Hoppa till innehållet

Köp ett slott för 100.000 kronor

I Sverige råder slottsbrist. Tjeckien är däremot nedlusat med slott – de billigaste kostar inte mer än 100 000 kronor.

REAS UT. Kunzov slott är till salu för 270.000 euro, cirka 2,5 miljoner svenska kronor.
REAS UT. Kunzov slott är till salu för 270.000 euro, cirka 2,5 miljoner svenska kronor.Foto: vipcastle.com

I Sverige säljs endast ett fåtal slott per år. Vid en snabbsökning hittar vi bara ett svenskt slott till salu för tillfället. Det ligger i Valdemarsvik och har en prislapp på 35 miljoner.

På den tjeckiska landsbygden finns däremot en mängd slott till salu, med en prislapp från 13.000 dollar, motsvarande ca 100.000 kronor.

I en intervju med Bloomberg berättar historiefantasten Natalia Markovik att hon genast blev handlöst förälskad i de historiska slottsbyggnaderna när hon flyttade till Tjeckien från hemlandet Vitryssland i slutet av 1990-talet.

Eftersom hon inte hade råd att köpa ett eget slott bestämde hon sig för att i stället viga sin yrkeskarriär åt dem och öppnade då Tjeckiens första renodlade mäklarfirma som bara säljer slott.

Det är lätt att förstå hennes fascination. De tjeckiska slottens nedgångna interiör utgör en bitterljuv kontrast mot pastellfärgade torn, sirade balkongräcken och lummiga trädgårdar.

De flesta av Natalia Markoviks kunder är förmögna ryssar eller ukrainare, på jakt efter utländska placeringsmöjligheter.

Många av de tjeckiska slottsbyggnaderna har gått i arv i generationer och i vissa fall tar det slottsmäklaren månader av övertalning för att få ägarna att gå med på en försäljning.

I Sverige är den potentiella slottsköparen ofta ute efter jaktmarker.

”Köparen är kanske en jaktintresserad person som har det lite som sommarnöje. Det kan också vara utlandssvenskar på jakt efter ett boende i Sverige. Runt omkring Stockholm och Sörmland, med närhet till skärgården, är efterfrågan störst”, säger Helena Karnsund på Skeppsholmen fastighetsmäkleri som är ansvarig för försäljningen av slottet i Valdemarsvik.

På den tjeckiska slottsmäklarens hemsida finns däremot något för alla: slott i renässans- och rokokostil, miniatyrslott och gigantiska palats med 90 sängplatser. Prisintervallet spänner sig från 100.000 kronor till 40 miljoner kronor. Haken med de billigaste är renoveringskostnaderna.

En slottsrenovering kan tyckas vara ett gigantiskt projekt att ta tag i. Men arbetskraften är billig i Tjeckien och dessutom ges skattelättnader till ägare som väljer att restaurera sina historiska byggnader, säger Natalia Makovik till Bloomberg.

Jämför bolån - hitta bästa möjliga ränta (Extern tjänst)

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

Deras garageportar är en hyllad säljsuccé sedan många år.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera