Di Weekend NYHETER

Malmöbolaget ska parkera med Amazon

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

NYA KOMPISAR. Mapillarys vd Jan Erik Solem och Jeff Bezos, vd för Amazon.

Sabina Marmullakaj

Mapillary jobbar redan med de stora biltillverkarna för att utveckla AI-system för självkörande fordon. Nu inleder bildanalysbolaget även ett samarbete med techjätten Amazon för att lösa USA:s parkeringsproblem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Malmöbolaget Mapillary har sedan starten 2013 låtit tiotusentals fotgängare, cyklister, bilister i hela världen ladda upp bilder i bolagets databas. Idag har man samlat in drygt 360 miljoner fotografier från användare i 190 länder.

Bilderna analyseras nu löpande enligt ett slags ”objektsystem” med kategorier som ”människa”, ”skoter”, ”träd” och ”skylt”. Underlaget används sedan för att exempelvis träna de AI-system som ska navigera framtidens förarlösa fordon.

Nu tar sig Mapillary (NTL) an en ny utmaning. Under torsdagen offentliggjorde bolaget ett samarbete med den amerikanska e-handelsjätten Amazon som syftar till att lösa amerikanska städers parkeringsproblem.

”Inom några år kommer alla uppkopplade bilar erbjuda korrekt information om var man kan parkera, och var det fins en ledig parkeringsplats just nu. Vårt samarbete med Amazon löser den första delen av denna utmaning”, säger Mapillarys medgrundare och vd Jan Erik Solem.

Professorn fikar efter fler svar

Rent tekniskt går samarbetet ut på att Mapillarys bildanalysteknologi automatiskt vaskar fram bilder på parkeringsskyltar i sin databas. Amazons så kallade ”Text Recognition”-teknologi läser sedan av skyltarna och översätter dem till text. På detta vis kan parterna få fram heltäckande data om var och när det finns ledig parkeringsyta i en given stad.

Vad blir nästa steg för er?

”Vi vill ju plocka ut så mycket användbar information ur vår bilddatabas som möjligt. Det som är så coolt med detta är att vi har kontexten. Vi ser var skyltarna finns på våra bilder och kan zooma in och analysera texten. Det innebär att vi kan sälja platsinformation till bolag som Hitta, Eniro och Facebook. Till exempel visa att vid dessa koordinatorer fins det en frisör som enligt skylten på dörren har dessa öppettider.”

AI-eliten tar plats i Stockholm Kan ni använda er bilddatabas till att hitta lediga parkeringsplatser?

”Nej. Då skulle vi behöva ta bilder var tionde minut, vi har inte den täckningen. Det görs i dag via statiska sensorer och via med hjälp av dynamiska lösningar i fordon som åker runt i staden.