Di Weekend NYHETER

Köpenhamnsvecka fyller nordiskt modevakuum

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

STARKARE VECKA. Svenska modemärket Stand på Köpenhamns modevecka 2019.

Stockholms modevecka misslyckades, men den danska upplagan är fortsatt stark. Nu inleds den fyra dagar långa modehändelsen som nu är Skandinaviens största. ”En anledning är att samarbetet mellan mässorna för inköpare och visningarna för press fungerar väl”, säger Cecilie Thorsmark, vd för Copenhagen Fashion Week.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I dag börjar Köpenhamns modevecka, ett fyra dagar långt arrangemang som har hållits i den danska huvudstaden sedan 2006. Då startades den som ett tillägg till den redan existerande modemässan – Copenhagen International Fashion Fair, som är en av de äldsta modemässorna i Europa för inköpare. Senare tillkom även Revolver Copenhagen International Fashion Trade Show för mer avantgarde mode.

När Stockholms modevecka startades vid ungefär samma tid var den en succé och en del av det så kallade ”svenska modeundret”. Alla stora svenska modevarumärken deltog och gjorde påkostade visningar med influgna kändisar och toppmodeller. Men med åren började vissa av de större varumärkena lämna veckan till fördel för de största internationella veckorna i Paris, London och New York, som Acne Studios och Tiger of Sweden. I fjol lades Fashion Week Stockholm ned av ekonomiska skäl i kombination av vad arrangören Swedish Fashion Council underströk -–hållbarhetsskäl. 

Hur kommer det sig då att den danska modeveckan är stabil? 

”Kombinationen av att vara både en plats för inköpare och press gör att vi attraherar publik från hela världen, och samarbetet mellan både mässorna och modeveckan fungerar väl”, säger Cecilie Thorsmark, vd för Copenhagen Fashion Week, till Di.

”Utöver det skulle jag förklara vår framgång med att vi har en stark känsla av sammanhållning i den danska modevärlden, även om många är konkurrenter.”

I säsongens upplaga av den danska modeveckan deltar de svenska varumärkena Rodebjer, Rave review, Selam Fessahaye och Stand med modevisningar. Cecilie Thorsmark säger sig inte ha känt av något större tryck från svenska designers sedan Stockholms modevecka lade ned.

”Vi har alltid haft olika svenska modemärken som har deltagit. Möjligen kommer fler tillresande gäster och besökare”, säger hon.

Acnechef går in i Rodebjer

Angående förklaringen från de svenska arrangörerna om nedläggningen av Fashion Week Stockholm på grund av hållbarhetsskäl, säger hon att Köpenhamns modevecka också möter dess utmaningar, men på annat sätt.

”Modeindustrin har stort ansvar i klimatkrisen, textilbranschen står för 10 procent av alla koldioxidsutsläpp i världen. Vi har nu antagit särskilda hållbarhetskrav för alla som deltar på modeveckan – därmed kan alla besökare känna sig trygga med att täcka alla designers, för att de redan når upp till våra hållbarhetsmål”, säger hon.

Svenska Rodebjer, som under 2019 omsatte drygt 116 Mkr, arrangerar en visning nu under Köpenhamns modevecka. Även när Fashion Week Stockholm fortfarande fanns valde Rodebjer vid flera tillfällen ändå den danska upplagan.

»Neonrosa, resten är hemligt«

”Köpenhamn är en bra knytpunkt för hela Skandinavien, de har en stor internationell följarskara”, säger Carin Rodebjer, grundare och chefsdesigner för Rodebjer.

Under veckan gör varumärket ett samarbete med en konstnär och en stylist från ukrainska Kiev, Nadiia Shapoval och Masha Reva.

”Vi gör en större satsning under veckan. Utöver vår visning fotograferar vi också kreativt innehåll för olika medie-kanaler, träffar internationell press och en mängd inköpare. Jag tycker att Copenhagen Fashion Week har lyckats bra med att kombinera press och försäljning”, säger Carin Rodebjer.