Hoppa till innehållet

Modebranschen samlar sig

Sveriges två stora intresseorganisationer för modebranschen går nu samman. ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, och Swedish Fashion Council bildar en ny stor verksamhet.

I och med det kommer även Fashion Week Stockholm att påverkas till hösten.

KVARTETTEN SOM ENAS. Jennie Rosén (tvåa från vänster), vd för Swedish Fashion Council, kommer att basa för den gemensamma modeorganisationen som arbetats fram av Helena Waker, vd för Swedish Trade Association, Emma Ohlson, ASFB, och Lena Patriksson Keller
KVARTETTEN SOM ENAS. Jennie Rosén (tvåa från vänster), vd för Swedish Fashion Council, kommer att basa för den gemensamma modeorganisationen som arbetats fram av Helena Waker, vd för Swedish Trade Association, Emma Ohlson, ASFB, och Lena Patriksson KellerFoto: Foto: Jesper Frisk

Jennie Rosén har varit vd för Swedish Fashion Council i en vecka när det nu står klart att hon kommer att vara vd för något ännu större, nämligen sammanslagningen av branschens två stora organisationer, ASFB och Swedish Fashion Council.

”Vi kommer att lansera en ny, omfattande strategi som vi kommer att arbeta efter”, säger hon.

Det var Jennie Roséns företrädare, Elin Frendberg, ASFB:s ordförande Lena Patriksson Keller, vice ordförande Krister Ragnarsson och generalsekreterare Emma Ohlson som inledde diskussionen om att gå samman redan för ett år sedan. Nu blir detta verklighet.

”Vi hade lika ambitioner med våra respektive organisationer, så det föll sig naturligt. Mycket har hänt de här senaste åren – hållbarhet, digitalisering och fashion-tech har blivit alltmer viktiga frågor, och just när det gäller innovation och hållbarhet kände vi att vi verkligen kunde göra mer tillsammans”, säger Emma Ohlson.

Den svenska modeindustrin omsatte 305 miljarder kronor och stod för 11 procent av Sveriges export 2015, enligt Volante research undersökning, gjord på ASFB:s uppdrag. Då ingår dock H&M i den siffran och står för nära två tredjedelar av omsättningen.”Att samla branschen är en enorm fördel. Det innebär att vi kan driva fler frågor och ha en enad front när det gäller innovation, forskning och industri”, säger Jennie Rosén.

Tidigare har det också funnits flera olika svenska modeveckor med snarlika namn. Den vecka som kallats Fashion Week Stockholm, och som just nu arrangeras i huvudstaden, innebär modevisningar och vänder sig främst till media och inköpare. Där är Patriksson Communication, Bon och ASFB avsändare.Modeveckan med omvänt namn, Stockholm Fashion Week, har fokus på inköp och samordnas av Swedish Fashion Council. Nu gör de alltså från och med hösten 2018 gemensamt slag i saken.

”Med en enad plattform där vi tillsammans kommunicerar gentemot politiker, internationell press och inköpare så får vi mycket större kraft”, säger Jennie Rosén.

Formellt blir ASFB den sjätte delägaren i Swedish Fashion Council jämte de befintliga ägarna Föreningen Svensk Mode, Svensk Handel Stil, TEKO, Stockholmsmässan samt Trade Partners Sweden/Stockholm Fashion District.

Lena Patriksson Keller, grundare av varumärkes- och kommunikationsbyrån Patriksson communications är ordförande för ASFB, tillika en av organisationens grundare.

”Många undrar varför vi inte slog oss samman direkt från början. Men när vi startade ASFB 2009 var vi väsentligt olika organisationer. De nya modeföretagen hade inte riktigt kontakt med de då existerande branschorganisationerna. Därför grundades ASFB av flera företag i branschen – som Acne Studios, Cheap Monday, Fiippa K, Hope, Tiger of Sweden, Whyred, Bon, Visit Sweden och Patriksson Communication – för att främja internationalisering, handel och kultur. Med åren har våra verksamheter och vår ambition blivit alltmer lika. Därför är en sammanslagning mer logisk, ekonomiskt fördelaktig och mer effektiv ur alla synvinklar”, säger hon.

Jennie Rosén understryker också att deras verksamhet inte får några statliga bidrag.

”Modeindustrin, till skillnad mot många andra, som exempelvis skogsindustrin, får inga statliga bidrag. Tillsammans öppnar det för många nya möjligheter.”

Emma Ohlson håller med.

”I vissa skeden är det ofördelaktigt att vara två individuella organisationer. Vi båda värnar om och verkar för att få offentligt stöd för olika projekt. Då är det svårt med två olika organisationer som knackar på samma dörr, då slutar det med att ingen av oss kan genomföra våra planer. För modeindustrin är det mycket välkommet att vi slår ihop våra verksamheter och sätter ihop alla våra gemensamma krafter och omsättning”.

Samgåendet sker nu och från och med augusti 2018 kommer modeveckan i Stockholm att vara en gemensam produktion, med större kraft i organisationen. Tillsammans kommer den nya organisationen att anta ett nytt namn, vilket de kommer att gå ut med längre fram.Efter denna modevecka avgår Emma Ohlson som generalsekreterare för ASFB. Hon blir i stället från och med den 5 februari ny vd för Reijmyre glasbruk.

I dag, måndag, är det den andra dagen av Fashion Week Stockholm, då bland andra Ida Sjöstedt, House of Dagmar och Whyred har sina modevisningar där kollektionerna för hösten 2018 visas upp.

I morgon tisdag avslutas veckan med visningar från Rodebjer och Hope.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera