Hoppa till innehållet

Yngre kvinnor mentorer åt seniora VW-chefer

Hur ska den mansdominerade bilbranschen locka och behålla kvinnor? Svenska Volkswagengruppen testar omvänt mentorskap – yngre kvinnor är mentorer åt de seniora cheferna i ledningen.

Sofia Forsling är mentor till Sten Forsberg som sitter i VW:s företagsledning.
Sofia Forsling är mentor till Sten Forsberg som sitter i VW:s företagsledning.Foto: Jonas Eng

”Vi ska inte härma männen”, säger Sofia Forsling, mentor åt VW-chefen Sten Forsberg.

Ser man sig om i bilvärlden är det gott om män i ledande positioner. Däremot är det väldigt ont om kvinnor.

VW-gruppen i Sverige är inget undantag. Personalchefen Jeanna Tällberg är den enda kvinnan i ledningsgruppen med nio män omkring sig. I hela organisationen med cirka 445 anställda är det 30 procent kvinnor, en ökning från 27 procent 2016. Under samma tid har andelen kvinnliga chefer ökat från 16 procent till 23 procent. Jeanna Tällberg, som kom till VW 2015 efter tolv år på Scanias huvudkontor och dessförinnan en tid som socialsekreterare i Södertäljes mest utsatta områden, vill öka takten.

”Jag förstår att det tar tid att ändra en kultur, men önskar att det kunde gå snabbare. Vi har satt målet 30 procent på alla nivåer 2020. Helst hade jag velat säga 50–50, men det är inte realistiskt ännu”, säger hon.

På en konferens i fjol med chefer från de andra europeiska marknader kläckte hon idén om det omvända mentorskapet. Efter viss förvåning hos övriga blev Sverige pilotprojekt för koncernen.

”Om man verkligen vill förändra så måste man tänka tvärtom. Det vanligaste är att unga kvinnor får mentorer och det är då oftast äldre män som ska lära dem hur de tar sig fram i en manlig värld. Det bevarar rådande normer och strukturer och leder inte till någon förändring. Det är männen som sitter på makten som kan ändra sig. De är kulturbärare”, säger Jeanna Tällberg.

Tre män i ledningsgruppen har blivit adepter och fått kvinnliga mentorer. 50-årige Sten Forsberg, som varit chef för märket Volkswagen i nio år och jobbat i bilbranschen sedan han gick ut Handels, tycker att samtalen med 36-åriga Sofia Forsling varit en ögonöppnare. När de började i december var hon chef för återförsäljarutveckling, men har sedan dess lämnat VW och blivit partneransvarig på den nya digitala marknadsplatsen för bilar, Wayke.

”Bilbranschen är konservativ och vi behöver hitta sätt att förstå hur vi ska vara relevanta för yngre, välutbildade kvinnor. Sofia har fått mig att reflektera över många saker. Det är effektivt i all sin enkelhet”, säger Sten Forsberg.

De har bland annat pratat om flexibilitet i arbetslivet, balans mellan arbete och fritid och om att sprida berättelserna om framgångsrika kvinnor i organisationen för att visa att det är möjligt att nå långt.

”Vår hierarkiska organisation är inte det som attraherar mest nu för tiden och vi behöver tänka på våra värderingar”, säger Sten Forsberg.

Även på koncernnivå i Tyskland har kulturen och gamla värderingar ifrågasatts efter VW:s utsläppsfusk som ledde till att många chefer byttes ut. I högsta ledningen är det dock fortfarande klar manlig dominans med sju män och en kvinna.

Sofia Forsling har en bakgrund som civilekonom och började på konsultföretaget EY innan hon för runt tio år sedan kom till VW:s återförsäljarnät. Medvetenheten kring den skeva könsbalansen har bara blivit större med åren.

”När jag själv blev förälder började jag på allvar reflektera över varför det ser ut som det gör. Branschen har varit stolt över att man kan jobba sig upp från verkstadslärling till chef, men det gör att förändringen går långsamt och man missar många kvinnor. Dessutom finns det en grabbig jargong som kan vara väldigt exkluderande”, säger hon.

Frågan om att bli mentor till VW-chefen var både smickrande och lite skrämmande.

”Först tänkte jag – är det ett hedersuppdrag eller ett självmorduppdrag”, säger hon.

”Men jag kände snabbt att jag kunde vara ärlig och verkligen säga vad jag tycker. Vi har fortsatt även sedan jag bytte jobb. Det är både roligt och coolt att vara med och bidra till att få fler tjejer till den här branschen. Samtidigt tycker jag också det är viktigt att ta hand om dem som redan finns här. Om de trivs blir de ambassadörer och lockar fler”, säger Sofia Forsling.

Den tanken har lett till att det ska gå ut en enkät till kvinnorna i organisationen om hur de ser på sitt arbete och karriärvägar.

Vid varje rekrytering är målet att ha en man och en kvinna som slutkandidat.

”De som säger att det är brist på kvinnor eftersom man anställer efter kompetens antyder att alla män är rekryterade enbart på grund av kompetens. Så är det inte utan det styrs även av relationer och nätverk. Vi ska vara kompetensstyrda i vår rekrytering, men det gäller att se andra värden”, säger Jeanna Tällberg.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera