Di Weekend NYHETER

Matrikedom till salu

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

OMBYGGNAD PÅGÅR. Syskonen Nina Totté Karyd och Martin Karyd räknar med att den nya saluhallen öppnar i november.

Foto: Daniel Nilsson

Fyra tegelväggar från slutet av 1800-talet håller på att förvandlas till Malmös nya saluhall.
I höst flyttar några av Skånes mest omtalade krögare in.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I flera årtionden har det gamla godsmagasinet från 1898 fått förfalla. Olika ägare har haft lika många planer för byggnaden, men allt har stannat på idéstadiet. För tre och ett halvt år sedan köpte syskonen Martin Karyd och Nina Totté Karyd tegelskalet som stod på en tomt i centrala Malmö. Försiktigt började de skissa på möjligheten att starta en ny saluhall, något som staden har saknat under många år.

Byggnaden är kulturminnesskyddad så skissandet fick göras med varsam hand. De kände tidigt att förutsättningen för att skapa en bra saluhall var att få bygga till, och mer än dubbla ytan till 1 500 kvadratmeter. Förra sommaren blev bygglovet klart.

”Tiden är mogen på ett annat sätt i dag än den var för tio år sedan. Det instagrammas och bloggas om måltider och det finns en livlig debatt kring ekologiskt och närodlat. Skåne är ett smörgåsbord av fantastiska råvaror och det känns som öppet mål att få sälja det i en saluhall i Malmö”, säger Nina Totté Karyd.

Nu har bottenplattorna gjutits, ledningar och avlopp dragits och tegelskelettet håller på att få ett tak. I november ska huset stå klart och hysa 19 olika aktörer, allt från restauranger till grönsakshandlare och mindre delikatessbutiker. De flesta pusselbitarna håller på att falla på plats och fler vill flytta in än vad det finns plats till.

”Hittills har vi har främst gått på personerna bakom verksamheterna och litar på deras varumärke och på att de gör något som kommer att fungera”, säger Martin Karyd.

FAKTA
Malmö saluhall
  • 19 aktörer flyttar in, varav 10 mindre restauranger och take away-koncept.
  • Malmö saluhall har en totalyta på 1 500 kvadratmeter, varav 900 kvadratmeter är publika ytor.
  • Luckor i fasaden gör att till exempel ett bageri och en pizzeria kan servera utanför ordinarie öppettider.
  • Malmö saluhall ägs och ska drivas via ett dotterbolag till familjens fastighetsbolag Annabostäder AB.
VISA MER

Bland verksamheterna som flyttar in finns bland andra kafferostarna på Koppi och vedugnsbagarna på Söderberg & Sara. Den senaste restaurangen som är klar för en plats i saluhallen leds av australiensaren Wade Brown, känd från bland annat de hyllade Malmökrogarna Bastard och Kvarteret Åkern. Nu satsar han på att öppna sin första egna restaurang.

”Det var dags att ta steget mot något eget. Jag har alltid trott att jag skulle flytta tillbaka till Australien men nu har jag familj här och inser att det inte kommer att hända. Satsningen på saluhallen känns helt rätt, de som står bakom konceptet och de som ska öppna där har hjärtat på rätta stället och det fällde avgörandet”, säger Wade Brown.

Konceptet blir asiatisk street food och utformningen av lokalen kommer att styra det exakta innehållet.

”Från början var det meningen att öppna en nudelbar, men jag vet inte om utrymmet är stort nog för att göra både egna nudlar och egen buljong i så stora mängder. Annars får vi hitta ett beredningskök i en annan lokal.”

Martin Karyd har en bakgrund som krögare på klassiska Malmökrogen Atmosfär. Både han och Nina Totté Karyd drivs av en passion till maten och upplevelsen och finansierar satsningen själva genom det familjeägda fastighetsbolaget Annabostäder AB.

”Det är ett familjärt projekt med mycket hjärta, men givetvis jobbar vi mot en kalkyl också. Vi satsar många miljoner men vi ser ju att det kan ge oss något på längre sikt. Det handlar lika mycket om att bygga ett starkt varumärke och en destination som att bygga en kommersiell fastighet”, säger Martin Karyd.

Även om råvarorna är i fokus var ursprungstanken att ha ett ännu större fokus på det utbudet och en något mindre restaurangdel. Men närheten till bland annat Västra hamnen och Malmö Live och utvecklingen mot en mer kontorstät stadsdel fick syskonen att tänka om.

”Vi vill att man ska kunna handla hela matkassen här, det är hjärtat i en saluhall, men i den moderna saluhallen vill den moderna människan så klart äta. Produktionen är en viktig ingrediens för att förmedla trovärdighet och hantverk”, säger Martin Karyd.

De vill gärna låta en del av lokalen fungera som en pop up-yta där till exempel en kändiskock kan laga mat under en begränsad tid eller där en finrestaurang kan prova ett streetfood-koncept.

”Huvudsaken är att det inte blir för statiskt i huset. Om vi kan låta ytan fungera som inkubator för en mindre aktör som vill prova ett koncept för att sedan våga öppna ett hål i väggen någon annanstans så gör vi gärna det”, säger Nina Totté Karyd.