Di Weekend NYHETER

Långsamheten är nya trenden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TRENDSPANARE. Karin Sköldberg, vd för Trendgruppen, har noterat att den nya trenden ”slow living” är här.

Foto: Joey Abrait

Äkta hantverk och dova pasteller. Det är några av de trender som flyttar in i våra hem till hösten. I alla fall när Karin Sköldberg, vd för Trendgruppen, väljer sina favoriter inför inredningsmässan Formex, som börjar i dag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Med lätt hand lägger Karin Sköldberg upp pläden på bordshörnan.

”Med sitt rutnät i dov rosa, vinröd, senapsgul och gråblå är den här helrätt i färgerna just nu”, säger hon, och slätar ut den mot bordsskivan.

Men det är inte bara färgerna som gör filten från Mimou rätt den här säsongen. Att den också är handvävd av handspunna siden- och ulltrådar gör att den kvalar in, när vi vill ha alltmer hantverksprodukter i hemmet.

”Vi har tröttnat på det opersonliga och föremål som inte har en själ. Nu vill vi ha hantverks- och kvalitetsprodukter”, säger Karin Sköldberg.

För tio år sedan startade hon, efter lång erfarenhet i inredningsbranschen, pr-byrån Trendgruppen PR som hon fortfarande är vd för. Sedan dess har hon sett hur trenderna utvecklats från år till år. Hon har bevittnat uppkomsten av den avskalade ”ljust & fräscht”-trenden och den metallprydda industritrenden. Nu ser hon hur inredningen rör sig allt längre därifrån.

”Båda trenderna håller så klart fortfarande i sig. Ett tecken på det är väl att vitt kakel och olika gråskalor är bland det mest trendiga man kan ha på väggarna just nu. Men vi ser också att annat får plats”, säger hon.

FAKTA
Formex

Formex är fackmässan för design och inredning med 850 utställare i Älvsjö i södra Stockholm.

Pågår den 24–27 augusti.

VISA MER

Den kanske tydligaste trenden kallar hon för ”slow living”, en slags motrörelse till den inredningshysteri som har rått de senaste åren, delvis driven av att nya saker ständigt dyker upp på sociala medier. Trendens namn har hon hämtat från magasinet Kinfolk, som i en hemma hos-serie intervjuat rika människor som sålt lägenheterna i New York och husen på Rivieran, för att dra sig tillbaka på landet och njuta av en enklare livsstil.

”De lagar mat och umgås med vänner, och har tagit ett steg tillbaka, vilket syns i inredningen.”

Trä och kalla metaller som silver, stål och krom dominerar. Men också i mönstren och tillverkningsteknikerna gör sig svunna tider allt oftare påminda. Mattor med mönstret gåsöga, syns till exempel överallt, och flera porslinstillverkare har de senaste åren återlanserat gamla mönster, bland dem Rörstrand och Royal Copenhagen.

”Att vi vet ursprunget skänker oss en trygghet, men de återlanseringar vi ser är alltid gjorda med en twist, så att de ska kännas 2016. Men just att veta var saker kommer ifrån, ser vi att folk efterfrågar, vilket öppnar upp för en helt ny generation småskaliga producenter.”

Som exempel nämner hon designern Hanna Wessman som gör krukor och Amelia Widells soffor, som de senaste åren rönt framgångar utan att vara jättar i inredningsbranschen.

Hand i hand med den utvecklingen går också miljö- och hållbarhetskulturen, där Ogland, som säljer miljöcertifierade lakan och Idyllien, som gör tvålar och doftstickor av lokala gotländska råvaror, är exempel på företag som ligger i framkant.

”Att vi i allt högre grad vill ha kvalitet som håller över genrationer, och som kan ärvas av barn och barnbarn, märks tydligt. De som satsar på den typen av kvalitet kan också ta bättre betalt för sin design, eftersom det äkta och unika har ett högt värde.”

Därtill sätts ett extrahögt värde till det som är producerat i Sverige, särskilt efter att stora delar av textil-, glas- och porslinsindustrin för länge sedan har flyttat sin produktion till Asien.

”Allt fler producenter inser vikten av att hantverket och kunskapen kring det stannar i Sverige. Särskilt när vi har tappat så mycket. Där har vårt grannland Finland valt en helt annan linje, när till exempel Alvar Aalto-vasen, som har blivit jättetrendig de senaste åren, tillverkas i Finland och där Made in Finland är en del av designvarumärket.”

För att främja nordisk design och konsthantverk delar Formex årligen ut Formex Nova-priset till en ung formgivare.

Vem av finska Hanna Aronen, danska Maria Bruun, svenska Matilda Dominique, finska Maija Puoskari och svenske Nick Ross som får årets pris avgörs under en ceremoni i kväll.