Hoppa till innehållet

Maxat med konstnären Per Josephson

Med inspiration från operans värld och en excentrisk skådespelerska tar konstnären Per Josephson släktens målargen vidare.

Nu visas han sina nya maximalistiska verk i en utställning.

TRETAL. Konstnären Per Josephson vid sin bild av art nouveau-konstnären Alphonse Mucha, skådespelerskan Sarah Bernhardt och operakompositören Giacomo Puccini. Den och andra bilder ställs nu ut på galleri:3 i centrala Stockholm.
TRETAL. Konstnären Per Josephson vid sin bild av art nouveau-konstnären Alphonse Mucha, skådespelerskan Sarah Bernhardt och operakompositören Giacomo Puccini. Den och andra bilder ställs nu ut på galleri:3 i centrala Stockholm.Foto: Foto: Jack Mikrut

Maxade färger och stora verk. När konstnären Per Josephson öppnar sin utställning på galleri:3, strax intill kungliga Operan, på torsdagen är det inget för den som gillar vitt och fräscht. Men så har konstnären också hämtat inspiration från teaterns och operans excentriska värld. Särskilt huvudpersonerna i hans utställning: skådespelerskan Sarah Bernhardt, operakompositören Giacomo Puccini och art nouveau-konstnären Alphonse Mucha som alla var stora kring sekelskiftet 1900.

”Det var väl främst de två första som levde gränslösa liv, helt utan spärrar. Alphonse Mucha var mer arbetsam, utifrån det jag har läst”, säger Per Josephson.

Han visar en oljemålning där han samlat alla tre och berättar samtidigt de många galna skrönor som omgärdar framför allt Bernhardt: hur hon turnerade i en droska av guld, att hon under ett Stockholmsbesök med sin ensemble lär ha druckit upp all champagne som fanns tillgänglig på Grand Hôtel och hur hon till slut sköt sin husdjurskrokodil när denne åt upp en soffkudde.

”Ju mer jag har läst, desto mer fascinerad har jag blivit. Jag tror inte att det går att föreställa sig hur stora superstjärnor hon och Puccini var på den tiden. De var större än Beyoncé, mer åt Michael Jackson-hållet på 1980-talet när han började bygga sitt ’Neverland’.”

Att Per Josephson fascineras av tiden kring 1900, som i bland kallas La Belle Époque, finns det flera förklaringar till. Dels är han själv en stor entusiast och samlare av champagne, en dryck som blev omåttligt populär just under den tiden, dels har han en personlig koppling till tiden, då släktens store konstnär, den berömde Ernst Josephson levde och var verksam.

”Jag vet inte exakt i vilket led vi är släkt, men när jag växte upp hade vi väggarna fulla av hans verk hemma”, säger han.

Det influerade Per Josephson till att själv plocka upp penslarna och satsa på ett liv som konstnär. Sedan examen från Konstfack har han bland annat blivit känd för flera offentliga konstverk, bland dem tio vildhästar i metall som turnerat runt i Sverige.

Men denna gång satsar han på en utställning inomhus. Verken kostar mellan 40 000 och 90 000 kronor och förutom de tre originella karaktärerna ligger också operakompositören Giacomo Puccinis tre enaktsoperor som fått samlingsnamnet il Trittico till grund för utställningen.

”Triptyk är ju också ett begrepp inom konsten när man målar en tredelad tavla och det satte i gång tankarna”, säger Per Josephson.

I ett av verken har han bakat ihop alla tre operorna i en bild. Mittemot hänger tre tavlor som tolkar varje opera för sig. Men det är inte enda sättet talet tre går igen i utställningen. På en av oljemålningarna syns de tre små grisarna, på en annan de tre bockarna Bruse.

”I en studie läste jag att talet tre får oss att må väldigt bra. Det är därför det använts i folksagor, men också därför snabbmatskedjor bygger sina menyer utifrån tre saker: pommes, burgare och läsk. Dessutom finns det tre druvor i en klassisk champagne: pinot noir, pinot meunier och chardonnay.”

Men trots att champagne verkar genomsyra utställningen är det inte det som kommer att serveras på vernissagen.

”Det blir absint i stället, en annan typisk dryck från den här tiden.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera