Di Weekend NYHETER

Macken flyttar till Stockholm

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PÅ EN MACK IHOP. Jan Rippe, Anders Eriksson, Per Fritzell, Lasse Beischer, Knut Agnred och Charlott Strandberg.

Axel Öberg

Efter 32 år har den klassiska tv-serien Macken blivit teater. 100 föreställningar har redan spelats i Göteborg och nu i vår är det Stockholms tur. ”Jag har aldrig varit med om en sådan avslutning tidigare. Det blir nästan en religiös stämning”, säger Claes Eriksson i Galenskaparna och After Shave.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För första och sista gången sätter Galenskaparna och After Shave upp succé-tv-serien Macken från 1986 på scen i Stockholm. Idén uppstod när gruppens egna gamla tilja, Lorensbergsteatern i Göteborg, fyllde hundra år 2016. Som en hyllning till den folkkära institutionen ville gänget hitta på något extra pampigt för deras minst sagt trogna publik.

”Vi kom på att vi aldrig spelat tv-serien på scen. Vi hade inte rört materialet sedan premiären 1986 och tänkte att vi skulle spela den hundra gånger som en liten födelsedagspresent”, säger Claes Eriksson, hjärnan bakom Macken och mycket annat av Galenskaparna och After Shaves produktion.

Serien visades för första gången i SVT i augusti och september 1986. Handlingen kretsar kring de två timida bröderna Roy (Anders Eriksson) och Roger (Jan Rippe) som mitt i ingenstans driver den lilla bilverkstaden som hotas rivas av kommunen för att ge plats åt en motorväg. I varje avsnitt möter tittarna både nya och återkommande karaktärer som alla spelades av de övriga i ensemblen: Claes Eriksson, Kerstin Granlund, Knut Agnred, Per Fritzell och Peter Rangmar.

Macken på scen blev, precis som tv-serien en gång i tiden, succé och alla hundra föreställningarna blev snabbt utsålda. Därför kommer nu ytterligare 32 föreställningar spelas i Göteborg i höst, plus ett gästspel på Cirkus i Stockholm med 25 föreställningar redan nu i vår.

”Det blev lite populärare än vi trott. Jag har aldrig varit med om en sådan avslutning tidigare; att alla varje kväll ställer sig upp i slutet och sjunger ”Gött å leva”. Det blir nästan en religiös stämning, då får man lite tårar i ögonen. Jag fattar inte riktigt hur det gick till”, säger Claes Eriksson.

Är den lika rolig att spela i dag som 1986?

”Nej, jag är inte ett scenens barn. Jag blir trött på upprepningen. Men det är klart, när det väl pågår är det väldigt roligt. Det är mest alla förberedelser runtomkring som man blir lite trött på.”

Precis som Macken bär dessutom många av Galenskaparna och After Shaves verk på en påtaglig näringslivskritik. Revyn Grisen i säcken från 1991, som bland annat är en parodi på det högerpopulistiska partiet Ny Demokrati, filmerna Hajen som visste för mycket, en börsfars från 1989, Leif från 1987 vars handling flirtar med Boforsaffären från samma era samt Den enskilde medborgaren från 2005 som inspirerades av Skandiaaffären vid millennieskiftet – är alla exempel på produktioner av denna karaktär.

Den sista färden

”Den kritiken kommer nog i första hand från mig, jag har hjärtat lite åt vänster. Det finns så många möjligheter att lura människor i kapitalismens spår. Däremot är jag inte emot entreprenörskap och näringsliv som drivs av en sund kommersialism – affärer som både kund och försäljare går nöjda ur”, säger Claes Eriksson, som själv tillhör en av Sveriges mest inkomstbringande humorgrupper.

Tillsammans med Hasse och Tage (AB Svenska Ord, 1959–1985) är Galenskaparna och After Shave de som haft längst och mest mångsidig produktion. De har varit verksamma sedan 1982 och har dessutom inga planer på att sluta. Inte sällan spelar de sina uppsättningar för över 100 000 personer och ibland till och med det dubbla; något som är ovanligt inom den svenska teatervärlden.

”Om jag ska ge en förklaring till varför det gått bra är det bästa sättet ett uttryck jag lånat från Hasse Alfredson; ”jag tror att det beror på att vi är så vanliga”. Vi försöker inte krångla till det, utan sätter en ära i att publiken förstår och är med”, säger Claes Eriksson.

Utöver 23 scenproduktioner, elva turnéer, åtta långfilmer och lika många tv-produktioner har de även producerat radioprogram för Sveriges Radio och släppt musikalbum. Bara låtarna i Macken, skriven av Claes Eriksson och Knut Agnred, är i dag självklara svenska klassiker; såsom ”Gött å leva”, ”Jag vill ha en synt farsan”, ”Man ska ha husvagn” och såklart Mackens egna ledmotiv.

Berättar sina liv från scenen

”Det är klart att jag tycker att det är fantastiskt att mina låtar blivit populära. Men just låten ”Husvagn” förstår jag inte alls, det går inte in i huvudet. Det är fullständigt absurt. Jag är inte ledsen över det, men låten är ju inte världens bästa. Den är ju en parodi, både textmässigt och musikaliskt”, säger Claes Eriksson.

Hur känns det att spela Macken för sista gången?

”Det är alltid sentimentalt och lite vemodigt när man lägger ned en föreställning. Samtidigt finns det en glädje i att man lyckats ro ett projekt i hamn. Man kan ju alltid ta upp det igen om man saknar det.”