Hoppa till innehållet

Lokal mjölk flödar åt alla håll

Tuffa villkor för mjölkbönderna har öppnat upp en myllrande marknad i Jämtland.
Mejerijätten Arla har tappat leverantörer till konkurrenter och flera småskaliga mejerier med lokal prägel har sett dagens ljus. Arlas motdrag är en egen lokal mjölk.

BYTTE MEJERI. Niklas Persson och Camilla Landgren på Brunkulla gård utanför Östersund bytte mejeri till Norrmejerier när Arla inte längre kunde ta emot den ekologiska mjölken från deras fjällkor.
BYTTE MEJERI. Niklas Persson och Camilla Landgren på Brunkulla gård utanför Östersund bytte mejeri till Norrmejerier när Arla inte längre kunde ta emot den ekologiska mjölken från deras fjällkor.Foto: Foto: Håkan Wike

Rationaliseringar och stordrift har nått vägs ände för många mjölkbönder i Jämtland, lösningen är i stället småskaliga mejerier och en palett av verksamheter för att utnyttja gårdens resurser. Och några väljer att vända Arla ryggen och blicken norrut.

Brunkulla gård utanför Östersund brukas av elfte generationen. Niklas Persson och Camilla Landgren har drygt 50 fjällkor och levererar sin mjölk till Norrmejerier, som ägs av mjölkbönder i Norrland.

”Främsta orsaken var att Arla inte kunde ta emot vår ekologiska mjölk längre”, berättar Niklas Persson.

”Nu betalar de väl mer för mjölken än Norrmejerier igen, men förra sommaren var det tvärtom.”

Flytten till Norrmejerier gör skillnad för ekonomin eftersom de får ekotillägget på sin ekologiska mjölk. Men med anor tillbaka till 1500-talet har gården varit med om många svängningar och anpassningar förr: förändringar är en del av tillvaron som lantbrukare.

För att vara mindre beroende av mjölkpriser har de sedan 1998 utvecklat sidorörelser: lantgårdshotell, konferenser, mejeriförädling och köttproduktion på gården. De har även sålt och exploaterat lite av sin mark för bostäder, och skogsbruket på egna marker är en del av gårdens verksamhet och inkomst. De ser på förutsättningarna och det som finns till hands, i stället för att lägga alla ägg i en korg.

”Vi har pratat oss varma en lång tid för att vi måste ha kvar småskalig och hållbar matproduktion i länet”,säger Camilla Landgren.

”Människan behöver mat för att över huvud taget kunna existera och att ha produktion där det finns människor är en förutsättning för det.”

Det är lätt att komma in på stora frågor om jordbrukspolitik och vad vi värderar som viktigt i dag.

Även om företaget Arla inte utmålas med becksvarta penseldrag fanns det något mer som skavde. Camilla Landgren refererar till de tidningsrubriker som figurerade under förra vintern, då uppgifter om vidlyftig representation kom precis innan Arla sedan sänkte mjölkpriset.

”Man blir helt enkelt heligt förbannad när höga chefer långt bort har höga löner, får höga bonusar och gör av med företagets pengar, medan vi som har korna är de som får minst betalt”, säger Camilla Landgren.

Men hon tillägger snabbt:

”Vi väljer att utveckla gården efter bästa förmåga och se möjligheterna, i stället för att ta på oss offerkoftan.”

De är inte ensamma om bytet. Vid årsskiftet gick ett tjugotal mjölkbönder, av cirka 125 totalt i Jämtland, över till Norrmejerier. Att kalla det flykt är överdrivet, men det är något franskt protestfrämjande över jämtarna när det gäller centraliseringar. Mot EU har de varit. Och de protesterade vilt mot region- sammanslagningen av det som skulle bli Stornorrland. Norrmejeriers placering i Umeå känns tydligen ofta mer nära än Arla Foods kontor i Stockholm och Köpenhamn.

Kanske skrämmer jämtarnas förmåga att protestera även den internationella aktören Arla Foods. I dagarna lanseras en Jämtlandsmjölk för att lyfta det faktum att en stor majoritet bönder, i regionen, 92 stycken enligt Arla, fortfarande är Arlaanknutna.

”Vi ser en större efterfrågan på att konsumenterna vill veta varifrån produkterna kommer”, säger Mikael Lindgren, pr-chef på Arla, som svar på varför de lanserar en jämtländsk mjölk just nu.

Att det skulle vara en reaktion på den negativa pr Arla har fått i lokalmedierna och att flera lokala butiker har valt Norrmejerier som leverantör, vill han inte bekräfta.

”Jag vet inte om just jämtarna är mer lokalpatriotiska än andra, men det är en viktig marknad för oss”, säger Mikael Landgren.

”Vi gör även en hushållsost på mjölk från Jämtland, i mejeriet i Östersund.”

Mjölkbonden Daniel Lärkert på gården Rasten Lantbruk utanför Östersund har en mer lokal syn på det lokala. Han är leverantör av mjölk till Arlamejeriet i Sundsvall, men en del går även till Rasten Mejeri utanför Östersund som sedan 2015 producerar lågpastöriserad jämtländsk mjölk från eget mejeri.

Enligt de splitregler som har satts upp av Konkurrensverket kan Daniel Läckert som Arla-anknuten även levererar mjölk till fler än Arla.

”Jag struntar faktiskt i om beslutsfattare kommer överens på golfbanan eller en middag, det är väl så det är idag för både politiker och affärsmän”, säger han och rycker samtidigt lite på axlarna åt tidningsrubrikerna.

Det finns andra viktigare anledningar till att han levererar mjölk till flera mejerier.

”Det känns bättre om vi slipper köra runt med färskvaror som mjölk när det finns möjlighet att leverera det lokalt. Säljer jag till Rastens Mejeri så får jag dessutom bättre betalt för mjölken. I slutänden gör det att flera här i området kan få en inkomst från mjölken och tydligen är många i Jämtland beredda att betala för det mervärdet.”

Mervärdet i det här fallet är ungefär 3 kronor litern i butik, 15 kronor för Rastens i stället för de mer konventionella 12 kronorna på en Arla- eller Norrmejeriliter.

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera