Di Weekend NYHETER

Miljardscootern lanseras i Sverige

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TESTKÖRNING. Di:s Fredrik Björkman på en scootertur runt kvarteren i Stockholms innerstad.

Banfa Jawla

Elscooterföretagen i USA har väckt känslor. Bolagen är värderade i miljardklassen och nu lanseras den första tjänsten i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Elscootrar har dragit in investeringar i miljardklassen i kampen om vem som ska äga marknaderna i USA och Europa. Bland andra Bird, Jump och Lime är med i racet om vem som ska äga gatorna i städerna.

Nu lanseras den första tjänsten för elscootrar i Stockholm, kan Di Digital avslöja. Bakom satsningen står bolaget VOI som ska börja skjuta ut sina scootrar på Stockholms gator den här veckan.

”Vi tycker att det är superkul och vi tror att vi kan göra gott i Stockholm och andra städer. Det här är ett substitut till korta bil- och taxiresor”, säger bolagets medgrundare och vd Fredrik Hjelm.

VOI grundades så sent som i juni i år efter att Fredrik Hjelm, som även grundat och driver Airbnb-administrationsbolaget Guest It, varit i Los Angeles i USA och testat elscootrarna där. 

”Under mina år på Guest It har jag ofta fått frågan av turister kring hur man enklast tar sig runt i staden. Cykeluthyrning är i dagsläget komplicerat och taxi är väldigt dyrt jämfört med andra städer. Det tillsammans med att över 50 procent av taxiresorna i Stockholm i dag är kortare än 5 kilometer gjorde att jag insåg att det fanns ett uppdämt behov alternativa transportmedel och idén med att ta elsparkcyklarna till Europa föddes”, säger Fredrik Hjelm.

Väl hemma från LA gick han ihop med Douglas Stark, som har en bakgrund på Budbee, och tog kontakt med investerare. 

Det tog inte särskilt lång tid innan de fick napp. Ett av samtalen gick till svenskgrundade investmentbolaget Vostok New Ventures eftersom Fredrik Hjelm känt personer på bolaget sedan han arbetat på den ryska Blocketkopian Avito. Vostok var intresserat och gick in med en rejäl investering. Hur stor den är vill dock inte Fredrik Hjelm berätta.

Redan nu är man 15 personer på VOI med anställda från hela världen. På de två månader som man arbetat med lanseringen har bolaget lockat till sig talanger från bland andra Snapchat, Uber och Spotify.

Genom en app kan användarna hitta en elscooter som finns i närheten, hyra den och sedan ta sig en kortare distans för att sedan parkera scootern var som helst. Scootern kan då plockas upp av nästa användare. 

Bolaget beräknar att medelresan ligger på mellan två till tre kilometer och kostnaden ligger på 10 kronor för att låsa upp scootern, sedan betalar användaren 1,50 kronor per minut. Enligt Fredrik Hjelm ska en resa mellan Sergels torg och Medborgarplatsen i Stockholm kosta cirka 20 kronor.

Pagrotsky tar farväl av världens viktigaste stad

”De cyklar som finns för uthyrning är inte jättesmidiga eftersom tillgången är begränsad, antingen är cykelställena fulla eller tomma. Den absolut bästa lösningen vi har i dag är lätta elektriska fordon”, säger Fredrik Hjelm.

Investerare med feta plånböcker verkar tro på elscootrar som gadgetinvesteringar. Så sent som i juli gick Niklas Zennströms Atomico tillsammans med Uber och Alphabet in i en runda på 335 miljoner dollar i elscooterföretaget Lime som värderas till 1,1 miljarder dollar. 

Men scootrarna har väckt en hel del kontroverser. I USA har de väckt ilska från invånare som anser att scootrarna är en trafikfara och att de förstör stadsmiljön när de lämnas på stan vind för våg mellan att de lämnas och hämtas upp av kunder. Protester har brutit ut och det har lett till att elscootrarna bannlysts i San Francisco.

Situationen i USA med den ilska scootrarna väckt är något VOI kommer undvika till varje pris, enligt Fredrik Hjälm.

”Anledningen till bannlysningarna i USA är att de har slängt ut fruktansvärt många scootrar. Vi vill göra det här tillsammans med politikerna och städerna. I och med att det i grunden kan vara något bra för städer och invånare när man byter ut kortare bil- och taxiresor, framför allt ur miljösynpunkt, så kommer vi att lyckas”, säger Fredrik Hjelm.

I amerikanska städer finns en hel del människor som är potentiella kunder, Stockholm är ganska litet. Kommer affärsidén att gå runt här?

”Det man ska komma ihåg är att när liknande amerikanska företag lanserar i städer där så är det i mindre områden. De finns ofta inte i hela staden och det rör kortare distanser. Sådana mindre områden finns det även i Sverige och Europa, så det går absolut att göra pengar på detta.”

Den gamle och Medelhavet

Efter lanseringen i Sverige och Stockholm väntar Europa för VOI. Där väntar också de stora utmanarna. Bird har lanserat i Paris som första europeiska stad.

”Det kommer inte bli lätt. Men jag tror att det vi kan konkurrera med är just relationen med städer. Vi vill göra något gott för städerna och personerna som bor där”, säger Fredrik Hjelm och fortsätter:

”Kolla på vad som hänt på västkusten i USA där man bara strösslat ut scootrar och sedan blir utkastade. Vi vill föra en dialog med politiker och städer för att göra detta på ett hållbart sätt.”