Hoppa till innehållet

Kvinnor duckar långa kravlistor

När Nordea skrev om sin jobbannons ökade antalet kvinnliga sökande från en till 20. Dagens industri har samlat råd till företag som vill bli bättre på att rekrytera kvinnor.

ÄNDRADE JOBBANNONSEN. Jonas Thulin på Nordea lyckades rekrytera investeringsstrategen Irene Mastelli till sin avdelning. Men först fick han skriva om jobbannonsen.
ÄNDRADE JOBBANNONSEN. Jonas Thulin på Nordea lyckades rekrytera investeringsstrategen Irene Mastelli till sin avdelning. Men först fick han skriva om jobbannonsen.Foto: Jack Mikrut

Jonas Thulin, chef för tillgångsallokering på Nordea, ville gärna anställa en kvinna till sin avdelning. Den enda kvinnliga investeringsstrategen bland sex medelålders män skulle byta till ett annat jobb inom koncernen, och Jonas Thulin ville inte att gruppens redan sneda könsfördelning skulle bli ännu värre.

Han skrev en annons som betonade uppgiftens bredd. Den framgångsrika kandidaten skulle använda sig av både marknadsanalys och makroanalys, ha ett akademiskt tänk samt koll på aktier, räntor, valutor och råvaror för att kunna hjälpa kunderna bygga en optimal portfölj. Jonas Thulin skickade ut annonsen internt inom Nordea.

En kvinna och nio män sökte jobbet. De flesta var unga män med stort självförtroende, examen från en handelshögskola och lite koll på det som jobbet krävde. Resultatet verkade bekräfta det man redan tidigare pratat om inom bolaget: det är svårt att hitta kvinnliga kandidater.

Men Jonas Thulin nöjde sig inte med det.

”Jag ville inte bli ytterligare en mellanchef som säger att det inte finns några kvinnliga sökande. Skriver jag en annons som i stort sett bara ger manliga sökande måste jag göra något annorlunda”, säger han.

Han bad sina kvinnliga kolleger på Nordea och kontakter på Linkedin att titta på annonsen. Den kom tillbaka med en hel del rödmarkeringar.

Den första lärdomen var att den breda rollbeskrivningen avskräckte kvinnor. Jonas Thulin hade velat måla upp möjligheter, medan kvinnorna såg det som en begränsande kravlista. De kände att de behövde behärska alla områden för att ens ansöka.

”Det stämmer att många krav i annonsen kan få kvinnor att inte söka jobbet”, säger Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen, en organisation som hjälper bolag att hitta kvinnor och andra underrepresenterade grupper.

Därför råder hon företag att hålla kraven till så få som möjligt och i stället berätta vad som är extra meriterande.

”Det finns en delvis sann bild av att kvinnor anställs på cv och meriter medan män anställs på potential”, säger Seher Yilmaz.

Den andra läxan för Nordea gällde beskrivningen av balans mellan arbete och privatliv. I den första annonsen hade Jonas Thulin betonat det nordiska samarbete som ingår i jobbet. I praktiken reser de anställda på avdelningen inte speciellt mycket i arbetet.

”Vi har många Skypemöten. Jag hade inte uppfattat att det faktiskt kan vara något positivt, om man till exempel har barn i småbarnsåldern.”

För det tredje insåg Jonas Thulin att han behövde bredda rekryteringen utanför bolaget och annonsen skickades också ut via Rättviseförmedlingen.

Ett hundratal personer sökte jobbet och cirka 20 av dem var kvinnor. Framför allt var de nya kandidaterna mycket mer kompetenta än kandidaterna i den första rundan. De hade också mer varierande bakgrund och kom från länder som Singapore, Frankrike och Italien.

De fyra toppkandidater som var kvar sist i processen var alla kvinnor. Jobbet gick till Irene Mastelli, som kommer från Italien och bland annat har arbetat på investeringskonsulten Cambridge Associates i London i sex år.

En kompis hade sett Nordeas annons på Linkedin och tipsade henne om rekryteringen. Irene Mastelli säger att jobbet var precis vad hon sökte. Hon hade flyttat till Sverige året innan på grund av sin svenska sambo, och redan hunnit tacka nej till ett jobb där företagskulturen inte kändes rätt.

”Om jag väljer mellan två jobb med liknande arbetsuppgifter har kollegerna och kulturen på arbetsplatsen stor betydelse. Jag gillar inte extrem konkurrens mellan kolleger, utan föredrar samarbete”, säger hon.

”Det slarvas alldeles för mycket med rekrytering i Sverige”, anser Charlotta Wikström, grundare och seniorkonsult på rekryteringsbolaget Stardust consulting.

Hon säger att det finns en mängd kompetenta kvinnor inom alla områden, men att man inte hittar dem om man inte breddar sina nätverk och använder sig av digitala kanaler.

Det första steget för ett bolag som vill förbättra könsbalansen är att sätta upp mätbara mål på hur många procent kvinnor de ska ha, och följa upp målen. De ska också göra klart för sig varför de vill ha fler kvinnor. Enligt Charlotta Wikström handlar det om lönsamhet och om att avspegla sin marknad och sina kunder.

I sitt arbete märker hon att vissa bolag inte lyckas locka kvinnor därför att de har en gubbig image. Då måste man jobba med företagskulturen.

”Möjligtvis är kvinnor lite mer kräsna än män när de söker jobb. Vi har större krav på att ha goda relationer på arbetsplatsen, känna att man utvecklas och gör något meningsfullt”, säger Charlotta Wikström.

Innehåll från GattyInstrumentsAnnons

Tidig upptäckt av lunginfektioner genom respiratoranalys – ett andetag i taget

Lunginfektioner som astma, KOL och cystisk fibros är farligt för människor och efter covid-19 har intresset för människors egna lunghälsa ökat. GattyInstruments ligger i framkant när det kommer till att få utvärdering av lung function för direktanvändare. 

GattyInstruments arbetar inom medicinteknikområdet med målsättningen att tillhandahålla lösningar för personer som vill ha direkt tillgång till sin lungfunktionsanalys.

– Genom vårt instrument kan personer i behov av lungfunktionsanalyser få det direkt, utan att behöva boka tid hos läkare eller ta sig någonstans. Det är otroligt smidigt, berättar Hithesh Kumar Gatty, vd för GattyInstruments.

GattyInstruments ger kunderna mervärde

– Vi jobbar inom medicinsektorn för att skapa en högkvalitetslösning till utandningsanalysator. Vårt team av forsknings- och utvecklingsexperter har stor erfarenhet av allt från hälsa till att bygga toppmodern teknik inom icke-invasiv diagnostik.

Med hjälp av den senaste tekniken erbjuder GattyInstruments en utandningsanalysator i syfte att ge en korrekt och tillförlitlig analys av utandningsparametrar, vilket ger mätningar som kan användas som underlag för medicinsk diagnos och forskningsändamål.

– Genom höghastighets dataöverföring till mobilappar kan användaren få sitt resultat direkt, vilket bidrar till en förbättrad användarupplevelse. 

– Vi arbetar med att utveckla en kostnadseffektiv lösning som ska kunna förutspå lunginflammation tidigt med hjälp av maskininlärningsmodeller och redan nu ser vi lovande resultat. 

Få realtidsresultat snabbt och enkelt

Genom en kombination av mikrosensorer och inbyggda system möjliggör GattyInstruments en crossdomänapplikation mellan MedTech och Healthtech.Efter covid-19 har intresset för lunghälsa ökat. Genom att tillhandahålla en analysator som ger resultat på lungfunktionen direkt på mobilapplikationen hoppas GattyInstruments kunna bidra till ökad vetskap kring privatpersoners egna lunghälsa. 

Respiratory Analyzer, som produkten heter, är kompakt och bärbar för att möjliggöra användning i olika hälsovårdsmiljöer inklusive kliniker, sjukhus och lungfunktionslaboratorier, för bekväma andningstest där det behövs. 

Genom snabba tester och realtidsresultat ger Respiratory Analyzer vårdgivare möjlighet att fatta välgrundade beslut snabbt, vilket kan bidra till ökad effektiviteten inom patientvården.

GattyInstruments är ett innovationsdrivet företag med fokus på nya lösningar inom medicinteknik såsom gassensorer, trycksensorer, spirometrar, och utandningsanalysatorer.

Om GattyInstruments

GattyInstruments är ett svenskt FoU-företag som utvecklar lösningar för att diagnostisera lunginflammation genom att erbjuda en utandnings analysator. Företaget är också involverat i nästa generations utveckling av mikrosensorer inom MedTech-domänen. Genom att tillhandahålla dessa lösningar arbetar de mot ett hälsosamare samhälle.

www.gattyinstruments.com   

info@gattyinstruments.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GattyInstruments och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera