Hoppa till innehållet

Lindex omfång växer

Sverige växer inte bara i folkmängd, vi växer på bredden också. Därför sneglar nu flera modeföretag på den växande marknaden för storlekar upp till XXXL. Hos klädjätten Lindex har man i höst valt att göra hela kollektionen i större storlek.

RYMLIGARE. Stora storlekar av den vanliga kollektionen är det som efterfrågas. Filippa Tarras-Wahlberg, pr-ansvarig på Lindex, demonstrerar några plagg.
RYMLIGARE. Stora storlekar av den vanliga kollektionen är det som efterfrågas. Filippa Tarras-Wahlberg, pr-ansvarig på Lindex, demonstrerar några plagg.Foto: Foto: Jesper Frisk

I många år har det varit kutym att kläder i de större storlekarna hamnar i en separat del av butiken. Och är man plus size-kund ska man dessutom inte räkna med att kunna köpa samma kläder som övriga kunder till varumärket. Men kanske håller det på att ändras, när allt fler modeföretag får upp ögonen för den fylligare kunden.

Ett av dem är den börsnoterade klädkedjan Lindex. I många år hade bolaget en separat kollektion med större storlekar, men från och med i höst går hela sortimentet upp i storlek.

"Generous-kollektionen som vi hade innan sålde bra", säger Annika Hedin, kreativ chef på Lindex.

Hon vill inte ge några försäljningssiffror, men säger att segmentet ökat de senaste åren.

"Men våra Generous-kunder har uttryckt att de inte vill ha en egen kollektion i en annan del av butiken, utan vill ha samma mode som övriga kunder. Eftersom vi vill inkludera alla kvinnor, oavsett storlek, har vi lyssnat", säger hon.

Eftersom hon själv hade arbetat som konceptutvecklare på Generous-kollektionen, blev ett naturligt första steg att prova att gå upp i storlek på några utvalda plagg. Under våren gjordes en av företagets kollektioner därför i storlekar upp till XXXL eller storlek 54.

"Vi märkte att det fick genomslag direkt och att kunden hittade plaggen utan att vi egentligen behövde informera om det."

Därför beslutade företaget om att utvidga de större storlekarna till hela sortimentet, och fasa ut Generous-kollektionen.

"Vi har inte de största storlekarna på alla plagg. Men kunderna som köper XXL hittar i dag 60 procent mer kläder hos oss än när vi bara hade en kollektion med större storlekar."

Vad avgör vilka plagg som går upp i storlek?

"Efterfrågan och passformen. Plagget ska sitta snyggt i alla storlekar det görs i, och det kan man åstadkomma med olika smarta lösningar. I en blus kan vi till exempel behöva sy in en dold knapp så att det inte ska glipa vid bysten."

I många år har det pågått en debatt om att modebranschen borde ha fylligare modeller och skyltdockor. Samtidigt har diskussionen om att ha större storlekar på plaggen varit mer dämpad. I alla fall i Skandinavien. I USA däremot har fler företag på sistone förstått att stora storlekar kan vara en potentiell guldgruva.

Ett av dem är det amerikanska bolaget ModCloth som nyligen lanserade stora storlekar på hela kollektionen, med förklaringen att deras kunder skäms över att behöva handla kläder i en separat butik eller avdelning. Ungefär samtidigt publicerade dessutom marknadsundersökningsföretaget NPD en rapport som visade att försäljningen av plus size-kläder ökat med 3 procent det senaste året och nu omsätter drygt 170 miljarder kronor, enbart på den amerikanska marknaden.

Även i Sverige växer segmentet.

"Att vi går mot större storlekar och att efterfrågan finns är någonting våra medlemmar har pratat om länge", säger Maria Sandow, kanslichef på branschorganisationen Svensk handel Stil.

Vad beror det på?

"Det sägs att vi blir större, men jag har inte sett någon ordentlig mätning på det. Samtidigt ser vi en fitnesstrend där kvinnor kanske har mer ben- och armmuskler som ska få plats i kläderna. Det kan vara två anledningar."

På organisationen har man dock inga siffror över hur försäljningen av kläder i större storlekar har utvecklats de senaste åren. Maria Sandow passar också på att påminna klädföretag som funderar på att ta in fler storlekar i sortimentet att det inte är en modell som passar alla varumärken.

"Det kan vara väldigt kostsamt att ha alla plagg i alla storlekar. Det tar mer plats i butiken och det som hänger kvar på rean är ju ofta de minsta och största storlekarna. Mitt råd är att man ska utgå från sin egen kundgrupp. Varumärken som vänder sig till unga tjejer säljer till exempel mer av de mindre storlekarna."

Men både hon och Annika Hedin på Lindex är övertygade om att vi framöver kommer att se mer stora storlekar i butikerna.

"Efterfrågan ökar på att man ska ge samma mode till fler kunder, så jag är säker på att fler varumärken kommer att ta efter", säger Annika Hedin.

Innehåll från Yara & LantmännenAnnons

Gödselsamarbete - en nyckelfaktor i omställningen

Lantmännen och Yara samarbetar för en mer hållbar odling.
Lantmännen och Yara samarbetar för en mer hållbar odling.

Livsmedelsproduktionen står för en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp. Genom gödsel framställd med fossilfria energikällor kan man ta stora steg på vägen mot en klimatneutral matproduktion. Ett samarbete mellan Yara och Lantmännen möjliggör nu en mer hållbar odling.

Mineralgödsel, även kallad konstgödsel eller handelsgödsel, är en av världens viktigaste innovationer och beräknas bidra till ungefär hälften av all mat som tillverkas i världen. Det finns många olika sorters mineralgödsel med olika innehåll beroende på odlingsförhållanden och vilka grödor den ska användas till.

Produktion med lägre klimatavtryck

Yara har en stor forskningsavdelning som testar och utvecklar gödselprodukter. Att bli klimatneutral är en utmaning när själva produkten tillverkas av den fossila naturgasen, men Yara har kommit en bra bit på vägen. – Jämfört med producenter utanför Europa har våra produkter redan idag 50-60 procent lägre klimatavtryck*, säger Tina Vinnerborg, VP Commercial Sweden. 

Men det räcker förstås inte. För att nå detta mål arbetar man för att förbättra dagens teknologier och utveckla morgondagens. Ett spår är att minimera utsläppen av växthusgaser vid tillverkningen. Yara har nu utvecklat en produktionsprocess där man istället för naturgas använder vatten som råvara och där produktionen sker med hjälp av förnybar el. Detta ger en gödsel som minskar koldioxidutsläppen med 80 till 90 procent*. Produkten tas ut på marknaden tillsammans med Lantmännen och under året når man fullskalig produktion i fabriken.

Kommersiellt samarbete möjliggör omställningen

Yaras gödsel med betydligt lägre klimatavtryck ingår som ett kriterium inom Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för framtidens jordbruk inför skörd 2024. Programmet gör det möjligt för lantbrukare att använda mer hållbara odlingsmetoder på gården. - Med gödseln på plats, tillsammans med fossilfria bränslen och transporter, kommer Lantmännen att kunna etablera en fossilfri livsmedelskedja – från jord till bord, säger Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen. Samarbetet är avgörande för att kunna ställa om storskalig livsmedelsproduktion. 

Minskat klimatavtryck från mineralgödsel

• Yara är ledande leverantör av kvävebaserade mineralgödselmedel och industriprodukter. Företaget är världsledande inom ammoniak, nitrater och specialgödselmedel.

• År 2024 kommer Yara att kunna förse den svenska marknaden med nitratbaserade fossilfria gödselmedel som ytterligare minskar koldioxidavtrycket med 80–90 procent tack vare användningen av förnybar energi.

• Det oberoende certifieringsorganet, DNV, verifierar klimatpåverkan från Yaras produkter enligt PCF-metoden (Product Carbon Footprint), en av de mest etablerade metoderna för att bestämma en produkts klimatavtryck.

Lantmännens program Klimat & Natur

• Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Lantmännen ägs av 18 000 svenska lantbrukare med verksamheter i hela värdekedjan från jord till bord.

• Klimat & Natur är Lantmännens odlingsprogram för framtidens jordbruk med konkreta åtgärder för att minska klimatpåverkan från odlingen och gynna den biologiska mångfalden. 

• Med Klimat & Natur har Lantmännen minskat klimatavtrycket från veteodlingen med upp till 45% jämfört med svensk konventionell odling 2015, då programmet startade. Programmet är dynamiskt och kriterier för mer hållbara odlingsmetoder läggs till kontinuerligt.

Läs mer om Hållbar odling | Yara Sverige

Läs mer om Lantmännens odlingsprogram Klimat & Natur 

* The carbon footprint of fertilizer production. Data är validerat av DNV GL.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Yara & Lantmännen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera