Di Weekend NYHETER

Linn Fernström hem från New York

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LUFTBURET. Den 23 augusti öppnar Linn Fernströms nya utställning i Stockholm, ”Luften bakom din rygg”. Här arbetar hon med verken i sin nya ateljé i Bromma.

Axel Öberg

Den uppmärksammade konstnären Linn Fernström lämnar New York för att flytta hem till Stockholm. I augusti är hon dessutom aktuell med den nya utställningen ”Luften bakom din rygg” på Galerie Forsblom. ”I konsten utforskar jag vad det är att leva”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är tio år sedan Linn Fernström flyttade till Brooklyn i New York för att skaffa sig nya intryck från ”The Big Apple”.

Sedan dess har hon visserligen vistats och haft ateljéer på båda sidor om Atlanten, men nu gör hon Stockholm till sin fasta punkt igen.

”Jag fick ett erbjudande om en stor ateljé som jag inte tyckte att jag kunde tacka nej till. Den är på 200 kvadratmeter – den är som en hangar”, säger hon.

”Det ger mig en frihetskänsla som jag verkligen gillar. Jag tillbringar så mycket tid i ateljén och uppskattar att rymden ger en skön rörelse i rummet.”

Det är i Ericssons gamla fabrik i Ulvsunda i Bromma som hon har hittat sin nya arbetslokal. Hennes målningar är oftast enorma, de kan vara upp till sex kvadratmeter, och nu slipper de slåss om utrymmet.

”Jag gillar när gubbarna i bilden är i naturlig storlek, då förhåller jag mig till dem som man förhåller sig till människor i verkligheten. När dukarna blir större förhåller man sig till kroppen, när de är mindre förhåller man sig till huvudet. Jag tycker om att använda kroppen över huvud taget. Jag gillar till exempel yoga och dans – just nu dansar jag argentinsk tango.”

FAKTA
Linn Fernström

Ålder: 43 år.

Bor: I Bromma i Stockholm.

Bakgrund: Född i Örebro. Uppvuxen i Ås utanför Nora och i Garphyttan. Utbildad på Konstskolan Idun Lovén och Kungliga Konsthögskolan. Hade sin första separatutställning på Galleri Mejan 1999. Tillsammans med Nathalie Djurberg är Linn Fernström den högst betalda 1970-talisten bland svenska konstnärer. Utsågs 2016 till filosofie hedersdoktor vid Örebro universitet.

Kopplar av med: Yoga och dans.

Rekordförsäljning: Verket ”Ballongerna” gick för 1,55 miljoner kronor på Bukowskis 2008.

VISA MER

Linn Fernström har lärt sig mycket av att bo i New York, men livet är enklare i Sverige, säger hon.

”Ta bara en sådan sak som att alla är på semester i Sverige just nu – det är ju trevligt att så många kan vara det. Men det har varit roligt att ta del av New Yorks konstscen, den är ju ur ett svenskt perspektiv enorm och både konstnärer och gallerister är väldigt engagerade i vad de gör.”

Kroppsarkitekten först in i framtiden

Linn Fernström är en av Sveriges mest välkända och bäst betalda, nu levande bildkonstnärer. Hennes rekordförsäljning är verket ”Ballongerna”, som för tio år sedan såldes för 1,55 miljoner kronor på Bukowskis.

Hon är känd för sin magiska realism, där det drömska och idylliska möter det morbida. Hon är representerad i samlingar hos institutioner som Moderna Museet, Örebro läns museum och Statens konstråd.

Den 23 augusti är hon aktuell med separatutställningen ”Luften bakom din rygg” på Galerie Forsblom i Stockholm. Färggranna fåglar, sländor och fjärilar fyller dukarna i samlingen, som omfattar ett tjugotal verk.

”Det är som om horisonten har flyttats ned, människor sticker upp ur bilden och det är väldigt mycket luft.”

Däremot är det inte lika gott om de avhuggna huvuden som brukar återkomma i Linn Fernströms målningar. De är ett sätt att utforska livets förgänglighet.

”De handlar om döden – eller icke-livet. Att livet är ändligt är ju en del av tillvaron, som jag tycker är spännande att utforska. Det finns ständigt i vårt medvetande.”

Maxat – i tre dimensioner

”Det handlar också om att byta identitet, ett tema som jag tycker om att leka med. Man kan byta identitet på en gubbe genom att sätta huvudet på en annan kropp, som hos de latinamerikanska och afrikanska naturreligionernas skulpturer och masker.”

Linn Fernström figurerar också ofta själv i sina verk.

”Egentligen skulle det lika gärna kunna vara någon annan, men det är enkelt att ha sig själv som modell. Jag kan göra saker med mig själv som jag inte kan göra med andra och jag har alltid tillgång till mig själv. Figurerna av mig själv har blivit en del av min värld.”