Hoppa till innehållet

»Måste lita på magkänslan«

Styrelsen ville prioritera Sverige men Elisabeth Brevenson tänkte globalt. I vintras sålde hon sms-tjänsten Beepsend till amerikanska börsbolaget Twilio.
”Ibland måste man lita på sin egen magkänsla”, säger hon.

HELA VÄRLDEN. ”Min enda tanke var att vi skulle nå ut globalt. Det här var teknik som kunde skalas och skulle skalas, men min affärspartner ville inte gå den vägen.”, säger Elisabeth Brevenson grundare av sms-tjänsten Beepsend.
HELA VÄRLDEN. ”Min enda tanke var att vi skulle nå ut globalt. Det här var teknik som kunde skalas och skulle skalas, men min affärspartner ville inte gå den vägen.”, säger Elisabeth Brevenson grundare av sms-tjänsten Beepsend.Foto: Emil Malmborg

I de nya kontorslokalerna i centrala Malmö är det lite mer folk än vanligt. Personal från Twilios huvudkontor i San Francisco samt London och Tallin är på plats för att få uppleva en midsommarfest.

”Vi ville att de skulle få möjlighet att vara med om en svensk tradition för att ge dem en inblick i vår kultur”, säger Elisabeth Brevenson.

Hennes föräldrar kom till Sverige från dåvarande Tjeckoslovakien. De var båda entreprenörer och hon såg på nära håll hur mycket de arbetade. Själv hade Elisabeth Brevenson aldrig en tanke på att bli entreprenör, hon hade en svensk utbildning och tänkte att hon inte skulle behöva slita på det sättet. Trots det blev hon just – entreprenör.

”Passionen. Det är passionen som driver mig. Passionen är ofta det som gör att man blir entreprenör”, säger hon.

År 1998 fick hon i uppdrag att ta hand om hemsidan på företaget hon då jobbade på. Tidigt såg hon potentialen och kraften i att kunna publicera och distribuera innehåll på ett enkelt sätt.

”Jag insåg att genom internet komma alla i framtiden att kunna göra sin röst hörd, så jag började plugga igen för jag ville lära mig allt om tekniker för digitala medier.”

Ungefär då sprack IT-bubblan, men Elisabeth Brevenson var fast besluten om att bygga ett eget webbpubliceringsverktyg. Med ett starta eget-bidrag som räckte i sex månader började hon och en kollega utveckla ett eget verktyg för webbpublicering. Efter några år av utveckling ville hon skala upp verktyget och affären.

”Min enda tanke var att vi skulle nå ut globalt. Det här var teknik som kunde skalas och skulle skalas, men min affärspartner ville inte gå den vägen.”

Istället satte hon sig ner och funderade på vad hon skulle göra om hon inte hade några begränsningar alls.

”Det här var 2006 och många kunder ville ha ett verktyg för att skapa och skicka nyhetsbrev, men jag såg att nästa stora grej var sms. Så jag kom fram till att om jag inte behövde begränsa mig så skulle jag bygga en plattform för att skicka både nyhetsbrev och sms i kombination eller var för sig.”

Den skånske entreprenören och industrimannen Sten K Johnson trodde på hennes affärsidé och var den förste som investerade i Beepsend. Med målet att omsätta 100 miljoner kronor startade utvecklingen av det som i dag har blivit en av världens ledande plattformar för sms-utskick.

Beepsends styrelse tyckte att bolaget skulle bli starkt på den egna hemmamarknaden innan man försökte skala affären internationellt. Det var inte riktigt Elisabeth Brevensons uppfattning.

”Det vi hade var en helt digital produkt, tillgänglig från nätet, som var internationellt skalbar från första stund. Vi bor i ett land med bara 10 miljoner invånare. För mig fanns det ingen anledning att begränsa sig.”

År 2009 valde hon att fokusera Beepsend och investera mer mot telekom. Med tekniken på plats exploderade bolaget internationellt. Tekniken för att skicka sms från en applikation till en person, som kallas A2P sms, efterfrågades på allt fler marknader och en av Beepsends första kunder var ett kinesiskt bolag med åtta miljoner användare.

Beepsend arbetar med att köpa sälja och skicka sms på en global marknad. Kunderna är mobiloperatörer och företag som skickar stora mängder meddelanden. Tekniken används till exempel när tandläkaren påminner om en bokad tid eller när koder för tvåstegsverifiering vid inloggningar skickas ut. Bland kunderna finns bland annat Google och Viber.

Twilio hade varit Beepsends kund sedan 2011 när de i februari i år valde att köpa Malmöbolaget. Det amerikanska bolaget säljer en rad olika kommunikationstjänster, där sms är en form. Efter att Beepsend prisats internationellt och rankats av mobiloperatörerna som ett av de bästa företagen i världen inom sitt affärsområde dök det upp flera potentiella köpare.

”Twilio var definitivt inte de enda som uppvaktade oss, men när de berättade att de var intresserade av att köpa oss så var det en perfekt matchning”, säger Elisabeth Brevenson.

När Beepsend 2012 nådde en omsättning på 100 miljoner kronor och god vinst såg Elisabeth Brevenson att liknande bolag i branschen tog in stora belopp för att satsa ännu hårdare.

”Det är klart att jag kunde åkt till USA och hämtat en större påse pengar, men jag hade precis blivit mamma efter flera försök med provrörsbefruktning. Mitt barn var alldeles för viktigt för att jag skulle göra den resan då. Istället valde vi banklån och investerade vinsterna i personal och teknik med följden att omsättningen sjönk under en period.”

När Beepsend såldes var grundaren Elisabeth Brevenson största ägare med 26,38 procent. Vad Twilio betalade för bolaget är inte känt. Efter uppköpet har hon hunnit landa och reflektera, dels över vad som har hänt och dels på vad som kan hända i framtiden. Klart är att hon stannar inom Twilio i två år, vilket var en överenskommelse i samband med köpet.

“Jag tycker att det här är fantastiskt kul och Twilio är ett otroligt spännande bolag med många innovativa idéer om framtidens teknik. Med en anställning och en femårig son som behöver mig och som jag vill vara med mycket nu så funderar jag inte just nu så mycket på framtiden”, säger Elisabeth Brevenson.

S

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera