Di Weekend NYHETER

Modenestorns nya kollektion är till för alla

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

HÅLLBAR PROFIL. ”Vi pratar mycket tidlöshet, men vi pratar fortfarande inte tillräckligt om hållbar design. Det är viktigt att investera i plagg som har schysstare produktion och som håller längre än en säsong. Det kommer vi se mer av”, säger modeskaparen Lars Wallin, som nu släpper en ny kollektion i en lägre prisklass.

Joey Abrait

I 30 år har designern Lars Wallin klätt både kungligheter och kändisar i sina coutureklänningar. Nu släpper han ett nytt märke och tar för första gången hjälp av investerare. ”Det är svårt att tjäna pengar på couture i Sverige.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Redan som liten var Lars Wallin kreativ, och gillade framför allt att måla och teckna. Det var när journalisten Ingrid Schrewelius i tv-programmet Lilla Journalen rapporterade från haute couture-visningarna i Paris på 1970-talet som han fick upp ögonen för mode. 

”Hon pratade om spännande ord som plissé, organza och toile och lockade in mig i en helt ny värld. Sedan dess har jag varit fascinerad av hantverket, det kompromisslösa helhetsgreppet. I couture fokuserar man på det vackra, plaggen behöver inte inte vara funktionella.”

Lars Wallin tog examen från Beckmans designhögskola i Stockholm 1990 och öppnade egen ateljé redan samma år. 

”I början av min karriär var jag väldigt inspirerad av Christian Lacroix, han är en mästare på att måla med tyger. John Galliano är också ett geni, det han gjorde för Dior var magiskt.”

Lars Wallin har genom åren klätt kungligheter som kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine, politiker och andra kändisar i sina kreationer. I dag gör han framför allt coutureklänningar, brudklänningar och scenkläder.

”När jag gjorde min första klänning till kronprinsessan Victoria visste jag att jag skrev in mig i historien. Bilderna på henne i klänningen kommer att leva kvar långt efter att vi båda är borta. Det är en häftig känsla.”

Tidigare har Lars Wallin bland annat designat smycken och en kollektion galaklänningar under eget namn. Nu lanserar han sitt nya varumärke Lars Wallin V, med vilket han vill nå en bredare målgrupp.

Han beskriver det som att glamour och arvet från couturen fortfarande är närvarande, ”fest möter sport i den första kollektionen.”

Zandra Rhodes - stjärnornas designer i 50 år

Lars Wallin V kommer, tillsammans med andra kollektioner, framför allt att säljas på den egna sajten och kosta mellan 1 000 och 5 000 kronor.

För en coutureklänning signerad Lars Wallin börjar prislappen på 30 000 kronor, slutpriset avgörs av tidsåtgången och vilket tyg som används. 

”När jag jobbar med couture tar jag fram helt unik design för en kund. Jag har känt många gånger att det är synd att det bara är en kvinna som får bära just den klänningen, när den skulle passa så många fler. Nu har jag byggt upp ett starkt varumärke och vill göra något mer av det, jag vill ta designen vidare och anpassa den till seriös produktion och ett bra prisläge”, säger Lars Wallin.

Lars Wallin har för första gången tagit hjälp av investerare i nysatsningen, allt från investerare i bankvärlden och börsbolag till privatpersoner. För några år sedan gick Joakim Naumburg, grundare av e-handelssuccén Stayhard, också in som delägare och investerare. 

”Han har hjälpt mig att styra upp organisationen runt min design. Joakim har stor erfarenhet av att bygga näthandel som nu blir vårt fokus”, säger Lars Wallin.

Att driva eget som couturedesigner har inte varit helt enkelt.

Så blev Ganni hetast i Skandinavien

”Det har alltid varit lite av en utmaning att få det att gå runt. Det finns en smärtgräns i Sverige för vad en klänning får kosta, folk är inte riktigt beredda att betala för det här hantverket. Det är okej att betala för rörmokare men inte skräddare. Vi har inte riktigt den klädkulturen här.”

Du har klätt många politiker till bland annat Nobelfesten och andra galor. Från ditt perspektiv, vad har det för betydelse vad de har på sig?

”Power dressing är något jag tror väldigt starkt på, oavsett maktposition. Jag gjorde en klänning till en partiledare och hon fick så mycket uppmärksamhet, vilket gjorde att hon fick mycket utrymme i media. Klär man sig rätt kan man ta plats och då kan man använda kläder för att föra ut ett budskap. Rätt plagg på rätt person vid rätt tillfälle – då blir det magi.”

Hur tror du att framtiden för couture ser ut?

”Jag var på ett seminarium nyligen där de pratade om att den första virtuella klänningen sålts för över 300 000 kronor i Paris. Jag tror att vi kommer ha egna avatarer i framtiden, så vi kan prova plaggen på nätet. Det är lite läskigt, men häftigt också. ”