går att fuska om det ska bli den visuella fest vi eftersträvat. Vi har totalt 330 effekttagningar. Frågan är om det inte är rekord. Vad jag vet finns ingen svensk film med mer än 50.”

”Jurassic Park” har som jämförelse 65 stycken, den fjärde ”Star Wars”-filmen 360 effektscener och ”Sagan om Ringen” 480, enligt Olle Tholéns beräkningar.

Största problemen under inspelningen?

”Utmaningar skulle jag kunna prata om i flera dagar. Det var inte bara tre jobbiga dagar som det kan vara vid andra inspelningar utan fyrtio. Vi har verkligen fått käka upp att vi siktat så högt. Det är sjukt egentligen. Vi har byggt en kyrka i naturlig storlek som vi sedan tuttat på, kraschat 18 bilar, ett flygplan och mycket annat.”

Crazy Pictures har vuxit snabbt. I dag sitter nio heltidsanställda på kontoret – som även är studio – i ett gammalt industriområde i Norrköping. Inräknat externa frilansare består företaget nu av nära 20 personer.

”Vi tar på oss en allt större rock. Det är fortfarande vi fem som startade bolaget som styr och håller i det, men vi kommer aldrig att gå tillbaka till att bara vara fem. Den tiden är förbi.”

Östgötagänget har börjat göra reklamfilm igen och skissar på nya långfilmsprojekt. De har redan kontakt och en pågående dialog med amerikanska 3 Arts Entertainment, ett av USA:s mest etablerade management- och produktionsbolag som ligger bakom filmer som ”I Am Legend” och ”Matrix”.

”Vi håller just nu på och spånar och ska sätta ramarna för några projekt. Ett spår är absolut att vi kan komma att göra saker för den amerikanska marknaden”, säger Olle Tholén.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera