Di Weekend NYHETER

Live-veteranen säljer livsverket

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Martina Huber

Leif ”Blixten” Henriksson började som springpojke i branschen för 47 år sedan. Nu säljer arrangörsveteranen sitt livsverk Blixten & Co, som varit lönsamt sedan starten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är riskkapitalbolaget Waterland Private Equity som köper både Blixten & Co och fem andra skandinaviska evenemangsföretag för att bilda holdingbolaget All Things Live.

Leif “Blixten” Henriksson vill inte avslöja köpeskillingen, men den nya jätten kommer att omsätta omkring 875 miljoner kronor.

”Jag är nöjd med det vi har fått och jag är stolt och glad att någon har upptäckt vårt fina bolag”, säger han.

”Jag har varit i branschen länge och tycker att det är roligt med nya utmaningar. Det ska bli spännande att ingå i ett skandinaviskt nätverk.”

Han har nyligen rekryterat sin efterträdare till vd-stolen på Blixten & Co, Henrik Berndtson, som tillträdde vid årsskiftet. Själv fortsätter han som ordförande och producent.

FAKTA
Leif ”Blixten” Henriksson

Ålder: 62 år.

Familj: Två vuxna barn.

Bor: I Stockholms innerstad.

Bakgrund: På EMA Telstar/Live Nation 1969-2006. Startade Blixten & Co 2006.

Aktuell: Säljer Blixten & Co till Waterland Private Equity.

All Things Live

Ägs av: Waterland Private Equity.

Omsättning: Runt 875 miljoner kronor.

Omfattar: Blixten & Co och Maloney Concerts från Sverige, Friction och Atomic Soul Booking från Norge samt Ico och Ico Management Touring från Danmark.

Anställda: 70 personer i Sverige, Norge och Danmark.

Artister: 140 lokala artister med exklusiva kontrakt samt 3  000 lokala och internationella evenemang.

Sålda biljetter per år: Över en miljon.

VISA MER

”Det har faktiskt skett oberoende av den här affären. Jag hade tänkt att jag skulle hitta min efterträdare när jag fyllde 60, och jag är glad att jag hittade en fantastisk kandidat internt.”

Det har gått tolv år sedan Leif ”Blixten” Henriksson bröt sig ur konsertarrangören EMA Telstar, som senare köptes upp av Live Nation, för att bilda sitt eget företag.

Blixten & Co arbetar med underhållning inom områdena musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferencierjobb.

Företaget representerar ett sjuttiotal artister som Mia Skäringer, Lena Philipsson, Eric Gadd, Lisa Nilsson, Veronica Maggio, Orup, Petter och Sarah Dawn Finer.

I fjol redovisade Blixten & Co, som har varit lönsamt sedan starten, ett resultat efter finansnetto på 15 miljoner kronor på en omsättning på 313 Mkr.

Underhållningsjätte ger sig in i e-sport Varför har bolaget gått så bra?

“Jag har ju tränat länge, jag hade varit på EMA Telstar i 37 år när jag bildade Blixten & Co. Vi var ett bra gäng som startade det här och vi har lagt ned mycket tid på jämställdhetsarbete, där inkludering har en självklar plats i vårt dagliga arbete. Vi har något fler kvinnor än män bland våra 40 anställda, och tre av sju är kvinnor i ledningsgruppen. Jag tror att det ger respekt ute på marknaden.”

Leif ”Blixten” Henriksson var bara 15 år när han började som springpojke på EMA Telstar. Då fanns det en ishockeyspelare i Västra Frölunda som hette Leif “Blixten” Henriksson och eftersom en springpojke ska vara snabb fick den unge Leif Henriksson samma smeknamn.

Som vid många uppköpsaffärer ingår en klausul att Leif “Blixten” Henriksson ska stanna i All Things Live en viss tid, men han har ingen längtan efter att sluta jobba.

“Jag tycker fortfarande att det här är väldigt roligt. Efter att ha hållit på med det här så länge är det här snarare ett liv än ett jobb. Vad skulle jag göra annars?”

Blixten & Co har ett flertal artister som bolaget har arbetat med i många år.

”Vi vill jobba nära och vara med och utveckla både våra artister och de produktioner vi gör. Vi vill ge artisterna mod och resurser att våga utmana sig själva. Den som jag har arbetat med längst är nog Jerry Williams. Honom samarbetade jag med i 40 år innan han, alldeles för tidigt och sorgligt nog, gick bort.”

Den europeiska marknaden för liveunderhållning uppskattas till över 100 miljarder kronor. Den årliga tillväxten ligger på 5 procent.

Svenskan som styr över den hetaste musikmarknaden

”Det säljs säkert en 500 miljoner biljetter om året i Europa. Marknaden har verkligen vuxit sedan jag startade på 1970-talet, och den har också tagit en stor del av skivmarknaden när den kartan har ritats om.”

Vad beror ökningen på?

“En trend är att folk vill konsumera mer upplevelser än kapitalvaror. Folk behöver mer tid att träffas och uppleva saker tillsammans. Vi jagar runt som galningar och kollar på mobiltelefonen, sociala medier och olika streamingkanaler. Man får inte tappa bort den analoga delen av livet.”

Har du arrangerat någon särskilt minnesvärd konsert eller turné?

”Oj, det är nästan omöjligt att välja. Men jag är väldigt stolt över de fantastiska humorproduktioner vi har gjort under åren, för det var ganska nytt när vi började med det. Jag tänker på shower som ”Ljust & Fräscht” och ”Ägd” med Fredrik Lindström och Henrik Schyffert och ”En man som heter Ove” med Johan Rheborg. Något jag är särskilt stolt över är Mia Skäringers ”Avig Maria – No more fucks to give” som är både en publik- och kritikersuccé. Lena Philipssons och Orups show står också högt upp på listan.”

”Dansföreställningarna ”Svansjön” och ”Nötknäpparen” med Benke Rydman var också otroliga. Men alla artister vi jobbar med har sin charm och en plats i mitt hjärta.”