Hoppa till innehållet

Konstskatter släpps fria på nätet

Nationalmuseum är senast i ut i raden av museer som valt att släppa sina konstverk på nätet. Och det är bara början. Med VR-teknik behöver ett besök vid ett museum i New York eller Berlin inte vara längre bort än avståndet till närmsta smarta telefon.

NÄRMARE HISTORIEN. Naturhistoriska museet i Berlin satsar på VR-teknik.
NÄRMARE HISTORIEN. Naturhistoriska museet i Berlin satsar på VR-teknik.Foto: Foto: Stefan Hoederath/Google Arts & Culture
NÄRMARE HISTORIEN. Naturhistoriska museet i Berlin satsar på VR-teknik.
NÄRMARE HISTORIEN. Naturhistoriska museet i Berlin satsar på VR-teknik.Foto: Stefan Hoederath/Google Arts & Culture
KULTURARV. ”Namnsdag på härbret” av Carl Larsson är en av drygt 3 000 målningar som Nationalmuseum släppt på Wikimedia Commons.Foto: Nationalmuseum
Cecilia Beck-Friis, grundare av vr-bolaget Rayvr.Foto: Pressbild
Berndt Arell, överintendent på Nationalmuseum.
Berndt Arell, överintendent på Nationalmuseum.Foto: Pressbild

Många konstälskare har mötts av det nedslående budskapet på Nationalmuseums portar: ”stängt för renovering fram till 2018”. Men upprustningen av palatset på Blasieholmen är inte enbart av ondo.

Museet har fått tid att flytta fram sina digitala positioner och släppte nyligen 3 000 högupplösta bilder av sina målningar på den fria mediedatabasen Wikimedia Commons. Samtliga bilder finns också lågupplösta på museets egen webbplats.

”Vår samling ska vara tillgänglig för alla, och det här är förstås det mest effektiva sättet”, säger Berndt Arell, överintendent på Nationalmuseum.

Målet är att museets samtliga 700 000 konstföremål ska digitaliseras. Men när projektet kan vara klart vill Berndt Arell inte spekulera i.

”Det har jag ingen aning om, det är en utmaning. Vi har fyra fotografer som bland annat jobbar med det här, men det kommer att ta tid.”

Att bilderna är högupplösta och fria för kommersiellt bruk gör att de lätt kan användas till affischer, reklam, och design- och konstprojekt. För Nationalmuseums del innebär det minskade inkomster, i och med att försäljningen till bildbyråer faller bort.

”Den diskussionen har vi tagit internt. Vi har valt att ändå göra så här, eftersom vårt uppdrag inte är att tjäna pengar utan att tillgängliggöra konsten”, säger Berndt Arell.

Nationalmuseum är långt ifrån först på bollen. Stora delar av Livrustkammaren, Hallwylska museet och Skoklosters slotts samlingar finns sedan några år tillbaka på Wikimedia Commons.

Men den stora förebilden i sammanhanget är Rijksmuseum i Amsterdam, som nyligen belönades med en Leading Culture Destination Award i kategorin bästa digitala museum.

På det anrika holländska museets webbplats finns runt 250 000 högupplösta bilder, av både målningar och andra konstföremål, tillgängliga för nedladdning. Därtill anordnar Rijksmuseum varje år en tävling för att belöna den mest kreativa användningen av bildbanken.

En kimono med motiv från oljemålningen ”Den hotade svanen” av Jan Asselijn och en lampa formgiven efter mjölkkannan i Vermeers berömda ”Kökspiga som häller upp mjölk”, är två exempel på tävlingsbidrag.

Kerstin Smeds, professor i museologi vid Umeå universitet, tror att de digitala samlingarna kan locka nya besökare. Men samtidigt som museerna öppnar upp på nätet blir de alltmer slutna på plats, betonar hon.

”Nu för tiden kan museiföremålen nästan granskas bättre på nätet. Man kan se dem från alla håll och kanter och zooma in, vilket du ofta inte kan göra på museer där föremålen många gånger är inlåsta i montrar.”

Det gör att vissa personer i framtiden kan komma att nöja sig med enbart digitala museibesök, tror Kerstin Smeds.

”Man skulle kunna säga att utställningsobjekten rymmer ut ur museerna och in i cyberspace. Då är det knepigt att locka besökare som uttryckligen är intresserade av kontakten med museiföremålen.”

Men Berndt Arell oroar sig inte för att museibesöken ska stanna i den digitala världen. Att se en tavla på en bildskärm räcker inte, anser han.

”Man tappar direktkontakten med konstnären. Även om bilderna är väldigt högupplösta och man kan zooma in enskilda detaljer, är det ändå inte samma sak. Jag tror inte att någonting kan ersätta känslan av att stå framför det fysiska objektet på riktigt.”

Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd på TV4 och en av grundarna till det nystartade VR-bolaget Rayvr, är övertygad om att Nationalmuseums digitalisering ”bara är början”. Framtiden, anser hon, stavas VR och AR: virtuell och förstärkt verklighet.

”Det är mindblowing vad den här nya teknologin kommer att möjliggöra”, säger Cecilia Beck-Friis.

Hon pekar på två användningsområden. Dels kan tekniken förstärka upplevelsen på plats.

”I stället för en audioguide skulle du exempelvis via telefonen kunna få en virtuell guidning, med möjlighet att gå in i eller se bakom olika konstföremål. Man skulle också kunna simulera miljöer: hur det såg ut förr, hur det var då och hur olika objekt användes.”

Den andra möjligheten är att genom VR besöka utställningar hemifrån, oavsett var i världen museerna finns.

”VR innebär på det sättet en demokratisering. Det ger fler människor möjlighet att uppleva platser och händelser som de annars inte skulle ha kunnat uppleva”, säger Cecilia Beck-Friis.

Redan i dag har vissa museer anammat VR-tekniken. Förra sommaren kunde besökarna på British Museum under en helg prova på att traska runt i bronsåldern. Och sedan någon månad kan vem som helst med en smart mobil och Googles VR-glasögon i kartong se hur brachiosaurusskelettet på Naturhistoriska museet i Berlin kläs i kött och blod och börjar röra på sig.

Ändå är exemplen ovan främst att betrakta som småskaliga försök. Men revolutionen kommer, lovar Cecilia Beck-Friis.

”Jag tror att förstärkta upplevelser på plats kommer att vara ett naturligt inslag i museibesök inom ett par år. Den andra delen, att exempelvis kunna ta del av en utställning i New York hemifrån, kan dröja lite längre. Då krävs det också att konsumenterna har teknologin hemma.”

Men om fem år är det inte konstigt att fråga en vän om man ska besöka ett museum från vardagsrummet?
”Nej, precis. Det är alltid en 10 000-kronorsfråga när utveckling tippar över och genombrottet verkligen sker. Men om fem år kommer du att kunna besöka museer virtuellt hemifrån, definitivt.”

Berndt Arell anser också att VR-teknologin kommer att göra sitt intåg i branschen.

”Jag tror att den här tekniken kommer att ha utvecklas så pass mycket om två år, då Nationalmuseum öppnar igen, att vi säkert också kommer att finnas tillgängliga på ett sådant sätt”, säger han.

Innehåll från LINK MedicalAnnons

CRO-företaget tar den nordiska pålitligheten ut i världen

Sissel Lønning Andresen, vd på LINK Medical.
Sissel Lønning Andresen, vd på LINK Medical.

Stora nog för att kunna driva internationella studier inom vitt skilda terapiområden, och tillräckligt små för att vara agila och erbjuda flexibla lösningar. CRO-företaget LINK Medical har hittat ”the sweet spot” på marknaden, menar vd:n Sissel Lønning Andresen.

När vd:n ska beskriva LINK Medical är det flexibiliteten som först kommer på tal. Att vara lagom stora innebär i det här fallet att företaget kan jobba med uppdrag av olika omfattning, från fullservice studier till mindre ”stand alone”-uppdrag, allt efter vad kunden behöver. LINK Medical är också stolta över att ha en av de större regulatoriska avdelningarna i Norden. 

– Till skillnad från många mindre CRO:er finns vi i sex länder och har möjligheten att ta oss an internationella uppdrag, berättar Sissel Lønning Andresen.

Företaget driver mellan 10–20 fullservicestudier samtidigt, och cheferna har kännedom om samtliga. Samtidigt är företaget tillräckligt stort för att kunna resurssätta och plocka in ersättare till projektens teammedlemmar om det skulle behövas. 

Kvalitet och lokal närvaro viktigt

I dag finns de flesta av de cirka 150 medarbetarna i Skandinavien. Den nordiska närvaron och kulturen är framgångsfaktorer, menar Sissel Lønning Andresen.

– Många av våra kunder uppskattar att få en lokal kontaktperson. Den nordiska kulturen är dessutom förknippad med pålitlighet och lojalitet. Kvalitet och lokal närvaro är viktigt i den här branschen, och det uppskattas av både läkare och patienter som deltar i studier. 

Bland kunderna finns mindre biotechbolag och startups, som inte sällan har stora utmaningar med finansiering. Det här är LINK Medical väl medvetna om.

– Vi sätter stort värde i att inte överprisa oss. Vi har alltid en dialog med kunden kring vad som ska ingå i offerten, och sedan följer regelbundna ”governance”-möten för att säkerställa att den följs och att studien går som planerat. Vi jobbar som ett team tillsammans med kunderna, ”their pain is our pain”. Vi vill vara mer än en tjänsteleverantör – vi vill vara en partner, säger Sissel Lønning Andresen.

Läs mer om LINK Medical här.  

Om LINK Medical 

LINK Medical har sedan bolaget grundades 1995 supporterat nästan 600 kliniska studier och gett regulatorisk support till startups, biotech-, pharma- och medtechbolag samt till andra CROer. LINK Medical har anställda i alla nordiska länderna, samt i UK och Tyskland och erbjuder även resurser inom projektledning, sponsor oversight, medical writing, data management, statistik samt regulatoriska tjänster, QA, market access och pharmacovigilance.

 

Mer från LINK Medical

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med LINK Medical och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera