Di Weekend NYHETER

Lyx som sitter fint

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MUMS. Carolina Gahn startade Wonderboo, som är ett av många företag som säljer premiumprodukter för hundar. Här med franska bulldoggen Lille Bro, samt Diidrik Reuterswärd som arbetar på företaget.

Joey Abrait

Vi lägger allt mer pengar på våra husdjur. Särskilt hundar har blivit populära att skämma bort, vilket vilket gett ett uppsving för branschen och lockat en rad nya aktörer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Lurviga, kortklippta, stora eller små. Sveriges drygt 822 000 hundar, ser alla väldigt olika ut, men skäms bort allt mer av husse och matte.

”Hunden har gått från att vara ett husdjur till en familjemedlem. I dag är det inte något man har för att passa huset, utan man tar med sig den överallt och pysslar gärna om den lite extra”, säger Hans Rosenberg, presstalesman på Svenska Kennelklubben.

Att attityden till våra fyrfota vänner har förändrats märks inte minst på det stora utbudet riktat till hundägare som har vuxit fram de senaste 20 åren. I dag är det helt normaliserat att hunden går på dagis eller får rehab om den har ont, och flera hundhotell, där hunden kan vila upp sig, har redan öppnat. Men det är inte bara tjänstesidan som växer, även utbudet på hundmat och föremål, som bäddar, koppel och leksaker, har ökat.

”Det späs bland annat på av att det finns en inredningstrend, där vi kommer att vilja ha en matchande hundbädd eller matskål, när vi renoverar hemma”, säger Hans Rosenberg.

Den färskaste branschrapporten från intresseorganisationen Manimalis, bekräftar att vi kostar på våra hundar och andra husdjur allt mer. 2008 omsatte branschen 9 miljarder kronor, nästan dubbelt så mycket som fyra år tidigare, där köpet av husdjuret och veterinärkostnaderna stod för de största kostnaderna. Di:s genomgång av husdjursbranschens fem största bolag visar att trenden håller i sig. På tre år ökade omsättningen för alla bolag, och tre av företagen växte sig dubbelt så stora.

FAKTA
De fem största djurbutikerna i Sverige:
  1. Arken Zoo (Grizzly zoo AB)Omsättning 2013/2014: 162 MkrResultat: 329 982 kr
  2. Zoo.se (Hulthéns trading AB)Omsättning 2014/2015: 78 MkrResultat: 2,2 Mkr
  3. AnimailOmsättning 2014: 72 MkrResultat: –23 000
  4. Djurkompaniet (NICA Linköping AB) Omsättning 2014: 65 MkrResultat: 55 000 kr
  5. Zoozoo.com Omsättning 2014: 29 Mkr Resultat: –10 000 kr

    Uppgifterna är rensade för Nya Akvarielagret samt Djurbutikerna AMFO, som ökat omsättningen genom att fusionera två bolag.

Källa: Retriever, sökning: Sällskapsdjur butikshandel

VISA MER

Branschens snabba utveckling lockar till sig nya aktörer. Nyligen etablerade sig till exempel Dogbuddy, ett slags Airbnb för hundar, i Sverige. En annan nykomling på marknaden är Wonderboo, som är specialiserat på hundmat. Förra året öppnade företaget en butik på Norrmalmstorg, mitt i centrala Stockholm, som ett komplement till e-handeln och den food truck som förra sommaren cirkulerade på stadens gator.

”Vår ägare Magnus Rosengren upptäckte att innehållet i vanlig hundmat var av låg kvalitet och bestod av bland annat slakteriavfall, benmjöl och kolhydrater som påverkar hundens hälsa. När han inte hittade något bra alternativ, bestämde han sig för att göra egen av svenska råvaror som lufttorkas”, säger Carolina Gahn, pressansvarig på Wonderboo.

För att matcha den högre kvaliteten på maten har Wonderboo också satsat på design, där varje hundmatsförpackning även fungerar som mat- och vatten-skål. En engångsförpackning kostar 20 kronor.

”Många lever i dag ett socialt aktivt liv på språng där resor, mat, mode och hälsa står i fokus. Den nya generationen hundägare har höga krav för sig själv men också för sin hund.”

Därför spånar Wonderboo redan på kommande produkter och tjänster att vidareutveckla affären med. Bland annat har företaget redan producerat ett exklusivt koppel och halsband i skinn från anrika Tärnsjö garveri, designat av modeduon AltewaiSaome. Inom kort planerar företaget även att erbjuda hundpassning på internationella varuhus, där spa och kloklipp ska ingå.

”Vissa kan tycka att premiumtjänster till hunden är fjantigt, men vi säger inte att vårt koncept ska passa alla. Däremot ser vi att fler bryr sig om, och vill sina hundar väl, och då efterfrågar de högre kvalitet. Samtidigt ska man komma ihåg att Sverige ligger långt efter andra marknader på den här fronten”, säger Carolina Gahn.

Att spendera pengar på kläder, accessoarer och behandlingar till sin hund är till exempel mycket vanligare i USA och England, där hundkläder fanns redan på 1960-talet. I Sverige blev det ett fenomen först på 2000-talet. Inte minst efter att hotellarvtagerskan Paris Hilton och hennes två chihuahua-hundar blev populära. Från USA kommer nu även andra impulser.

En är att hyra in en kombinerad hundvakt och bröllopsfotograf, som tar bilder ur hundarnas perspektiv, på den stora dagen. En annan är att köpa exklusiva accessoarer, med äkta ädelstenar, till sin fyrfota älskling.

”Men det dröjer nog innan vi ser de galnaste trenderna här i Sverige. Kunderna är mer intresserade av att öka kvaliteten på mat och tjänster för hundarna, än att köpa koppel och hundbäddar med Swarowskikristaller”, säger Carolina Gahn.