I Grand Hôtels lobby har det varit fullt upp i dagarna när tre unika kreationer, av formgivaren och modeskaparen Bea Szenfeld fått ta plats.
”Här brukar våra florister ha sina blomarrangemang, men för första gången någonsin har vi valt att upplåta den här platsen till en extern kreatör. Då känns det extra kul att få visa tre skapelser som Bea Szenfeld aldrig visat tidigare”, säger Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel.
Verken blir det första som möter hotellets besökare, och en iögonfallande påminnelse om Fashion Week Stockholm som startar i dag. Den här säsongen är Grand Hôtel också huvudarena efter att arrangemanget hållits på Berns i cirka tio år, vilket innebär att ett flertal av visningarna för kollektionerna vår-sommar 2018 kommer att visas i hotellets lokaler.
”Det blir roligt att få in mer mode i våra fina, historiska miljöer. Mötet mellan det kreativa och människorna här ger ny energi, och mode ligger oss varmt om hjärtat så att få ha Fashion Week här har absolut varit på önskelistan.”
Sedan flera år tillbaka har andra modearrangemang hållits i lokalerna. De båda modemagasinen Elle och Damernas värld håller årligen sina prisutdelningsgalor på Grand Hôtel. På modeveckan för ett år sedan valde också sko- och accessoarvarumärket ATP Atelier att bygga upp ett showroom i ett hotellrum (men denna gång visar varumärket i Svenskt Tenns butik).
Nu blir det främst Bolinderska rummet och Spegelsalen som förvandlas till catwalkytor och först ut är Whyred, som visar i den senare lokalen.
För att göra Fashion Week Stockholm, som i första hand riktar sig till press och inköpare, mer tillgängligt för allmänheten har Grand Hôtel valt att bygga upp en modelounge med bar i anslutning till lobbyn, där modevisningarna kommer att livesändas.
I Cadierbaren kommer modekändisar att spela skivor och lagom till Fashion Week sker också en återinvigning av lokalen som har renoverats, fått nya möbler och ny meny.
”Stommen är kvar, så man kommer att känna igen sig. Men under vår nye kökschef Gabriel Asks ledning blir det lite mer spännande på menyn som drar åt gastro pub-hållet.”
Men lokalerna är inte det enda som är nytt för den här säsongen. I år har organisationen Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, som äger rättigheterna till Fashion Week Stockholm också en ny huvudsponsor i e-handelsbolaget Nelly.com, efter att nätåterförsäljaren Zalando lämnade modeveckan förra året.
”Nelly.com är en jätteviktig plattform för svenska modevarumärken och våra medlemmar. Därför känns det naturligt och jätteroligt att man är med i år”, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för ASFB.
Samtidigt har fastighetsbolaget Unibail-Rodamco valt att lämna uppdraget som strategisk partner efter bara ett år, men kommunikationsbyrå koncernen Xperience Group fortsätter samarbetet. Ekonomiskt sett fortsätter budgeten att ligga på nivåer omkring 7–8 miljoner kronor för helåret.
”Jag vill inte precisera mer exakt vad budgeten ligger på. Men det är klart att om vi hade fler stora sponsorer skulle veckan kunna utvecklas ännu mer och därmed locka mer internationell press och inköpare.”
Här lyfter Emma Ohlson bland annat Stockholms stad som årligen står för omkring 2 procent av Fashion Weeks totala intäkter. Samtidigt har hon uppgifter om att modeveckorna i Köpenhamn och London har betydligt större ekonomiskt stöd från sina städer.
”London stad står för uppåt 20 procent av intäkterna på modeveckan och där skulle vi gärna se att Stockholms stad engagerade sig mer, när vi jobbar mycket med att exponera och visa upp Stockholm som en mode-, shopping- och besöksdestination.”
Bland veckans höjdpunkter finns flera varumärken som är nya eller gör comeback på Fashion Week Stockholm. Ett av dem är sportvarumärket Björn Borg, som inte visat på några år, men är högaktuellt i samband med att filmen om tennislegendaren Borg går upp på bio. Den kommande kollektionen visas på Kungliga tennishallen i Stockholm. Bland nykomlingarna finns Tôteme, som drivs av modeprofilen Elin Kling och maken Karl Lindman och som flyttade hem från New York i våras.
Veckan avslutas på fredag med Diana Orving som i fjol fick stående ovationer när hennes plagg visades av balettdansare.