Hoppa till innehållet

Lösvikt vägs i Gram

MALMÖ. Genom att handla mat som godis ska vi minska vårt skräp. Det är tanken när trenden med förpackningsfria varor och lösviktskonsumtion kommer hit.
För ett halvår sedan öppnade Sveriges första butik där varje gram räknas i Malmö. Nu är fler på gång.

SUCCÉ. Rowan Drury driver den förpackningsfria butiken Gram i Malmö. Trots att det bara var ett halvår sedan hon öppnade dörrarna har butiken redan fått flytta till större lokaler.
SUCCÉ. Rowan Drury driver den förpackningsfria butiken Gram i Malmö. Trots att det bara var ett halvår sedan hon öppnade dörrarna har butiken redan fått flytta till större lokaler.Foto: Jesper Frisk

I butiken Gram står Maher Al Jannan vid en av hyllorna och väljer bland nötter och torkade frukter. Det är första gången han är här, därför har han inte med sig egna burkar, som de vanare kunderna har. I stället packas sockret och dinkelmjölet har köper i bruna pappåsar, innan det vägs upp och får ett pris.

”Jag uppskattar det här initiativet, att man kan handla mat och samtidigt tänka på miljön. Det är intressant att det öppnat en sådan butik här”, säger Maher Al Jannan och skopar upp nötter i ytterligare en brun påse.

”Den enda invändningen jag har är att det är lite dyrare än i en vanlig matbutik. Men det gör inte så mycket. Det är en bra sak och jag kommer definitivt att komma tillbaka”, säger han.

Det har bara gått ett halvår sedan Gram öppnade, men på kort tid har butiken redan blivit så populär att den fått flytta till större lokaler.

”Vi har fått positiv respons bara på den här korta tiden. Många är nyfikna och kommer hit för att titta. Andra har redan organiserat sig och gör alla sina inköp hos oss och då vill vi ha ett bättre utbud, bland annat med färskvaror”, säger Rowan Drury, ägare och grundare av Gram.

Den starkaste kundgruppen beskriver hon som unga, i 30-årsåldern, och småbarnsfamiljer som är miljömedvetna och tänker på sitt klimatavtryck. Många försöker redan leva hållbart, och tack vare butiken ser de en möjlighet att konsumera på ett annat sätt.

För siffror från Statistiska centralbyrån visar att vi slänger ungefär 430 kilo skräp och hushållsavfall per person och år. Samtidigt är vi i varierande grad duktiga på återvinning. Till exempel återvanns 94 procent av glasförpackningarna under 2015, medan bara 45 procent av plastförpackningarna gick tillbaka till återvinning.

När Rowan Drury själv började fundera över hur mycket avfall hon gav upphov till kom idén till butiken på köpet.

”Först blev jag intresserad av ’zero waste’-rörelsen som handlar om att maximalt reducera det skräp man producerar. Jag gjorde det som ett personligt experiment och det gick bra på många områden, jag kunde sluta köpa kläder och grejer, men just mat var svårt eftersom det ofta finns en överanvändning av förpackningar.”

Att mycket av maten i livsmedelsbutikerna ligger i lådor eller är inslagen i plast handlar om att den ska hålla längre eller bättre klara långa transporter. Men efter besökt i flera lösviktsbutiker i Tyskland och Frankrike insåg Rowan Drury att det också finns en stor del varor som inte kräver lika mycket inslagning och skydd.

”Ris, olja, pasta, torkade bönor är några av de produkter som har lång ”hylltid”, och som med fördel går att sälja i lösvikt.”

Vilka produkter brukar nya kunder vara mest överraskade över att ni har?

”Hushållsprodukter som diskmedel och tvättmedel. Många vet nog att man kan fylla på de behållare man har, men få förväntar sig att man ska kunna köpa det på tapp som hos oss.”

Vilka varor är svårast för er att ta in?

”Färskvaror. Men nu har vi ett samarbete med en lokal bonde som levererar mjölk i glasflaskor som vi har skapat ett pantsystem för. Ostar och grönsaker är också svårare, men det går.”

Butiker som säljer allt i lösvikt är en trend som har fått spridning de senaste åren. För ett år sedan öppnade till exempel LØS Market i Köpenhamn som har fått stor uppmärksamhet även i Sverige. I Stockholm finns också planer på en förpackningsfri butik som ska heta Wasteless.

Så småningom ser Rowan Drury också möjligheten att öppna fler butiker i andra delar av landet. För beteendet med lösviktskonsumtion, det har svenskarna i sig menar hon, det är bara att se på hur vi köper godis.

”Så det handlar egentligen bara om att börja köpa andra saker i lösvikt också, och kanske lära sig att planera sina inköp bättre så att man har med sig sina behållare. Men har man glömt ta med sig har vi också burkar och pappåsar till salu.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera