Di Weekend NYHETER

Leonardo da Vinci fyller upp Louvren

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

JUBILEUM. 500 år efter Leonardo da Vincis död hyllas renässanskonstnären med en utställning på Louvren.

Thibault Camus

Louvrens nya retrospektiva utställning om Leonardo da Vinci förväntas krossa alla museets tidigare besöksrekord. Redan före öppningen i förra veckan hade 260 000 biljetter sålts.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

500 år efter sin död fascinerar fortfarande det florentinska geniet Leonardo da Vinci. Det är kanske för att lösa renässanskonstnärens alla gåtor som så många besökare nu flockas till Louvren. Museet förväntar sig rekordmånga besökare till den nya utställningen. Redan före utställningens öppning hade 260 000 biljetter bokats, skriver Reuters.

Louvren är det mest besökta museet i världen och lockar i genomsnitt 30 000 besökare dagligen. 2018 slog även museet sitt eget besöksrekord med totalt 10,2 millioner besökare under året, en ökning med 25 procent jämfört med 2017. Det är det första museet i världen att nå över 10 miljoner besökare på ett helår, enligt Louvren.

För sin nya utställning om da Vinci har Louvren samlat 162 av konstnärens teckningar, tavlor och skulpturer. Bland dessa återfinns några av de mest berömda och mest värdefulla som ”Vitruvianske mannen” och ”Anna själv tredje”.

Utställningen har också samtidigt skapat utmaningar, framför allt med tanke på antalet besökare. Enligt den franska finanstidningen Les Echos förväntas utställningen överskrida Louvrens tidigare besöksrekord för utställningen om Delacroix (540 000 besökare) förra året. För att hantera en hög tillströmning bestämde även Louvren för första gången att tvinga alla besökare att boka biljetter i förväg och då för en förutbestämd tid.

Röhsska på banan igen

Utställningen har också varit en utmaning då den inneburit ett tio år långt arbete för att få till stånd utlåningar från världens museer och institutioner. Bland dessa återfinns bland annat Eremitaget, den brittiska kungliga kollektionen och Vatikanen. Det krävdes därför långa förhandlingar med respektive institutioner.

”När man börjar arbeta på ett så ambitiöst projekt om Leonardo da Vinci krävs det att ha tålamod. Leonardo da Vinci är en myt. När man ber om ett lån får man nästan alltid nej av institutionerna som äger verken. Det behövs mycket övertalning för att få till ett lån”, förklarar Vincent Delieuvin, en av utställningens två kuratorer till den nationella franska radions kulturkanal France Culture.

Utställningen har satt även de diplomatiska relationerna mellan Italien och Frankrike på prov när det gäller utlåningen av flera verk, bland annat av ”Vitruvianske mannen”. I början av oktober rapporterade den italienska dagstidningen Il Corriere della Serra att den ömtåliga teckningen inte skulle ingå i utställningen efter att Venedigs förvaltningsdomstol hade underkänt utlåningen. Efter en diplomatisk intervention fick den legendariska teckningen dock vara med i sista stund.

Framtiden – så ser den ut

Däremot väntas Louvren inte göra någon jättevinst på utställningen, trots det förmodade rekordet, eftersom försäkringen av de inlånade verken är så pass kostsam.