Hoppa till innehållet

Krögarna byter miljö och meny

Ägarduon bakom restaurang Vassa eggen har i smyg sålt tapaskrogen Boquerian i Mood-gallerian. Men det blir ingen slö sommar för krögarna.
Till hösten öppnar de nytt – i Alexandra Charles gamla nattklubbslokal.

SATSAR NYTT. Kristofer Sandström och Christian Olsson har sålt Boquerian. En matsuccé som i fjol omsatt nära 78 miljoner kronor. Nu öppnar de den asieninspirerade rastaurangen Tako i Alexandra Charles gamla nattklubbslokaler i Stockholm.
SATSAR NYTT. Kristofer Sandström och Christian Olsson har sålt Boquerian. En matsuccé som i fjol omsatt nära 78 miljoner kronor. Nu öppnar de den asieninspirerade rastaurangen Tako i Alexandra Charles gamla nattklubbslokaler i Stockholm.Foto: Oskar Omne

När en ny galleria skulle öppna i centrala Stockholm 2012 fick Christian Olsson och Kristofer Sandström frågan om de ville öppna en restaurang. Då drev de redan den populära restaurangen Vassa eggen, som några år tidigare hade förvandlats till steak house, och kafékedjan Albert & Jack’s. Men till Mood-gallerian bestämde de sig för att satsa på tapas, feststämning och sin egen tolkning av det spanska köket.

”Boquerian var vår största restaurangsatsning hittills och ingen visste hur det skulle gå eftersom det hade varit en död yta i staden länge. Det var lite som att kasta sig ut för en klippa”, säger Kristofer Sandström.

Men redan första dagen var restaurangen populär och så fortsatte det. Under de fem åren duon ägt Boquerian har den varit ett dragplåster in till gallerian. Ofta beskrivs den som shoppingpalatsets lönsammaste restaurang.

I fjol omsatte Boquerian 77,6 miljoner kronor och hade ett resultat på 6,4 miljoner kronor. Men trots succén har ägarna nu, i smyg, sålt restaurangen.

Varför sälja nu?

”Det är väl när man är på topp man ska sälja”, skämtar Kristofer Sandström och fortsätter:

”Nej men, vi hade tidigt intressenter som tyckte att det var ett bra koncept. Första gången tackade vi nej. Men sedan sjönk det in och nu kände vi oss redo att släppa.”

Hur mycket Boquerian såldes för vill de inte avslöja. Men att de fick ”väldigt bra betalt” var en faktor som fick dem att bestämma sig.

”Det vi kan säga är en av de större restaurangaffärerna som har gjorts, vilket gjorde beslutet att sälja mycket lättare”, säger Christian Olsson.

Ny ägare är Sürer Restauranger AB, som bland annat driver krogarna Pelikan på Södermalm, Agaton i Gamla stan och Blå Porten, som just nu är stängt för renovering i samband med konsthallen Liljevalchs ombyggnation. Tanken är att Boquerian ska fortsätta drivas som tapasrestaurang.

Men Boquerian är inte den enda försäljning duon hunnit med i år. Tidigare sålde de kafékedjan Albert & Jack’s till olika fastighetsägare, som öppnat ny verksamhet i lokalerna. Det första fiket som de öppnade på Engelbrektsgatan i Stockholm, drivs dock vidare med samma namn av en tidigare anställd.

”Albert och Jack är namnen på våra två äldsta söner så det känns lite personligt och roligt att det kan fortsätta vidare”, säger Kristofer Sandström.

Christian Olsson och Kristofer Sandström träffades när de båda gjorde lumpen som kockar för snart 25 år sedan. Redan då pratade de om att starta restaurang ihop, men det dröjde till 1999 innan deras första gemensamma projekt Vassa eggen öppnade. De senaste åren har krögarna också tagit över driften av klassiska Tennstopet och öppnat Kommendören. Nu kan de även avslöja att de kommer att öppna en ny restaurang till hösten i en välkänd lokal.

”Vi har tagit över Alexandra Charles anrika gamla nattklubbslokal där vi kommer att öppna en restaurang som heter Tako, där vi ska tolka det asiatiska köket. Det blir lite koreanskt, japanskt och festligt, men elegant”, säger Kristofer Sandström.

Lokalen ligger bara ett stenkast från Vassa eggen på Birger Jarlsgatan, i den källare där Sveriges första internationella diskotek Alexandra’s tillbringade sina sista år på 1980-talet. Därefter har ett tiotal olika nattklubbar hållit till i lokalerna, nu senast Pure.

Blir det dans på Tako också?

”Nej, absolut inte, nattklubbscenen ser annorlunda ut i dag.”

Temat för inredningen kommer att vara inspirerat av Alice i underlandet och det tidigare dansgolvet kommer att förvandlas till restaurang med sittplats för 180 personer. På menyn kommer det att finnas både mellanrätter och större rätter. Priset kommer att ligga ”snäppet över mellanläget”. Mycket vikt kommer också att läggas på att ha en hög servicenivå.

”Vi tror att många gäster som var med på Alexandras tid kommer att tycka att det är kul att komma tillbaka och känna igen sig”, säger Christian Olsson.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Nu kan AI hjälpa din BRF att spara tid och kapa kostnader

Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Debatten går het om huruvida AI kommer att ta våra jobb. Men de flesta av Sveriges BRF-styrelser skulle nog uppskatta lite avlastning. Genom en ny tjänst från Riksbyggen kan du med bara några knapptryck skapa en skräddarsydd underhållsplan för din fastighet – komplett med uppskattade kostnader för de kommande 50 åren.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Replano från Riksbyggen

En välskött underhållsplanering är många bostadsrättsföreningars dåliga samvete. Stammar, rörledningar, fönster, fasad, tvättstugan: att hålla koll på fastighetens alla delar tar mycket tid i anspråk. Samtidigt förstår de flesta fördelarna med att planera i förväg, snarare än att behöva släcka bränder.

– En bra underhållsplanering ger styrelsen större möjligheter att konkurrensutsätta och upphandla leverantörer. Dessutom kan föreningen samordna insatser, vilket både sparar pengar och minskar störningarna för alla som bor och verkar i fastigheten. Men framför allt handlar underhållsplaneringen om att kunna lägga en långsiktigt hållbar budget, säger Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Underlättar för mindre föreningar

Större bostadsrättsföreningar tar ofta in hjälp med underhållsplaneringen, medan mindre föreningar hanterar den själv för att spara tid och pengar. Men risken då är att planen blir för kortsiktig och för oprecis, konstaterar Anna Rosén.

För att hjälpa mindre föreningar har Riksbyggen därför lanserat en ny digital prenumerationstjänst, Replano, som gör det möjligt att ta fram en skräddarsydd underhållsplanering på bara några minuter.

Replano – som främst är utvecklad för föreningar med upp till 50 lägenheter – bygger på AI-teknik, automatiserad datainhämtning från tredje part och Riksbyggens samlade data och kunskap från de 3 000 BRF:er som de hjälper med teknisk och ekonomisk förvaltning.

Det som också är speciellt är att användarna får tillgång till tjänsten månadsvis, där första månaden är kostnadsfri och möjligheten finns att säga upp när som helst.

Snabbt och enkelt att göra sin egen plan

Underhållsplanen skapas i tre steg, förklarar Anna Rosén. Det första är att Replano samlar in den externa data som behövs.

– Tjänsten hämtar in data från bland annat Lantmäteriet och föreningens årsredovisning, och under de få minuter som detta tar så får ni också svara på några frågor om det underhåll som skett hittills. Kan ni inte svaret på de frågorna så gör tjänsten i stället en uppskattning baserat på byggår och en rad andra faktorer.

I nästa steg tar Replano hjälp av karttjänster och AI för att göra så kallad mängdmätning.

– Vi har lärt AI:n att med hjälp av publika karttjänster mäta storleken på bland annat tak och fasader, vilket är väldigt viktigt för att kunna uppskatta kostnaderna som är förknippade med olika åtgärder, säger Anna Rosén.

Det sista steget är att göra en kostnadsberäkning. Replano beräknar underhållsbehovet utefter modern branschstandard – ett stambyte ska till exempel göras var 45 år. Sedan presenteras en underhållsbudget.

– Replano bevakar priser på material och entreprenadtjänster, och kan baserat på det uppskatta föreningens underhållskostnader, både per år och per kvadratmeter. Dessutom ger tjänsten en rekommendation på hur stort årligt sparande som krävs för att ligga i fas, förklarar Anna Rosén.

Rådgivning ger extra stöd

Genom verktyget uppdateras underhållsplan och kostnader löpande. Men ibland behöver man mer hjälp och rådgivning och då erbjuder Replano tillgång till Riksbyggens fulla tjänsteutbud, framhåller Anna Rosén:

– Vi har stor kompetens och erfarenhet inom teknik, juridik och ekonomi – och jag vet att rådgivningen ger ett viktigt extra stöd till våra föreningar. I Replano kan man boka ett videosamtal med en expert direkt i tjänsten och få hjälp, säger hon.

EXTERN LÄNK: Passar Replano er BRF? Gör ett quiz

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera