Hoppa till innehållet

Lämnar inrutad utgivning

För tredje gången nobbar serietecknaren Kim W Andersson bokförlagen för Kickstarter, sajten som driver in miljarder till kreatörer världen över.Högre lön och bättre, billigare serier lämnar både skapare och läsare nöjda i slutänden.

SJÄLVBIOGRAFISKT. Kim W Andersson har rötterna i skånska Staffanstorp och hemstaden gav även inspiration till hans första serieprojekt ”Staffanstorp tills jag dör”, som delvis handlade om hans egna högstadieår.
SJÄLVBIOGRAFISKT. Kim W Andersson har rötterna i skånska Staffanstorp och hemstaden gav även inspiration till hans första serieprojekt ”Staffanstorp tills jag dör”, som delvis handlade om hans egna högstadieår.Foto: Foto: Joey Abrait
SJÄLVBIOGRAFISKT. Kim W Andersson har rötterna i skånska Staffanstorp och hemstaden gav även inspiration till hans första serieprojekt ”Staffanstorp tills jag dör”, som delvis handlade om hans egna högstadieår.
SJÄLVBIOGRAFISKT. Kim W Andersson har rötterna i skånska Staffanstorp och hemstaden gav även inspiration till hans första serieprojekt ”Staffanstorp tills jag dör”, som delvis handlade om hans egna högstadieår.Foto: Joey Abrait
ÄNDA IN I KAKLET. Kim W Andersson jobbar med omslaget till den kommande samlingsboken ”Love Hurts Deluxe”.Foto: Joey Abrait
BLANDAD GIVMILDHET. De som medverkar i Kickstarterinsamlingen ger mellan 299 kronor och 10 000 kronor. Med halva kampanjtiden kvar har Kim W Andersson redan fått mer än 100 000 kronor.
BLANDAD GIVMILDHET. De som medverkar i Kickstarterinsamlingen ger mellan 299 kronor och 10 000 kronor. Med halva kampanjtiden kvar har Kim W Andersson redan fått mer än 100 000 kronor.Foto: Di

Med halva kampanjtiden kvar har Kim W Andersson fått mer än de 100 000 kronor som han har bett om på crowd funding-sajten Kickstarter.

Det är tredje gången som serietecknaren samlar in pengar från sina läsare på hemsidan för att kunna trycka och sälja sina verk, och denna gång gäller det en samling av hans Love Hurts-serier, med extramaterial från bland andra Liv Strömquist, Kalle Lind och Jesper Rönndahl.

I projektet har Kim W Andersson ett samarbete med Apart förlag, i stället för ett traditionellt kontrakt. De delar på allt och han kan därmed bestämma hur boken ska se ut och erbjuda läsarna ett lägre pris. Utan ett vanligt förlags många roller och mellanhänder får han också bättre betalt.

”Även om köparna får boken till ett bättre pris och det är en lyxigare produkt så tjänar jag, som faktiskt har skapat serien, mer per såld bok än om den skulle ges ut på traditionellt sätt”, säger han.

Kickstarter har funnits sedan 2009 och riktar sig till kreatörer av olika slag: konstnärer, speldesigner, musiker. På hemsidan kan skaparna starta kampanjer för att crowdfunda sina konstverk, datorspel eller låtar.

Personer som är intresserade av projektet donerar till, eller backar, projektet i utbyte mot produkten när den är färdig.

På åtta år ska sidan ha bidragit till nästan 133 000 projekt genom att få in sammanlagt 26,4 miljarder kronor från 14 miljoner människor.

Första gången som Kim W Andersson finansierade ett seriesläpp via Kickstarter var för tre år sedan.

Hans serieroman ”Alena” hade sålt slut, filmatiserats och han hade precis fått tillbaka alla rättigheter från förlaget. Han såg chansen att ge ut boken som han ville, med hårdpärm och extramaterial och tog betalt av läsarna via Kickstarter.

Tillvägagångssättet var nytt för både honom och Seriesverige och det kan mycket väl vara första gången som en svensk serietecknare använde sig av sajten för att finansiera sitt projekt.

Det underlättade marknadsföringen att Kim W Andersson var en etablerad serietecknare och hade en film i ryggen, men han blev ändå positivt överraskad.

”Det gick mycket bättre än vi hade vågat tro, folk var jätteintresserade. En av de stora poängerna med Kickstarter är ju den intima kontakten med läsarna. Det finns ingen internetbokhandel som står mellan mig och läsarna.”

Som med mycket annat är Kickstarter mer etablerat och större på andra sidan Atlanten. I USA representeras Kim W Andersson av seriejätten Dark Horse Comics, som ligger bakom bland annat succéerna ”Sin City” och ”300”, och han tycker att förlaget accepterar crowdfunding och dess fördelar.

”De är inte alls emot att kickstarta på engelska och delpublicera online. De förstår att det genererar försäljning även för dem.”

De svenska förlagen är inte där än.

Så länge Kim W Andersson har större konstnärlig frihet och gynnas ekonomiskt av att finansiera sina projekt på annat håll kommer han inte att återvända till ett traditionellt kontrakt med förlag i Sverige.

”Det kommer jag aldrig att göra. Om jag ska göra det måste de börja erbjuda alternativ och uppdatera sin verksamhet. Jag har inte tid att vänta på att de ska göra det, så jag får göra det på mitt eget sätt”, säger han samtidigt som han erkänner att det är nervöst att gå en annan väg än den traditionella.

”Vi lever ändå i jantelagens land. Det är läskigt att sticka ut hakan, det kan gå åt pipan och det är genant om det gör det. Men det får man bara ta och komma över.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera