Hoppa till innehållet

Modeveckan flyttar in i lobbyn

När Fashion Week Stockholm inleds i dag är det inte bara nya kollektioner som ska visas. Denna gång har arrangemanget också bytt kostym i form av nya sponsorer och en ny visningsarena.

UNIKA KREATIONER. Formgivaren och modeskaparen Bea Szenfeld tillsammans med Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel.
UNIKA KREATIONER. Formgivaren och modeskaparen Bea Szenfeld tillsammans med Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel.Foto: Foto: Jesper Frisk
UNIKA KREATIONER. Formgivaren och modeskaparen Bea Szenfeld tillsammans med Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel.
UNIKA KREATIONER. Formgivaren och modeskaparen Bea Szenfeld tillsammans med Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel.Foto: Jesper Frisk
INTE NÖJD. Emma Ohlson, på arrangören ASFB, tycker att Stockholms Stad borde engagera sig mer i modeveckan.Foto: Joey Abrait
DANSANT. Veckan avslutas på fredag med Diana Orving som i fjol fick stående ovationer när hennes plagg visades av balettdansare.Foto: TT
FÖRST UT. Whyred visas klockan 13 i dag.Foto: TT
DEBUT. Bland nykomlingarna finns Tôteme, som drivs av modeprofilen Elin Kling och maken Karl Lindman.
DEBUT. Bland nykomlingarna finns Tôteme, som drivs av modeprofilen Elin Kling och maken Karl Lindman.Foto: Jonas Eng

I Grand Hôtels lobby har det varit fullt upp i dagarna när tre unika kreationer, av formgivaren och modeskaparen Bea Szenfeld fått ta plats.

”Här brukar våra florister ha sina blomarrangemang, men för första gången någonsin har vi valt att upplåta den här platsen till en extern kreatör. Då känns det extra kul att få visa tre skapelser som Bea Szenfeld aldrig visat tidigare”, säger Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel.

Verken blir det första som möter hotellets besökare, och en iögonfallande påminnelse om Fashion Week Stockholm som startar i dag. Den här säsongen är Grand Hôtel också huvudarena efter att arrangemanget hållits på Berns i cirka tio år, vilket innebär att ett flertal av visningarna för kollektionerna vår-sommar 2018 kommer att visas i hotellets lokaler.

”Det blir roligt att få in mer mode i våra fina, historiska miljöer. Mötet mellan det kreativa och människorna här ger ny energi, och mode ligger oss varmt om hjärtat så att få ha Fashion Week här har absolut varit på önskelistan.”

Sedan flera år tillbaka har andra modearrangemang hållits i lokalerna. De båda modemagasinen Elle och Damernas värld håller årligen sina prisutdelningsgalor på Grand Hôtel. På modeveckan för ett år sedan valde också sko- och accessoarvarumärket ATP Atelier att bygga upp ett showroom i ett hotellrum (men denna gång visar varumärket i Svenskt Tenns butik).

Nu blir det främst Bolinderska rummet och Spegelsalen som förvandlas till catwalkytor och först ut är Whyred, som visar i den senare lokalen.

För att göra Fashion Week Stockholm, som i första hand riktar sig till press och inköpare, mer tillgängligt för allmänheten har Grand Hôtel valt att bygga upp en modelounge med bar i anslutning till lobbyn, där modevisningarna kommer att livesändas.

I Cadierbaren kommer modekändisar att spela skivor och lagom till Fashion Week sker också en återinvigning av lokalen som har renoverats, fått nya möbler och ny meny.

”Stommen är kvar, så man kommer att känna igen sig. Men under vår nye kökschef Gabriel Asks ledning blir det lite mer spännande på menyn som drar åt gastro pub-hållet.”

Men lokalerna är inte det enda som är nytt för den här säsongen. I år har organisationen Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, som äger rättigheterna till Fashion Week Stockholm också en ny huvudsponsor i e-handelsbolaget Nelly.com, efter att nätåterförsäljaren Zalando lämnade modeveckan förra året.

”Nelly.com är en jätteviktig plattform för svenska modevarumärken och våra medlemmar. Därför känns det naturligt och jätteroligt att man är med i år”, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för ASFB.

Samtidigt har fastighetsbolaget Unibail-Rodamco valt att lämna uppdraget som strategisk partner efter bara ett år, men kommunikationsbyrå koncernen Xperience Group fortsätter samarbetet. Ekonomiskt sett fortsätter budgeten att ligga på nivåer omkring 7–8 miljoner kronor för helåret.

”Jag vill inte precisera mer exakt vad budgeten ligger på. Men det är klart att om vi hade fler stora sponsorer skulle veckan kunna utvecklas ännu mer och därmed locka mer internationell press och inköpare.”

Här lyfter Emma Ohlson bland annat Stockholms stad som årligen står för omkring 2 procent av Fashion Weeks totala intäkter. Samtidigt har hon uppgifter om att modeveckorna i Köpenhamn och London har betydligt större ekonomiskt stöd från sina städer.

”London stad står för uppåt 20 procent av intäkterna på modeveckan och där skulle vi gärna se att Stockholms stad engagerade sig mer, när vi jobbar mycket med att exponera och visa upp Stockholm som en mode-, shopping- och besöksdestination.”

Bland veckans höjdpunkter finns flera varumärken som är nya eller gör comeback på Fashion Week Stockholm. Ett av dem är sportvarumärket Björn Borg, som inte visat på några år, men är högaktuellt i samband med att filmen om tennislegendaren Borg går upp på bio. Den kommande kollektionen visas på Kungliga tennishallen i Stockholm. Bland nykomlingarna finns Tôteme, som drivs av modeprofilen Elin Kling och maken Karl Lindman och som flyttade hem från New York i våras.

