Med halva kampanjtiden kvar har Kim W Andersson fått mer än de 100 000 kronor som han har bett om på crowd funding-sajten Kickstarter.
Det är tredje gången som serietecknaren samlar in pengar från sina läsare på hemsidan för att kunna trycka och sälja sina verk, och denna gång gäller det en samling av hans Love Hurts-serier, med extramaterial från bland andra Liv Strömquist, Kalle Lind och Jesper Rönndahl.
I projektet har Kim W Andersson ett samarbete med Apart förlag, i stället för ett traditionellt kontrakt. De delar på allt och han kan därmed bestämma hur boken ska se ut och erbjuda läsarna ett lägre pris. Utan ett vanligt förlags många roller och mellanhänder får han också bättre betalt.
”Även om köparna får boken till ett bättre pris och det är en lyxigare produkt så tjänar jag, som faktiskt har skapat serien, mer per såld bok än om den skulle ges ut på traditionellt sätt”, säger han.
Kickstarter har funnits sedan 2009 och riktar sig till kreatörer av olika slag: konstnärer, speldesigner, musiker. På hemsidan kan skaparna starta kampanjer för att crowdfunda sina konstverk, datorspel eller låtar.
Personer som är intresserade av projektet donerar till, eller backar, projektet i utbyte mot produkten när den är färdig.
På åtta år ska sidan ha bidragit till nästan 133 000 projekt genom att få in sammanlagt 26,4 miljarder kronor från 14 miljoner människor.
Första gången som Kim W Andersson finansierade ett seriesläpp via Kickstarter var för tre år sedan.
Hans serieroman ”Alena” hade sålt slut, filmatiserats och han hade precis fått tillbaka alla rättigheter från förlaget. Han såg chansen att ge ut boken som han ville, med hårdpärm och extramaterial och tog betalt av läsarna via Kickstarter.
Tillvägagångssättet var nytt för både honom och Seriesverige och det kan mycket väl vara första gången som en svensk serietecknare använde sig av sajten för att finansiera sitt projekt.
Det underlättade marknadsföringen att Kim W Andersson var en etablerad serietecknare och hade en film i ryggen, men han blev ändå positivt överraskad.
”Det gick mycket bättre än vi hade vågat tro, folk var jätteintresserade. En av de stora poängerna med Kickstarter är ju den intima kontakten med läsarna. Det finns ingen internetbokhandel som står mellan mig och läsarna.”
Som med mycket annat är Kickstarter mer etablerat och större på andra sidan Atlanten. I USA representeras Kim W Andersson av seriejätten Dark Horse Comics, som ligger bakom bland annat succéerna ”Sin City” och ”300”, och han tycker att förlaget accepterar crowdfunding och dess fördelar.
”De är inte alls emot att kickstarta på engelska och delpublicera online. De förstår att det genererar försäljning även för dem.”
De svenska förlagen är inte där än.
Så länge Kim W Andersson har större konstnärlig frihet och gynnas ekonomiskt av att finansiera sina projekt på annat håll kommer han inte att återvända till ett traditionellt kontrakt med förlag i Sverige.
”Det kommer jag aldrig att göra. Om jag ska göra det måste de börja erbjuda alternativ och uppdatera sin verksamhet. Jag har inte tid att vänta på att de ska göra det, så jag får göra det på mitt eget sätt”, säger han samtidigt som han erkänner att det är nervöst att gå en annan väg än den traditionella.
”Vi lever ändå i jantelagens land. Det är läskigt att sticka ut hakan, det kan gå åt pipan och det är genant om det gör det. Men det får man bara ta och komma över.”