Di Weekend NYHETER

Musikaliskt underbarn prisas av Wall

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Joey Abrait

Den unge kompositören Jacob Mühlrad får 750 000 kronor i stipendium av Anders Walls Stiftelse. ”Jag blev tårögd när jag fick veta det. Jag saknar faktiskt ord för att beskriva vad det betyder för mig”, säger Jacob Mühlrad.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är inte många 27-åringar som har fått sina verk uppförda på både Carnegie Hall i New York och National Portrait Gallery i London, men det har Jacob Mühlrad.

Men tonsättaryrket är svårt att leva på. Det tar många år innan verken blir så pass spelade av orkestrarna att de genererar några vidare intäkter för upphovsmännen.

”Därför innebär stipendiet en enorm trygghet för mig. Jag har internationella beställningar på stora orkesterverk de närmaste tre, fyra åren, men nu slipper jag ta emot fler och skriva på löpande band. Nu kan jag fördjupa mig och kanske skriva mina viktigaste verk framöver.”

Finansmannen Anders Wall, som sponsrar unga talanger inom kultur, näringsliv och forskning via en egen stiftelse, brukar normalt dela ut ett tiotal stipendier på 100 000–250 000 kronor i samband med sin födelsedag i mars varje år. Men det här stipendiet ligger utanför den ordinarie verksamheten och är ett av de största kulturstipendier som har delats ut i Sverige.

”Inom stiftelsen har haft vi haft ögonen på den här unge mannen sedan 2012 och vi vill stödja honom långsiktigt. Han är verkligen värdig det här stipendiet, som ska gå till hans vidareutbildning efter examen från Musikhögskolan och falla ut med 250 000 kronor om året under tre år”, säger han.

FAKTA
Jacob Mühlrad

Ålder: 27 år.

Familj: Mamma, pappa och syster.

Bor: I Stockholms innerstad.

Bakgrund: Tonsättarskolan på Gotland, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Royal College of Music i London. 2017 fick hans körverk ”Kaddish” 300 000 kronor i stipendium från Micael Bindefelds stiftelse till minne av Förintelsen. Verket handlar om Jacob Mühlrads morfars upplevelser av koncentrationslägren i Auschwitz och Bergen-Belsen. Sommarpratade i P1 i augusti 2017.

VISA MER
FAKTA
Anders Walls Stiftelse

Startades 1981 i samband med Anders Walls 50-årsdag.

Främjar insatser inom entreprenörskap, forskning och kultur.

Har hittills delat ut 60 miljoner kronor i stipendier och bidrag till enskilda och organisationer.

Närverket Wallumni omfattar 400 stipendiater.

VISA MER

Jacob Mühlrad började med musik relativt sent i livet. När han var i 14-årsåldern skulle hans pappa reparera en synt en sensommardag och när sonen tryckte på play-knappen spelade den Mozarts ”A la turca”.

”När jag tog ut verket på gehör var det många som blev förvånade. Eftersom jag hade svår dyslexi trodde alla att jag var korkad. Men för mig är musiken så himla logisk, den innehåller så intressanta mönster att jag har lätt att både ta ut den och memorera den.”

Musiken blev en härlig kontrast till skolan, där han ansågs stökig. En lärare bad honom till och med gå ut på skolgården under en mattelektion, eftersom det ”inte var någon idé att han blev kvar”.

”När jag började spela piano kände jag ett behov av att komponera innan jag ens riktigt visste vad det var. Jag började improvisera och undersöka skapandet, det var det centrala för mig”, säger Jacob Mühlrad.

Som tur är har han alltid haft ett starkt stöd av sin familj, trots att han är den enda i den som sysslar med musik.

På gymnasiet gick han ett program med musikinriktning, där han kom i kontakt med kompositören Sven-David Sandström.

”Han kom till skolan och gav mig privatlektioner utan att ta något betalt. Han trodde på mig och blev min mentor. Han har betytt jättemycket.”

Därefter gick Jacob Mühlrad Tonsättarskolan på Gotland, där han äntligen lärde sig noter.

Kompositör i takt med tiden

”Eftersom jag är dyslektiker var det en kamp, det innebar tolv timmars arbete om dagen i två år. Det var inte de roligaste åren, men väldigt viktiga. Där skrev jag mina första verk. På gymnasiet tyckte de att jag skulle spela mer gehörsbaserad musik som jazz eller pop och rock, men jag visste att ville hålla på med konstmusik och det kräver att man kan noter.”

Varför just konstmusik?

”För att där skriver man musik utifrån innehållet och inte vad som är njutbart att lyssna på. Innan jag hittade musiken var jag väldigt religiös och studerade toran eftersom jag har judisk bakgrund. Men när jag hittade musiken kände jag att det fanns en spiritualitet som inte behöver vara övernaturlig.”

”Musik är så himla konkret, egentligen är det bara förtunningar och förtätningar i luften som vibrerar mot våra trumhinnor. Att det kan göra oss glada eller ledsna, det är fantastiskt.”

Jacob Mühlrad är aktuell med verket ”Angelus Novus”, som dirigeras av dirigenten och klarinettisten Martin Fröst och framförs på Konserthuset i Stockholm den 31 maj. Verket hade urpremiär i Minnesota i mars och ska nu vidare på turné i Europa.

Denna vecka släpps också biljetterna till Jacob Mühlrads nya storverk ”Time”, som har premiär på Berwaldhallen i höst. Det är en gemensam beställning från Radiokören i Sverige, Radiokören i Köln, Capella San Francisco i USA och Tapiola Choir i Helsingfors.

Även Anders Wall växte upp i en familj som var religiöst intresserad och han övervägde till och med att bli präst innan intresset för affärer tog över. Den lokala kantorn, som också var skollärare, väckte hans intresse för musik.

”Tillsammans med kyrkoherden var han särskilt betydelsefull för mig, för de två såg till att jag fick ett stipendium så att jag kunde gå på läroverket i Uppsala. Det är dem jag hedrar när jag ger ut stipendier, det är mitt sätt att ge tillbaka”, säger han.

Författaren Jerker Virdborg skrev nyligen en uppmärksammad artikel i Di Weekend, där han ondgjorde sig över svenska affärsmäns okunskap om och ointresse för kultur. Anders Wall verkar tillhöra ett av undantagen som bekräftar regeln.

”Jag tycker att konsten och musiken har gjort mig till en bättre affärsman. Det har vidgat mina vyer och mina intressen. Jag har även haft en enorm glädje av mina stipendiater under årens lopp. Vi träffas regelbundet i vårt Wallumninätverk, gör resor tillsammans och stipendiaterna får också impulser av varandra”, säger han.

»När någon blir kränkt går jag i gång«

”När jag reste som mest under min karriär kunde jag lägga upp det så att jag jobbade i New York måndag–torsdag, för att sedan ta fredagen ledigt för kulturen. Då gick jag på gallerier på dagen och på Metropolitan på kvällen, innan jag åkte hem. Jag såg alltid fram emot de där fredagarna som stärkte mig inför den kommande arbetsveckan.”

Jacob Mühlrad anser att kulturen bidrar till samhället på otaliga sätt.

”Kulturen är en plats där reflektionen är fri, till skillnad från politiken där man måste inta en viss ståndpunkt. Sedan finns det ju massor av forskningsrapporter som visar att kultur är bra för hälsan. Ta körmusiken, de som sjunger i kör förlänger livet och deras hjärtslag synkroniseras till och med när de musicerar tillsammans”, säger han.

”Ett annat utmärkt exempel är ungdomsorkestern El Sistema som har fostrat världsdirigenten Gustavo Dudamel, och som startade i Venezuelas förorter med syftet att erbjuda ett alternativ till ett liv med kriminalitet och droger.”