Veckan avslutas på fredag med Diana Orving som i fjol fick stående ovationer när hennes plagg visades av balettdansare.

Innehåll från Switzerland Tourism & SWISSAnnons

Möt våren i charmiga, gemytliga Genève

Genève – med energi som en storstad och lugnet från en småstad.
Genève – med energi som en storstad och lugnet från en småstad.

Genève är mer än bara en genomfartsstad för vintersportentusiaster på väg till de schweiziska alperna.

Staden mellan bergen erbjuder en unik charm, särskilt när våren anländer och dess skönhet blomstrar i full prakt. Med SWISS flyger du direkt från Stockholm och Köpenhamn dagligen.

Extern länk: Hitta vårens erbjudande hos SWISS. 

Genève, Schweiz västligaste stad, erbjuder en fängslande blandning av naturlig skönhet och kulturell rikedom.

Omfamnat av de imponerande Alperna och Jurabergen breder Genevé ut sig på bägge sidor av Europas största sjö – Genèvesjön. Området har en pittoresk bakgrund med böljande vingårdar, blommande trädgårdar och charmiga byar.

I fjol utsågs Genève till den sjunde mest levande staden i Europa och rankas i år på fjärde plats bland Europas bästa resmål. Staden lockar besökare med sina charmiga hotell, gourmetrestauranger och sin livliga kulturscen.

Festivaler och evenemang med fokus på mat, musik och konst pågår året runt och kompletteras av ett stort utbud av museer och sightseeingmöjligheter.

Klockor och choklad

Sommartid stoltserar staden även med en av världens högsta fontäner, mitt i Genèvesjön finns nämligen Jet d’eau, som skickar upp sjövatten mer än 100 meter upp i luften.

Genèves lysande historia inom klocktillverkning och chokladhantverk bidrar till stadens dragningskraft, med ikoniska monument, kända klockbutiker och museer, och hantverksmässiga chokladtillverkare.

Oavsett om man ägnar sig åt lyxshopping, njuter av sig ut på utomhusäventyr erbjuder Genève en oförglömlig upplevelse under alla årstider och överträffar förväntningarna i varje ögonblick. 

EXTERN LÄNK: Klockor, choklad och blommor – möt våren i Genève.  

Flyg till Genèvesjöregionen

Att ta sig till den magiskt vackra regionen runt Genèvesjön från Sverige går både snabbt och smidigt. SWISS har upp till sju direktflyg varje vecka från Stockholm och Köpenhamn med start i april och med bekväma och pålitliga tågförbindelser från Genèves flygplats kan du maximera din tid på plats.

Upp till sju direktflyg i veckan tar dig snabbt till Genève.
Upp till sju direktflyg i veckan tar dig snabbt till Genève.

Njut av schweizisk kvalitet från det ögonblick du kliver ombord, SWISS erbjuder personlig service som återspeglar Schweiz värderingar och som garanterar en minnesvärd reseupplevelse.

Extern länk: Sju direktflyg från Stockholm och Köpenhamn varje vecka.  

Parker och stränder 

Genève har ett milt och nästan medelhavsinspirerat klimat på våren, med palmer runt sjön och många blommor som slår ut runt stränderna.

Med sin utsikt över Genèvesjön är Parc des Eaux-Vives förmodligen en av de vackraste och äldsta parkerna i staden Genève. Naturälskare kommer att uppskatta de många hundraåriga träden och de vidsträckta gräsmattorna. 

Plage des Eaux-Vives, den allmänna stranden, ligger också bara ett stenkast bort. Herrgården som dominerar parken är ett välrenommerat hotell och en restaurang, och en perfekt plats för att stärka sig tillsammans med fängslande utsikt över sjön och Jurabergen. Bara en bit därifrån ligger Eaux-Vives Beach, en offentlig anläggning med en 400 meter lång sandstrand som också är värd ett besök.

Blomprakt ovanför Montreux

Blommorna var en viktig attraktion under Belle Epoque-perioden och beundras helst under promenader utan sällskap eller genom guidade turer längs markerade stigar. Vilda narcisser blommar i april och maj och förvandlar ängarna ovanför Montreux och Vevey till makalöst vita, parfymerade landskap, ett fenomen som också beskrevs av författaren Ernest Hemingway.

Omkring 50 000 blommor

Vullierens slott, tillsammans med dess magnifika trädgårdar och skulpturpark, utgör en av Schweiz mest anmärkningsvärda kulturarvsplatser med en fantastisk 180°-utsikt över Alperna, Mont Blanc och Genèvesjön. Förutom en av de modernaste iris-samlingarna i Europa med mer än 400 olika sorter och 13 500 dagliljor, kan besökarna beundra olika utrymmen som ständigt omformas i den 30 hektar stora parken. Från maj till juli skapar omkring 50 000 blommor en magnifik mosaik av färger med över 14 000 sent blommande tulpaner, en samling pioner och rhododendron och en imponerande rosenträdgård. Trädgårdarna och temavandringarna är en extra attraktion, medan ridvägen kantad av gamla sequoias (mammutträd), ekar och vad som säkert är det äldsta tulpanträdet i Schweiz gör blomsterutbudet komplett.

Tulpanfestival i Morges

Varje år på våren klär sig staden Morges i sina vackraste färger för tulpanfestivalen, med mer än 140 000 blommor och cirka 350 sorters tulpaner. Denna magnifika festival anordnas av föreningen Morges Fleur du Léman, som också anordnar Dahliafestivalen varje år, från juli till oktober.

EXTERN LÄNK: Upptäck fler aktiviteter i Geneve här.  

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Switzerland Tourism & SWISS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera