Di Weekend NYHETER

Krogshowens mästare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KONKURRENSUTSATT INDUSTRI. Mycket har förändrats i den nöjesbransch där producenten Mikael Gordon Solfors har arbetat i snart 30 år. ”Allt i den digitala världen är konsumerbart eller gratis, och det påverkar livescenerna”, säger han.

Jonas Eng

Producenten Mikael Gordon Solfors har arbetat i nöjesbranschen i snart 30 år, men brottas med en av sina största utmaningar hittills: att locka den nya generationen till krogshower. ”Den digitala världen påverkar livescenerna”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Mikael Gordon Solfors rör sig vant i lokalerna på Hamburger Börs. Eric Gadds show ”Omg” är på sluttampen, nästa artist på tur är Sanna Nielsen och Ola Salos första soloshow på Rondo i Göteborg.

Mikael Gordon Solfors är ett av de största namnen i nöjesbranschen. Som producent på nöjesbolaget 2Entertain, som via Moment Group är noterat på Nasdaq, har han satt upp shower med bland annat Danny Saucedo, Jill Johnsson, Ola Salo och Alcazar.

”Förr i tiden kom artisten till producenten, men det förändrades i takt med att skivindustrin tappade och artisten tjänade inte lika mycket på fysisk försäljning. Jag fångade upp det väldigt tydligt. Som producent är jag lite annorlunda mot andra producenter i Sverige. Jag presenterar en idé, en helhet, en känsla, som ska infinna sig redan när kunden går in genom dörren.”

Hur gör man en bra show?

”Jag tycker att showbiz handlar om jämvikt mellan det konstnärliga och det kommersiella, den perfekta balansen är 60/40. Det ska finnas en rik låtskatt, ett bra manus och en bra arena. Sedan handlar vår industri mycket om passion, det går inte att lura publiken. Jag har alltid försökt skapa konst genom det jag gör”, säger Mikael Gordon Solfors.

Som ung ville han inte ha med kultur- eller nöjesbranschen att göra över huvud taget. Den namnkunnige vet att Mikael Gordon Solfors är son till den legendariske jazzmusikern Dexter Gordon, som han träffade sporadiskt under uppväxten. Mikael Gordon Solfors växte upp i fosterfamilj och gjorde efter militärtjänstgöringen karriär inom Ving på Kanarieöarna. Tills ett fax från Hasse Wallman förändrade allt.

FAKTA
Mikael Gordon Solfors

Ålder: 53 år.

Bor: I Nacka i Stockholm.

Familj: Sambon Jessica, sonen Dexter och två bonusbarn.

Bakgrund: Producent på 2Entertain. Tidigare vd på Wallmans salonger, som han som 23-åring drev och utvecklade tillsammans med Hasse Wallman. Jobbade inom Vingresor innan det, var rekordung hotellchef. Har haft flera styrelse- och förtroendeuppdrag. Mikael Gordon Solfors sitter även som styrelseordförande i låtskrivarkollektivet Bagpipe i Skärmarbrink, och är engagerad i Fryshusets verksamhet.

Kuriosa: Fridyker, är fyrspråkig och pratar franska, spanska och engelska.

VISA MER

”Han såg hur jag slet där nere och hur jag jobbade med människorna, jag hade byggt en subfamilj där. Han tjatade och tjatade. Tanken var att jag skulle ta tjänstledigt och hjälpa honom ett år.”

Men ett år blev över 20 år. Tillsammans byggde de konceptet med Wallmans salonger och nöjeskoncernen Wallmans nöjen, och blev tillika nära vänner. Hasse Wallman gick bort för fyra år sedan.

Live-veteranen säljer livsverket

”Det var fruktansvärt, jag tror aldrig att jag har gråtit så mycket. I och med att jag inte hade så mycket kontakt med min biologiska familj så blev Hasses och min relation det närmsta man kan komma far och son. Under 25 år hördes vi i snitt fyra fem gånger under en dag. Han var väldigt kontroversiell och bullrig, vi kompletterade varandra bra.”

2009 sålde de Wallmans nöjen till den noterade nöjeskoncernen Moment Group, som äger 2Entertain, och Mikael Gordon Solfors slutade som vd.

”Vi startade en producentgrupp, och jag konverterade mitt innehav i Wallmans till aktier i 2Entertain.”

Det är mycket som har förändrats i den bransch som Mikael Gordon Solfors gav sig in i för över 25 år sedan. Personer mellan 18 och 38 är de som är svårast att locka till krogshower.

”Det här är en av våra konkurrenter”, säger Mikael Gordon Solfors och håller upp sin mobil.

Framtiden – så ser den ut

”Det tar oss sju sekunder så kan vi se en konsert gratis. Det jag säljer är en liveshow, en övertygelse, att man kommer hit och blir berusad av en liveproduktion.”

Hur övertygar man en artist i dag om att göra en krogshow?

”Mitt nätverk är den viktigaste tillgången för att kunna nå rätt person. En idé är oftast en färskvara i vår konkurrensutsatta industri och det gäller att säkerställa att rätt person blir mottagare av idé och möjlighet för att slippa hamna i kön bakom andra hugade intressenter.”

Hur ser du på framtiden, vill du fortsätta med det du gör?

”Ja, jag tycker det är en bra blandning av näringsliv och showbiz. Den här industrin har utmaningar, konsumentmarknaden är så oerhört rörlig och upplevelseindustrin har fått så många uttryck. Allt i den digitala världen är konsumerbart eller gratis, och det påverkar livescenerna. Min utmaning och möjlighet som producent är att hitta produkter, artister och koncept som lockar gruppen som inte kommer hit. Jag måste identifiera framtidens produktioner.”