Di Weekend NYHETER

Kylie Jenner säljer skönhetsimperiet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SLÄPPER KONTROLLEN. Kylie Jenner säljer 51 procent av sitt kosmetikbolag till skönhetsjätten Coty.

Jordan Strauss

Kylie Jenner, den yngsta dollarmiljardären som skapat sin förmögenhet på egen hand, släpper kontrollen över sitt självbetitlade skönhetsimperium Kylie Cosmetics och blir 5,6 miljarder kronor rikare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kylie Jenner är den yngsta och rikaste medlemmen i den sanslöst omskrivna kändisfamiljen Kardashian, vars omåttligt populära realityserie ”Keeping up with the Kardashians” nu har gått i 17 säsonger. I mars utnämnde affärstidningen Forbes henne till den yngsta dollarmiljardären i världen som själv skapat sin förmögenhet. Hon var då 21 år gammal.

Hennes kosmetikbolag Kylie Cosmetics startade 2015 med hjälp av ett startkapital på 250 000 dollar, motsvarande 2,4 Mkr, som Kylie Jenner sparade ihop på diverse egna modelljobb. För det startkapitalet lyckades hon producera 15 000 läppstift som hon sålde för knappt 300 kronor styck via nätet.

Sedan dess har bolaget växt i snabb takt och omsatte cirka 1,7 miljarder kronor under det senaste året. Så sent som i maj lanserades de första hudvårdsprodukterna. Märket finns i över 1 000 butiker enbart i USA.

Mycket beror på Jenners sprängkraft i sociala medier. Hon har 270 miljoner följare totalt, varav bland annat 151 miljoner följare på Instagram. Merparten av dessa är mellan 18 och 34 år.

Nu säljer hon 51 procent av ”livsverket” för 600 miljoner dollar, motsvarande 5,6 miljarder kronor. Köparen är den amerikanska skönhetsjätten Coty, noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på 87 miljarder kronor och varumärken som Wella, Max Factor och Guccis parfymer i portföljen.

”Kylie Jenner är en nutida ikon med en otrolig känsla för skönhetskonsumenten”, säger Cotys ordförande Peter Harf till nyhetsbyrån AP.

Inflytande mer värt än guld

Kylie Jenner behåller samtidigt minoritetsposten på 49 procent av Kylie Cosmetics och förblir aktiv i bolaget.

Men alla analytiker är inte eld och lågor över affären, vilket visade sig under Cotys telefonkonferens under måndagen:

”Jag förstår inte varför man ska betala så mycket för ett märke som kan visa sig vara en fluga”, sa Deutsche Banks analytiker Faiza Alwy, skriver Forbes.

Drottningen av ögonbryn

Andra experter höll med, trots att Cotys aktie steg med 5 procent på affären.

”Den långsiktiga tillväxten bygger på Kylie Jenners förmåga att förbli relevant som influencer. Och 5,6 miljarder kronor är mycket pengar för en 22-åring som börjar få många andra intressen än enbart skönhet”, säger investmentbanken Stifels analytiker Mark Astrachan.