Di Weekend NYHETER

Kreativiteten ligger i kortleken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KORTSPEL FÖR IDÈER. Ebrahim Isaacs och Håkan Lidbo har skapat kortspelet Makanatsu. Namnet är en blinkning till japanen Yoshiro Nakamatsu, som är känd för knäppa uppfinningar och säger sig ha världsrekord i antalet patent.

Foto: Joey Abrait

Ett slags uppfinningsmaskin för uppfinningar. Så ser innovatörerna i Gotofuture på Makanatsu. Ett kortspel som värmer upp hjärnan för att skapa banbrytande idéer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Var kommer idéer ifrån och hur skapas kreativitet? Det är frågor som ständigt hemsöker Håkan Lidbo och Ebrahim Isaacs.

De driver innovationsbolaget Gotofuture. Kontoret på Söder i Stockholm har ambientmusik i högtalarna, inte enbart för att ge näring åt fria tankar. Ljudmattan maskerar effektivt fläktbruset från en projektor.

Lokalen ser ut som en modern Pettsonverkstad. I ena hörnet roboten Ana, som har dålig syn, hörsel och inget lokalsinne och är huvudfigur i ett pågående projekt om människor och robotar. I andra änden av rummet hänger en drönare från taket omgiven av ett lättviktsskelett ämnad att användas i en drönarbalett i samband med OS-invigningen i Sotchi.

Den senare idén flög aldrig, men det är inget som sörjs i Gotofutures tankevärld. De blandar friskt och tänker, som det verkar, ständigt utanför lådan.

”Vi jobbar efter principen bygg först, fråga sedan”, säger Håkan Lidbo, som efter sin musikkarriär gjort sig ett namn i samband med en rad installationer och museiprojekt.

FAKTA
Ebrahim Isaacs projekt i urval:

2003. Relive/Dubtools. En tidig kommersiell strömningstjänst för musik i mobiltelefoner. Guldmobilen för bästa multimediatjänst 2007.

2010. ACE. Intuitivt, visuellt gränssnitt för sökning av musik på internet.

2011. Östberga Komvux. Matematikbok med nyskapande och annorlunda pedagogik (Bonnier Fakta).

2013. Global innovationschef på spritföretaget Absolut Company. Ledde bland annat projektet Absolut Craft, med nya smaksatta vodkor.

2014. Beatbar. Interaktiv musikbar. Representerat Svensk Innovation i bland annat Paris, Berlin, Lyon och Moskva.

2016. Kornerz – maskeringstejp för hörn. Patent i USA och EU. Till marknaden under 2017.

VISA MER
FAKTA
Håkan Lidbos projekt i urval:

1989–2017. Skrivit musik tilldrygt 350 skivor och producerat och remixat världsstjärnor som Fatboy Slim och Depeche Mode.

2004, 2005, 2012. Låtskrivare i Melodifestivalen.

2012. Malmö Museums robotguide Bi.B

2012. ”Spelskalle”, bok på ICA förlaget om hur allting i vardagslivet kan göras om till spel.

2014. Kvarteret NOD i Kista görs om till världens största onlinespel.

2016. Singing Tunnels & Music Walkway. Interaktiv musikalifiering av gångtunnlar och övergångsställen.

2016. Interaktiv musikskulptur för Tekniska Museet. Vinnare av Ecsitepriset som bästa europeiska museiinstallation.

VISA MER
FAKTA
Så går det till

Spelregler:

Orden i kortleken Makanatsu är en blandning av grundläggande fysiska tillstånd, nya tekniker och företeelser, till exempel ”ljus”, ”jordbruk”, ”satellit” och ”urbanisering”.

Uppgiften är att kombinera orden till en uppfinning.

”Det ändrar hjärnans mode, från att ha varit fast i invanda hjulspår går man till fri fart där allt är tillåtet”, säger Ebrahim Isaacs.

Tankeprocessen får ta högst tre minuter.

Därefter ska deltagarna ge en snabb presentation på en minut.

Testa själv:

Di valde ut orden ”energi”, ”dator”, ”algoritm” och ”pollinering”.

SVARSEXEMPEL: ”Datordriven algoritm skickar ut pollinerande drönare precis i rätt tid till återvinningsbara energigrödor.”

VISA MER

Ibland tar det längre tid än väntat och slutresultatet är oväntat.

Makanatsu skulle från början bli en app. Men den digitala tjänst de byggde blev för oöverskådlig. När de printade på papper de ord som skulle kunna vara smörjolja för nya idéer insåg de plötsligt att det var ett kortspel de faktiskt konstruerat.

Makanatsu är en kortlek med utvalda ord. Det spelas bäst i grupper med två eller tre personer i varje lag. Varje lag drar fyra kort. Orden på korten ska ingå i en tänkt uppfinning eller produkt som antingen går att göra lönsam och/eller världen till en bättre plats.

Det finns 136 miljoner möjliga kombinationer av ord. Men tiden är knapp. Tankeprocessen får ta max tre minuter, och därefter kvickt, på en minut, leverera en snabb presentation – ”pitch” på kreatörsvenska – av affärskonceptet eller uppfinningen.

”Tävlingsmomentet höjer takten och tidspressen är bra för det krymper utrymmet för negativa tankar. Första varvet brukar vara en aning trögt för folk att komma i gång. Med redan andra rundan börjar idéerna att bubbla fram. Kreativitet finns hos alla, men vi tillåter oss så sällan att leka fram idéer”, säger Ebrahim Isaacs.

Makanatsu kan jämföras med stretchingen en höjdhoppare gör innan det är dags att springa fram mot ribban och göra det stora hoppet. Man värmer upp hjärnan helt enkelt.

Men fungerar det? En konkret idé som kommit fram vid tester av spelet är att göra en modern variant av Nils Holgerssons resa, fast med en drönare.

”Skolklasser över hela landet skulle vara med i projektet och ladda upp drönaren vart efter batterierna tog slut och skicka den vidare. Resan skulle kunna följas via en webbplats och bli en kombinerad historie-, geografi och samhällskunskapsresa beroende på hur varje etapp skildrades.”

»Jag kan kallas Robot-Jesus«

Vän av ordning ser framför sig företagskonferenser där medarbetarna ”diskuterar i grupp” och producerar förslag – som landar i den där avlagda brevlådan för ”förbättringstips” på jobbet.

Men Ebrahim Isaacs hävdar tvärtom att spelet kan öka kreativiteten på arbetsplatsen.

”Makanatsu ska ses mer som en process, en industriell modell för hur man kan träna hjärnan och låta tankar flyga fritt. Det måste inte ha med det enskilda företagets verksamhet att göra. Det viktiga är att våga kasta fram idéer utan att skämmas för det.”

”För mig är det som att sitta med en blyertspenna. Om man inte vågar göra skisser går man miste om väldigt många idéer”, säger Håkan Lidbo.

Duon föreläser ibland på företag eller organisationer om kreativitet och innnovationer, under rubriken ”Training camp för creativity”.

”Varje gång vi använt Makanatsu i workshops på företag har det efteråt kommit fram folk och velat köpa kortleken. Till slut insåg vi att det finns en marknad där ute”, säger Ebrahim Isaacs.

Åtskilliga hundra timmar har lagts ned på att hitta rätt stödord. Vissa har fått stryka på foten. Kvantfysik och gravitation platsade inte eftersom de är för svåra att definiera. Enligt Ebrahim Isaacs går det utmärkt att spela även som sällskapsspel.

”Det skapar förvånansvärt bra idéer. Och man blir upprymd av att spela det när man låter hjärnan jobba på ett nytt sätt”, säger Ebrahim Isaacs, som i stunder av storhetsvansinne ser framför sig hur det ligger en kortlek i varje fikarum på landets företag.

I förlängningen hoppas de vidareutveckla Makanatsu till ett slags kickstarter för Kickstarterkampanjer.

Tennis: Brytningstid för tränaresset

”Vi umgås med tanken att starta en plats för idéer i ett tidigt skede, där innovatörer kan möta entreprenörer och kapital. Alla har inte kapacitet att ta sina idéer till marknaden även om deras idéer är bra.”

För egen del finansierar de sin satsning via en Kickstarterkampanj som drar i gång i dagarna.

Kortlekarna trycks i Kina och kommer initialt att kosta ett par hundra kronor per lek.

”Vi siktar framför allt på USA och England. Där tror vi att de största marknaderna finns, men vi gör sällan saker ur ett rent pengaperspektiv. Vårt ultimata mål är att folk delar med sig av sin kreativitet. Det är vad det går ut på. Och att Makanatsu blir ett verb, så att folk säger att vi går och makanatsar lite.”