Di Weekend NYHETER

Konstverk med perfekt timing

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I STUDION. Per Emanuelsson framför en del av konstverket ”Collection of Motion: Waterfalls (Cascade)”.

Emma-Sofia Olsson

Vad har Cate Blanchett, Dasha Zhukova, Singapores flygplats, Mercedes-Benz och Ratos Per-Olof Söderberg gemensamt? Svar: De äger konstverk från svenska Humans since 1982.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Konststudion Humans nära Globen i Stockholm har i all tysthet nått en nära unik position bland globala konnässörer i samtidskonst.

Oscarsbelönade Cate Blanchett blev så förtjust i verket ”A Million Times” att hon köpte ett till bostaden i London på stående fot. Dasha Zhukova, filantrop och tongivande konstsamlare, köpte en variant av samma verk när hon var gift med Roman Abramovitj, Chelseaklubbens ägare och rysk oljemagnat.

Verken gränsar till skulpturer eller installationer med sin underfundiga mix av analogt och digitalt, mekanik, datateknik och konstnärskap kring ljus, ljud och rörelse.

”Vi ger vardagliga objekt som klockor, mobiltelefoner och glödlampor ett annat uttryck och sammanhang. Vi försöker skapa redskap till att utforska det outforskade och dra det till sin spets”, berättar Per Emanuelsson, en av grundarna.

Verken ”Collection of Light” är saker som egentligen inte går att samla på. Lysande led-lampor är sorterade efter storlek, form och ljusstyrka och monterade med nålar i tydliga grupper som om de vore olika arter i en klassisk insektslåda.

FAKTA
Humans since 1982:s ägare:

Per Emanuelsson

Ålder: 36 år.

Familj: Fru, son 2 år.

Bakgrund: Civilingenjör (maskinteknik) KTH och konstnärligt masterprogram i design från HDK vid Göteborgs universitet.

Ägarandel: Knappt 33,3 procent (grundare 2008).

Bastian Bischoff

Ålder: 37 år.

Familj: Sambo.

Bakgrund: Kom till Sverige från Tyskland 2007. Kommunikationsdesign vid HTWG Konstanz, Tyskland och konstnärligt masterprogram i design från HDK, Göteborg.

Ägarandel: Drygt 33 procent (grundare 2008).

David Cox

Ålder: 36 år.

Familj: Singel.

Bakgrund: Född och uppvuxen i Australien. Kom till Sverige 2010. Ingenjör i elektroteknik, Melbournes universitet, Australien

Ägarandel: Drygt 33 procent (anslöt 2009).

VISA MER

Studions hittills största verk, specialversionen ”A Million Times at Changi”, upptar en vägg i avgångshallen på Singapores flygplats Changi.

Verket är 7,5 x 3,4 meter, väger ett ton och består av 504 klockor – urtavlor med analoga visare. De 1 008 visarna styrs av varsin motor och visar tillsammans vad klockan är i digital form, tänk klockradio. En gång i minuten blixtrar visarna runt i ett synkroniserat rörelsemönster tills de plötsligt samlar sig och (ur)tavlan visar en hälsning på olika språk.

”Klockan på Changi är en fortsättning på vårt första verk ”ClockClock””, säger Per Emanuelsson.

Han och Bastian Bischoff, båda födda 1982, träffades på HDK, Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet, och började experimentera med begreppet tid 2008.

Duons första verk var enbart digitalt och lades ut på Youtube. Klippet banade väg till den internationella designtävlingen London Design Week.

”Arrangörerna trodde att klockan funkade i verkligheten. Vi fick en månad på oss att få till det”, minns Per Emanuelsson.

Jätteskulptör i högform

Duon klarade utmaningen, mycket tack vare David Cox. Det är han som kan programmeringstekniken, som styr verkens synkroniserade rörelser.

Året därpå, 2010, hörde ansedda Saatchi Gallery i London av sig.

”Vi fick göra fem ”A Million Time” – alla på beställning.”

Bland kunderna finns företag som Mercedes Benz, utsmyckning av sportarenan i Atlanta, Ham Yard Hotel i London och New York, Karl Lagerfeldts tidigare modehus Fendi, ett av USA:s största mediebolag och konstmuseet Plattform-L i Seoul, Sydkorea.

Även MoMA, Museum of Modern Art, i New York är med i matchen.

”MoMA bad oss göra en mindre variant av ”ClockClock” i fyra utföranden från 6 000 dollar och uppåt. MoMA har hittills sålt över 100 stycken.”

Den globala spridningen gäller inte bara kundklientelet utan även internt. På tio år har studion vuxit från tre till elva anställda från sju länder.

”Jag från Sverige, Bastian från Tyskland, David från Australien plus personal från Storbritannien, Syrien, Frankrike och Italien. Vi har samtidigt gått från ett kyffe på 80 kvadrat till en kombinerad ateljé, verkstad, show room och kontor på 800 kvadrat”, säger Per Emanuelsson och visar runt i lokalen.

Urläckert i Basel

”Testningen av varje verk är rigorös.”

Med priser från 500 000 kronor till 7 miljoner kronor per verk har man inte råd med måndagsexemplar. Humans since 1982 AB omsatte cirka 16 Mkr i fjol och resultatet steg med 1 Mkr till cirka 1,6 Mkr, enligt preliminära uppgifter.

För tillfället arbetar gruppen med ett konstprojekt kring drönare. Närmast står en utställning i Kina, följt av Seoul och New York och öppet hus-dagar under Stockholms Art Week 9–14 april.

”I somras flög det in en kund från Hongkong för att välja ett verk – en stor ”A Million Times”. Nu när mycket är på plats kan Bastian och jag fokusera mer i konstnärskapet”, avslutar Per Emanuelsson.

På vägen ut, ovanför ytterdörren, sitter ännu ett konstverk: en övervakningskamera. Men i stället för en registrerande dold kamera inuti plåtlådan sitter en tänd glödlampa, som lyser upp och hjälper betraktaren att se.