Hoppa till innehållet

Mäklarnas tips: Så vinner du budgivningen

Trycket på bostadsmarknaden är högt och många budgivningar är aggressiva. Men det finns en del knep du kan ta till för att ro hem objektet du är ute efter. Här är mäklarnas fem bästa knep.

Ramin Jahangiri, utnämnd till årets mäklare 2014 och 2015.
Ramin Jahangiri, utnämnd till årets mäklare 2014 och 2015.Foto: Fastighetsbyrån och TT

"Först och främst har du bara att vinna på att ringa upp mäklaren direkt när du ser annonsen”, säger Ramin Jahangiri, det 25-åriga stjärnskottet som blivit utnämd till årets mäklare både år 2014 och 2015.

Johan Nordenfelt, affärsutvecklingschef på den väletablerade mäklarfirman Erik Olsson, uppskattar att en fjärdedel av bostäderna säljs innan den publika visningen ägt rum.

”För säljaren är det skönt med ett snabbt avslut. Men du måste lägga ett bud som är tillräckligt högt för att säljaren skall ta det säkra före det osäkra och stänga affären med dig istället för att gå vidare i processen med publika visningar”, säger Johan Nordenfelt.

Redan inför visningen gäller det att vara förberedd för att sedan kunna agera snabbt och målmedvetet.

”Läs på om området och kontrollera slutpriserna på Hemnet, Bolias sida är inte uppdaterad”, säger Ramin Jahangiri.

”Stirra dig däremot inte blind på siffrorna. På vissa adresser kan läget i huset göra en skillnad på en miljon kronor och kvadratmeterpriset utgör ingen bra värderingsgrund. Men du måste skapa dig ett hum om vad som är rimligt”, fortsätter han.

När det kommer till budgivningen bör du ha satt en tydlig maxgräns redan från början. Har man väl hamnat i budsnurret är det väldigt lätt att gå över sin budget.

Ramin Jahangiri menar att du som köpare måste våga ställa krav.

”Begär avslut om det inte kommit in något nytt bud på 24 timmar. Låt inte mäklarna dra ut på det för att försöka få ut mer pengar”, säger han.

Enligt Johan Nordenfelt är tipset att buda extremt långsamt för att trötta ut motståndarna inte någon bra strategi. Snarare kan det göra alla övriga inblandade irriterade.

”Att agera snabbt och lägga bud strax över motståndarnas har visat sig vara den bästa strategin enligt våra undersökningar, säger Johan Nordenfelt.

Mäklarna är överens om vikten av det snabba agerandet men Ramin Jahangiri motsätter sig den andra halvan av strategin.

”Om du småhöjer bjuder du upp till dans. Ju mer du dröjer desto fler hinner få in en fot i budsnurret”, säger han och fortsätter:

”Den som avvaktar skjuter sig själv i foten har jag märkt. Men det är bara min åsikt.”

Genom att höja rejält kan du visa att du vet vad du vill. Men då krävs det att du har järnkoll på marknaden så att du sedan inte går runt och ältar huruvida du bjudit för mycket.                                                                                        

"De på andra sidan vet inte vem du är. Du kan med dina handlingar bygga upp en fasad”, säger Ramin Jahangiri.

Även om vi efter de senaste årens bostadsrally kan tyckas vara luttrade bostadsköpare finns fortfarande knep som håller.

Johan Nordenfelt menar att du som köpare bör vara medveten om de psykologiska gränser som finns hos bostadsspekulanterna. När du är medveten om att de finns kan du använda dem till din egen fördel.

”Det finns två olika typer av psykologiska prisgränser. Den ena gäller det totala priset. Där är hela miljoner de största gränserna, medan även halva och fjärdedels miljoner samt alla hundratusentals kronor är vanliga gränser. Den andra gäller kvadratmeterpriset”, säger Johan Nordenfelt. 

Mäklarnas fem bästa tips för att vinna budgivningen

1. Var förberedd

Ju mer påläst du är inför både visning och budgivning desto större försprång har du gentemot de andra budgivarna. Gör en egen analys av lägenhetens värde, sätt en maxgräns och se till att ha finansieringen ordnad.

2. Agera snabbt

Kontakta mäklaren för en förhandsvisning så fort du ser annonsen. Blir det budgivning pekar allt på att det bästa är att kontra så fort du kan.

3. Våga ställa krav på mäklaren

När du gjort din del är det dags att ställa krav på mäklaren. Låt inte budgivningen dra ut på tiden utan poängtera redan från början att du vill gå mot ett snabbt avslut.

4. Försök inte trötta ut de andra budgivarna

Du vinner inget på att dra ut på budgivningen genom en långsam kontring. Snarare gör bara de andra parterna irriterade.

5. Var medveten om de psykologiska gränserna

Att passera både hela och halva miljongränser känns lite extra mycket. Ofta har köparen satt en maxgräns vid exempelvis sju miljoner.

Jämför olika bolån här! (Extern tjänst)

Innehåll från KardexAnnons

Hissautomater frigör livsviktig plats på sjukhus

Hissautomaten Kardex Shuttle gör det möjligt att förvara medicinsk utrustning på höjden, på ett hygieniskt, effektivt och säkert sätt.
Hissautomaten Kardex Shuttle gör det möjligt att förvara medicinsk utrustning på höjden, på ett hygieniskt, effektivt och säkert sätt.

Med ett knapptryck kommer droppställningen som sjuksköterskan behöver till rätt våning i rätt tid.
– Allt handlar om att optimera det logistiska flödet i sjukhuset, säger Thomas Larsen på Kardex.

Utrymme är en bristvara på våra sjukhus. Varje förråd med sängar, droppställningar och annan utrustning tar upp plats som skulle kunna användas för vård av patienter. I Sverige saknas det 2 300 vårdplatser, och på många sjukhus riskeras patientsäkerheten till följd av platsbristen*. 

Tänk om utrustningen kunde förvaras i ett vertikalt lager och automatiskt transporteras till sjukhusets olika våningar? Det kanske låter futuristiskt, men lösningen finns redan på en del sjukhus i Norden. Thomas Larsen, affärsutvecklingschef för sjukhuslogistik på Kardex, berättar:

– En Kardex Shuttle kan vara upp till 40 meter hög och består av olika fack där man kan ställa in utrustning eller sängar. Dessa fack förvaras sedan i bakgrunden av systemet kan man säga. Är du en sjuksköterska på våning åtta som behöver en säng till en patient trycker du på en knapp, och systemet kommer att hitta en säng och leverera den till dig.

Kan kopplas på befintlig byggnad

Hissautomaten kan antingen ritas in i planlösningen för ett nytt sjukhus, eller kopplas på utifrån om det handlar om en befintlig byggnad. Lösningen är skalbar. Många sjukhus har valt att installera ett system för sängar och ytterligare ett för all utrustning. Handlar det om operationsvagnar och liknande kan lagerlösningen levereras med renrumsklassificering.

– De största fördelarna är att man sparar mycket plats och får tillgång till utrustningen när den behövs. Dessutom behöver sjukhusets vanliga hissar inte användas för att transportera utrustning. En annan fördel är att du kan koppla ihop lagret med it-lösningar så att utrustningen kan spåras. Dessutom kan man ladda batterier i systemet, så att exempelvis EKG-mätaren är redo att användas direkt när den plockas ut, säger Thomas Larsen.

Mer plats för vård på barnsjukhuset

Barnsjukhuset i Helsingfors använder Kardex lösningar för lagring och hämtning av medicinsk utrustning. I en film där Kardex besöker sjukhuset berättar sjuksköterskechefen att syftet med installationen var att minska förvaringsutrymmet, för att kunna viga mesta möjliga antal kvadratmeter åt kliniska uppgifter. Tidsbesparing var ett annat argument – nu slipper personalen lägga tid på att leta efter utrustning. 

Thomas Larsen berättar att Kardex just nu är involverade i flera stora nordiska projekt, bland annat i Malmö och på Island.

– Det är min tydliga förväntan att ännu fler ny- och ombyggnadsprojekt på sjukhus kommer att inkludera lösningar som dessa, eftersom de logistiska optimeringsmöjligheterna är så uppenbara. 

Läs mer om hissautomater för sjukhus här. 

Se effektiva logistiklösningar för sjukhusindustrin illustrerade i den här videon. 

Om Kardex

Kardex är en global industripartner som levererar automatiserade lagringslösningar och materialhanteringssystem. Företaget producerar, installerar och servar både enkla, skalbara lösningar och stora, helautomatiserade flöden för kunder inom bland annat e-handel, elektronik, produktion, sjukhus- och läkemedelsindustrin.

*Källa: Socialstyrelsen. 

 

Mer från Kardex

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Kardex och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera