Di Weekend NYHETER

Mer än bara dyra tyger

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

POSITIV. Svenskt Tenns vd Maria Veerasamy välkomnar den nya utställningen som nyanserar bilden av Josef Frank. Han var i första hand arkitekt och motsatte sig det genomdesignade.

Hampus Andersson (Di)

Josef Franks klassiska textilmönster är Svenskt Tenns största kassako och nu ska hans namn även bli känt i Storbritannien. Men de exklusiva inredningsprodukterna är en liten – och missvisande – del av hans livsverk, något en ny utställning på Arkdes tar fasta på.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Butiken Svenskt Tenn, som äger rättigheterna till 2 000 av Josef Franks möbelritningar och drygt 160 textilmönster, har anledning att glädjas. Intresset kring arkitekten och formgivaren håller i sig, både i Sverige och internationellt.

Millesgårdens utställning om hans mönster, möbler och akvareller har gått vidare till Fashion and Textile Museum i London. Det är första gången som hans textilier visas i Storbritannien.

Den brittiske kuratorn Dennis Nothdruft räknar med att Josef Franks design kommer väcka britternas intresse och beundran.

”Vår förhoppning är att han blir känd även i Storbritannien när vi är klara med vår utställning i början av maj”, säger Dennis Nothdruft.

”Några av hans textilier skapades 1935 men de känns inte daterade. Och hans filosofi kring inredning känns modern än i dag”, fortsätter han.

FAKTA
Josef Frank och Svenskt Tenn

Josef Frank, född 1885 i Baden i Österrike, är en av modernismens pionjärer. Under 1910-talet var han en av de ledande arkitekterna i landet.

1933 flyttade Josef Frank, som var gift med en svenska, till Sverige på grund av den tilltagande nazismen. Estrid Ericson, som drev firman Svenskt Tenn, anställde honom som chefsdesigner. Under krigsåren bodde paret Frank i New York för att sedan återvända till Sverige.

Estrid Ericson sålde Svenskt Tenn 1975 till Kjell och Märta Beijers stiftelse, som i dag kontrolleras av affärsmannen Anders Wall. Överskottet går till att stödja forskning. Josef Franks textilier är det som säljs allra mest, följt av möbler och belysning. Omsättningen 2015 landade på 246 Mkr och vinsten efter skatt 23 Mkr, jämfört med 152 respektive 11 Mkr 2012. 2016 års omsättning väntas bli 253 Mkr.

Dubbelt utställningsaktuell: ”Josef Frank Patterns–furniture–painting”, pågår till den 7 maj på Fashion and Textile Museum i London. ”Josef Frank – Against design” pågår den 10 mars–27 augusti på Arkdes i Stockholm.

VISA MER

Men den som vill förstå bredden i skapandet bör bege sig till arkitekturcentrumet Arkdes i Stockholm och se utställningen ”Josef Frank against design” som öppnar i mars. Det är en bearbetning av Frank-utställningen som under 2016 visades i Wien på designmuseet MAK.

Tyngdpunkten i Stockholm blir hans arkitektoniska arbete.

Och det är den mest heltäckande utställning som har gjorts över Josef Frank, som i Sverige i första hand är känd för sina exklusiva möbler och blommiga tyger. När han på 1930-talet flyttade till Sverige på grund av den tilltagande antisemitismen bytte han kreativt spår.

I Österrike hade Josef Frank hunnit bli en central gestalt inom arkitektur och formgivning under 1910- och 1920-talen. Han hade arbetat med bostäder för arbetarklassen och parallellt tagit uppdrag för mer välbeställda familjer.

Så bakom sig lämnade 50-åringen en karriär som arkitekt i Österrike för att fokusera på inrednings- och möbeldesign. Estrid Ericson, grundaren av butiken Svenskt Tenn på Strandvägen i Stockholm, tog honom under sina vingar. Han förblev anställd på Svenskt Tenn fram till sin död 1967.

”Josef Frank fick en ny kreativ plattform i och med att Estrid Ericsson anställde honom. Men hade han haft möjligheten hade han förmodligen velat fortsätta som arkitekt. Men samtidigt höll han redan på med textil- och mönster- formgivning i Österrike”, säger Svenskt Tenns vd Maria Veerasamy.

”Han såg hemmet som en helhet. Han var både hus- och inredningsarkitekt”, fortsätter hon.

Karin Åberg Waern, chef för utställningar och pedagogik på Arkdes, beskriver det svenska arvet efter Josef Frank, där de exklusiva möblerna och tygerna dominerar, som missvisande.

”Jag tror inte att Josef Frank skulle vara bekväm med den svenska bilden av honom. Han kanske skulle känna sig lite kapad, eftersom han är så mycket mer än den exklusiva inredningskonsten för de mest burgna”, säger hon.

Josef Frank stod för djärva tankar om hur en fungerande hemmiljö skulle vara, mer än de flesta är medvetna om, förklarar museichefen. Josef Frank ifrågasatte strängheten inom modernismen och ogillade det genomdesignade och standardiserade. I stället förespråkade han en mer tillåtande filosofi som han själv kallade för ”accidentism”.

”Han tyckte egentligen att man kunde möblera med vad som helst, bara det passade den boende. Han hade ett öppet sinnelag och ville absolut inte fastna i det strikta och genomdesignade. Vi pratar bland annat om dessa idéer i utställningen”, säger Karin Åberg Waern.

Svenskt Tenn, som sitter på omfattande arkivmaterial, har varit delaktigt i arbetet med båda utställningarna. I Wien öppnades även en pop up-butik med Frank-föremål.

”Utställningen som kommer till Arkdes är fantastisk. Det finns många Frank-kännare i världen och vi lärde oss jättemycket under arbetets gång”, säger Maria Veerasamy.

Vilket ansvar har ni på Svenskt Tenn att nyansera bilden av Josef Frank och visa att han var så mycket mer än det ni visar och säljer?

”Vi ser det som en oerhört viktig del i vårt arbete”, säger butikens vd.

”All personal på Svenskt Tenn har fått en grundlig utbildning i Josef Franks historia, hans arkitektur och hans inredningsfilosofi.”