Di Weekend NYHETER

Musiker flockas till Höga Kusten

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

ELDSJÄL. Rektorn Ulla Sjöström startade utbildningen Musikmakarna 1998.

När utbildningen startade 1998 mötte Musikmakarnas rektor Ulla Sjöström stort motstånd. Två decennier och ett stort antal hitmakare senare är tongångarna annorlunda. Nyligen prisades man av regeringen för att ha spridit svensk musik utomlands.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Samtidigt som Ludwig Göransson tog emot regeringens Musikexportpris fick Musikmakarnas rektor Ulla Sjöström ett efterlängtat kvitto i form av ett hederspris.

”Det här är det finaste pris vi kan få. Tidigare har bara Spotify, Ten Music Group och Esa Pekka Salonen fått det. Då känner man att man är i väldigt fint sällskap.”

Högt över havet i Musikmakarnas lokaler i Örnsköldsvik hänger diplomet, hedersomnämnandet för ”insatser av särskild betydelse för svensk musiks internationalisering” där motiveringen berättar om hur svensk och internationell musikbransch vallfärdat till Sveriges första låtskrivarutbildning i Örnsköldsvik.

När utbildningen startade 1998 gick tongångarna annorlunda. Ulla Sjöström, uppväxt i en musikalisk sjubarnsfamilj i Västerbotten, hade precis omvandlat sina erfarenheter från många år i resebranschen till en kvalificerad yrkesutbildning (KY) i Örnsköldsvik. Hon fick frågan om att skriva fram en till KY-utbildning. Det blev Musikmakarna.

I det sena 1990-talet var de kritiska rösterna många. Går det att utbilda låtskrivare? I Örnsköldsvik? När branschen finns i Stockholm? Hon mötte också motstånd som kvinna i en mansdominerad bransch – något utbildningen försöker påverka:

FAKTA
Ur motiveringen för regeringens Musikexportpris

”De senaste åren har svensk och internationell musikbransch vallfärdat till Örnsköldsvik. Under parollen ”It all starts with a great song”, har en utbildning på orten närt morgondagens låtskrivarstjärnor under 20 år och skapat sig ett välförtjänt rykte som plantskola för unika talanger.

Skolan har inte bara lyft en hel yrkeskategori till oanade höjder utan även gjort en stor insats för jämställdheten i svensk musikbransch.”

VISA MER

”Vi har nu haft jämställda klasser i fyra år utan att kvotera. Vi har sakta jobbat upp att vi har fått fram bra tjejer och så har vi lyft upp dem som förebilder.”

Utbildningen har ungefär 250 sökande till 30 platser. Fler män än kvinnor söker men kvinnorna är allt skickligare. I samarbete med Sony Music har Musikmakarna också ett mentorprogram för kvinnliga producenter.

När Daniel Lindström, utbildad på Musikmakarna, vann Idol 2004 började vinden vända. Två år senare satte Hanne Sørvaag från Musikmakarna vinnarlåten till American Idol-finalen.

”Det var så pass stort att det började hända saker. I dag är det musikmakare överallt.”

Under de 20 år som utbildningen funnits har villkoren för musikbranschen genomgått en drastisk förändring. Under det tidiga 2000-talet lanserades illegala streamingtjänster.

”Det var ett stort svart hål i hela skivförsäljningen. Ingen, inte ens de stora majorbolagen visste vad man skulle göra, det fanns ingen streaming på plats. Då låg jag vaken på nätterna och tänkte: Kan vi driva den här utbildningen vidare? En yrkeshögskoleutbildning ska ju bygga på efterfrågan från marknaden”.

Han låter musikerna behålla kontrollen

Digitaliseringen har gjort det lättare att komma ut med sin musik men låtskrivare tjänar mindre pengar och har svårare att få ut sina pengar. Avtalsmässigt finns luckor som kompliceras av en global marknad med liten fysisk försäljning. Utbildningens kurser i avtal och upphovsrätt, som hålls av läraren – tillika Melodifestivalsvinnaren – Frank Ådahl, blir allt viktigare.

Ulla Sjöström ser positivt på upphovsrättsdirektivet som röstades igenom i EU-parlamentet i veckan.

”Någonstans måste man ersätta upphovsmännen. Man kan inte tro att alla kan skapa ny musik för att det är roligt.”

I dag är samarbetet med branschen tätt. Merparten av andra året består av praktik, lärande i arbete. Branschen medverkar vid uttagningen och i snitt en gång i veckan kommer artister och andra representanter på besök med konkreta låtskrivaruppdrag till studenterna. I dag har artisten Joakim Gissberg arbetat med studenterna, nyss var Maxida Märak på besök och innan jul Benjamin Ingrosso.

Ettorna börjar hösten med att skriva låtar till Melodifestivalen. Varje år brukar mellan tio och femton bidrag till den svenska och de olika europeiska melodifestivalerna ha koppling till Musikmakarnas nuvarande och utexaminerade studenter. I årets festival kom Malou Prytz och ”I do me” till final – en låt som skrevs av tre generationer Musikmakare samt Isa Tengblad. 19-åriga Elvira Anderfjärd är student på skolan:

”Hon var Melodifestivalens yngsta producent någonsin,” säger Ulla Sjöström.

Musik letar sig ut genom halvöppna studiodörrar – alla studenter har en egen. I en av dem sitter förstaårsstudenterna Fredrik Toremark och Josefine Myrberg, båda födda 1997.

”Det känns sjukt bra, det är bättre än vad jag trodde att det skulle vara”, säger Fredrik Toremark som ser fördelar med att vara i en mindre stad.

Datorstyrda spellistor kokar ihop musiksmaken

Josefine Myrberg, som kom trea i Idol 2014, har släppt egna låtar och skrivit för andra tidigare:

”Jag ville lära känna folk i min egen ålder som håller på med musik. Musikbranschen är väldigt splittrad och det är svårt att komma in i den om man inte har någon sorts genväg eller känner någon. Häruppe lär vi alla känna varandra och det är en jättestor fördel.”

Just nu utbildas 99 låtskrivare i samma hus i Örnsköldsvik. Förutom de runt 60 eleverna i årskurs ett och två på Musikmakarna drivs här också Anders Bagges Dreamhill Music Academy med Storumans folkhögskola som huvudman.

Fredrik Toremarks mål är att bli låtskrivare och producent medan Josefine Myrberg vill satsa både på sitt eget artisteri och låtskrivande. De uppskattar den nära branschkopplingen.

”Vi har ofta speeddejts efter besöken. Då får alla i klassen fem minuter var i sin studio för att visa sin musik i ett personligt möte. Det är väldigt värdefullt.”