Di Weekend NYHETER

Musikalmästaren tar sig ny ton

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

EN FOT PÅ BROADWAY. Anders Albien har regisserat och skrivit teatermanus sedan 1980-talet. Förutom den svenska versionen av ”Ghost” har han en annan musikal på gång i New York. ”Det som är lätt på film är inte så lätt på scen”, säger han.

Pontus Höök

Malmöbaserade Anders Albien är en doldis för de flesta, men ligger bakom många av de senaste årens musikalsuccéer i Sverige och har sålt biljetter för över 1 miljard kronor. I höst har han premiär på ”Ghost” på Chinateatern i Stockholm och har samtidigt flera projekt på gång i New York.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

En av 1990 års största filmsuccéer var ”Ghost”, med Patrick Swayze, Demi Moore och Whoopi Goldberg i huvudrollerna. Historien om den döde Sam, som via ett medium försöker få kontakt med sin flickvän Molly, blev otroligt populär och vissa scener, bland annat drejningsscenen, fick kultstatus.

Det dröjde till 2011 innan manus- författaren Bruce Joel Rubin 2011 även hade premiär på musikalversionen i London. Där blev den aldrig den gigantiska succé alla väntade sig, men när musikalen nu kommer till Sverige är det i en ny bearbetning och ny regi av Anders Albien, som ligger bakom flera framgångsrika musikaler i Sverige de senaste tio åren. Och han har gott hopp om att hans version, som har premiär den 14 september, ska överträffa originalet.

”Jag tänkte kaxigt att jag ska visa engelsmännen, men vi får se. Det som är lätt på film – att folk går genom väggar – är inte så lätt på scen. Det finns inget som kan bli så taffligt ibland just på teatern som magiska trick, det kan bli ofrivilligt roligt. Men vi har fått hjälp av en av världens bästa magikonsulter, så jag är lugn.”

Anders Albien skulle egentligen ha blivit civilingenjör, men under studieåren i Lund var han en av fyra som grundade rockklubben Kulturbolaget i Malmö, sedermera känd som KB.

Klubben finns fortfarande och har blivit en legendarisk scen som lockat många storheter, men också varit språngbräda för skånska band som Wilmer X.

Anders Albien lämnade KB 1987, men då hade han redan regisserat och skrivit manus till satirprogrammet ”Helt apropå” för SVT i två år. Det var i ”Helt apropå” som dåvarande statsministern Ingvar Carlsson först porträtterades som en skosula, och programmet belönades bland annat med Guldrosen vid tv-festivalen i Montreux.

Sedan dess har han översatt och regisserat tv och teater.

De senaste tio åren har han dock fokuserat på musikaler.

Vad är det med musikaler som lockar dig?

”Svårigheten i att kombinera musik och teater. I en film finns det en tydlig dramaturgi, likadant med teater. Men i en musikal ska man per definition plötsligt börja sjunga. Det gör att man som skådespelare lätt kan framstå som en entusiastisk idiot, men om det är helt rätt tajmat, i rätt ljussättning eller om man har sagt rätt repliker precis innan, så kan det bli helt naturligt.”

Anders Albien håller sig undan de stora klassiska Broadwaymusikalerna, som ”West side story”, ”Cabaret”, och ”Sound of music”.

”De behöver inte mig, de är tillräckligt bra som de är. Jag gör lite mer riskfyllda projekt och musikaler som inte har nått sin fulla potential än.”

Därför har han jobbat med upp- sättningar som ”Flashdance”, ”Spamalot”, ”Dirty dancing”, ”We will rock you” och ”Book of mormon”. Hans version av ”Flashdance” har blivit den auktoriserade, och säljs därför vidare i andra länder. Den 20 september går den till exempel upp i Hamburg, som har blivit världens tredje största musikalstad efter New York och London.

”Det är kul att försöka överträffa något som tidigare har gått i London eller New York. Dessutom är det en rent egoistisk grej, för om man gör det riktigt bra, som ’Flashdance’, då har man copyrighten till en föreställning som andra vill göra, och får royaltyinkomster.”

Går all-in i drömprojektet

En annan anledning till att han inte tar sig an så kallade replikaproduktioner som ”Mamma Mia”, där allt måste vara exakt enligt manus, är att han själv vill vara med och påverka utformningen.

”Jag behöver bara diskutera med mig själv, regissören Anders kan köra över översättaren Anders om han behöver. Och jag kan göra vissa ändringar i manus om det underlättar för den svenska publiken att kunna följa historien.”

Han samarbetar med olika uppdragsgivare, men oftast med numera börsnoterade 2 Entertain, som startades av Falkenbergsduon Bo och Jan Andersson 1987. Även höstens musikal ”Ghost” är det 2 Entertain som arrangerar.

”Jag jobbar gärna med större företag, för då vet jag att det finns resurser till de dyra expansiva idéer jag har. Man måste erbjuda något som ser spektakulärt ut när biljetterna kostar uppåt 900 kronor. 2 Entertain fattar att det måste får kosta om det ska vara lika bra som på Broadway. I dag är det så många svenskar som åker till London och New York, varför ska de se något på hemmaplan om det inte är lika bra?”

Hittills har hans produktioner sålt biljetter för 1 miljard kronor.

”Det är skönt att det man gör ses av många och att folk är beredda att betala ganska mycket pengar för att se det.”

Anders Albien har redan flera andra projekt på gång.

Bland annat har han handplockats av en producent på Broadway för en helt ny musikal med arbetsnamnet ”Once upon a Rhyme” – en hiphopmusikal som utspelar sig i New York-stadsdelarna Bronx och Queens.

Så som i himmelen även som musikal

Just nu går en testversion i Silicon Valley och förhoppningen är att det ska finnas en färdig produktion med premiär 2019–2020.

”Det är ungefär som att utveckla ett läkemedel. Av 100 musikaler är det kanske en eller två som blir storsäljare. Men det är ju det alla drömmer om”, säger Anders Albien.

Han räknar högt i huvudet på vad en riktig hit på Broadway kan generera per år och landar på ungefär 700 miljoner kronor i biljettintäkter.

”Men det driver inte MIG, jag är naturligtvis bara intresserad av konsten”, säger han och skrattar.