Hoppa till innehållet

Mäktigaste märket satsar på damkläder

De rankas som svenskt herrmodes mäktigaste, men har aldrig gjort en visning på hemmaplan.
Efter tolv år i branschen ska Our Legacy göra sin första damkollektion.

TOPPRANKADE. Our Legacy, med delägarna Christopher Nying och Jockum Hallin, har listats som det mäktigaste modeföretaget i Sverige av tidningen King.
TOPPRANKADE. Our Legacy, med delägarna Christopher Nying och Jockum Hallin, har listats som det mäktigaste modeföretaget i Sverige av tidningen King.Foto: Foto: Hampus Andersson

Från en källare i Huskvarna till ett 500 kvadratmeter stort showroom ett stenkast från Strandvägen i Stockholm. Our Legacy har gått från att trycka t-shirts med grafiska prints till att bli ett internationellt erkänt herrmodemärke som säljs i 240 butiker runt om i världen, och en stabil tillväxtkurva. I år hamnar i topp på listan över de 100 största makthavarna inom svenskt herrmode, som tas fram av tidningen King.

”Vi är ju inte världens största varumärke eller omsätter mest pengar, men det har heller inte varit drömmen. Vi har mer haft en estetisk målbild, det ska se ut och kännas på ett visst sätt, det är det vi har eftersträvat. Omsättningen och tillväxten har varit långsam, men hälsosam”, säger delägaren Jockum Hallin som grundade Our Legacy tillsammans med Cristopher Nying och Richardos Klarén.

Cristopher Nying och Jockum Hallin stiftade bekantskap i en ishockeyrink redan i slutet av 1980-talet när de spelade knattehockey i HV 71. När de sedan stötte på varandra igen i början av 2000-talet bodde båda i Stockholm. Cristopher Nying arbetade med grafisk formgivning och Jockum Hallin hade startat agenturen Selftitled som säljer in internationella modemärken till Stockholmsbutiker. När de drog i gång Our Legacy blev det först ett renodlat t-shirtmärke.

”Vi åkte runt med varor i en sportbag och sålde till butiker runt om i Skandinavien som vi tyckte om. När vi började förstå på branschen exponerade vi kollektionen för att nå en bredare inköpsmarknad. Vi gjorde kläder som vi själva saknade och det visade sig att många butiker tyckte att de saknade de plaggen också. Vi fick nog bra självförtroende tidigt”, säger Jockum Hallin.

Sedan start har de varit helt självfinansierade, trots att de fått förslag från externa investerare.

”Jag tror att det är det som har gjort att vi ändå gått sakta men säkert uppåt varje år. Vi växte organiskt redan från början och har gett alla våra kategorier tid. Det handlar om allt från rätt produkter till personer, personal och butiker. Sedan har vi aldrig överexponerat våra grejer utan varit eftertänksamma i alla distributionsfrågor och inte velat sälja till vem som helst”, säger Cristopher Nying.

Vad säljer bäst?

”Det pendlar lite från säsong till säsong. Produktmässigt har vi haft en väldigt stark skjortförsäljning genom alla år. Det är en utav de delarna där vi har varit mest progressiva och adderat nya saker. Om man ser på de svenska modekonsumenterna så skulle jag säga har vi skapat nya typer av skjortor för dem”, säger Jockum Hallin.

Hur tycker ni att den svenska herrmodebranschen har förändrats sedan ni började 2005?

”När vi satte i gång, fram till 2010 kanske, var det mycket snack om att det var okej för killar att bry sig. Det har väl medfört ett ökat intresse för herrmode genom åren. Men det känns som att det är flera svenska varumärken som har strukit med, det fanns fler för ett par år sedan. Sverige har så många stora kedjor som är väldigt prisdrivna. Det påverkar säkert modebilden”, säger Jockum Hallin.

Det är mycket i görningen hos Our Legacy. I vår släppte de ett samarbete tillsammans med skomärket Vans och till sommaren kommer en bok som summerar deras verksamma år. Det största projektet är en damkollektion, men när den släpps är inte fastställt än.

”Vi får se exakt när det blir av. Vi är etablerade på herr och jag tror att vi har förstått hur vi ska göra dam, men det är en massa led som ska klaffa”, säger Cristopher Nying och fortsätter:

”Det är en ganska naturlig ingång, både för dynamiken och för att det är kul. Jag önskar att vi hade klarat att göra det tidigare. Nu krävs det ett par personer till innan vi kan rulla i gång det.”

Under ett par års tid har Storbritannien varit Our Legacys största marknad. Nu har USA gått om, och förhoppningen är att kunna öppna en butik i New York eller Los Angeles inom en snar framtid. I somras öppnade de Workshop i Stockholm, som är en blandning av butik, atélje och kreativ studio. Det är där som mycket av Our Legacys överblivna tyg görs om till nya, limiterade plagg.

”Det är vårt sätt att minska vår miljöpåverkan, men vi gör det också ur en designaspekt för att förnya oss själva”, säger Cristopher Nying.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera