Di Weekend NYHETER

Konstmässan Affordable Art Fair intar Stockholm

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

REDO FÖR KONSTMÄSSA. Affordable Art Fair Stockholms mässgeneral Bernice Glimberg och projektledare Elsa Wedendal.

Joey Abrait

Den världsturnerande konstmässan Affordable Art Fair firar 20 år. Mässan säljer konstverk för max 60 000 kronor styck och är en av världens mest besökta. På torsdagen slås dörrarna upp i Sverige. ”Vi vill ta hela världens konst hit till Stockholm.”, säger projektledare Elsa Wedendal.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Globalt har över 2,5 miljoner personer besökt Affordable Art Fair (AAF). Nästan 500 000 konstverk har sålts. 

Nu när AAF kommer till Stockholm för åttonde gången mellan torsdag och söndag är arrangörerna hoppfulla. Hittills har de svenska besökarna köpt konst för ungefär 100 miljoner kronor. 

Bara i år siktar ledningen på att locka drygt 12 000 besökare och sälja konst för 18,5 Mkr. 

”Vi har väldigt bra försäljningssiffror i Stockholm jämfört med andra mässor”, säger Elsa Wedendal som är projektledare på AAF.

I de gamla industrilokalerna i Nacka strand är allt från måleri och skulpturer till fotografi och tryck till salu. Här samsas verk av etablerade namn med konstnärer som nyss tagit examen. Totalt åtta stjärnskott från konstskolor runt om i Sverige ställer ut under titeln ”Special Exhibition: Recent Graduates”. 

FAKTA
Tips till förstagångsköpare

Förbered genom att måtta hemma.

Låt det ta tid att gå runt på mässan.

Våga fråga galleristen om konstnärer, tekniker och pris.

VISA MER
FAKTA
Affordable Art Fair

Grundades 1999 av skotten Will Ramsay.

Alla verk kostar mellan 600–60 000 kronor.

Säljer endast verk av levande konstnärer.

Arrangeras 14 gånger per år på fyra kontinenter i 10 länder.

VISA MER

Även dolda talanger tar plats. Sex aspirerande konstnärer som inte lever på sin konst har antagits till ”Platform Project: Hidden Talents”.

”Döda konstnärer behöver inga pengar” konstaterade Affordable Art Fair-grundaren och ägaren Will Ramsay i en intervju med Di 2012. Än i dag är en del av konceptet att mässan bara ställer ut verk av levande konstnärer. 

Will Ramsays grundtanke: tydliga prislappar, maxpris och icke-döda konstnärer, utvecklades när han såg en affärsmöjlighet i att göra konstmarknaden mer tillgänglig. Will Ramsay startade ett galleri för att sammanföra välbärgade vänner som saknade konst med konstnärsvänner som sålde dåligt. År 1999 hölls den första upplagan av Affordable Art Fair i Battersea Park i London.

”Det här är en plats där konst blir tillgänglig för alla, oavsett plånbok, kunskap och stil”, säger Elsa Wedendal.

Fotografier, grafiska blad och abstrakt konst är de svenska köparnas främsta val. Genomsnittspriset ligger på 15 000–20 000 kronor och medelåldern på besökarna är 42 år. 

Jeff Koons i nobelt sällskap

Konstmässan försöker framför allt locka förstagångsköpare och avdramatisera fenomenet att köpa konst.  

”Folk är rädda för att fråga varför en tavla kostar 60 000 kronor och en annan 1 000 kronor. Vi försöker förmedla att det inte finns några dumma frågor”, säger mässgeneral Bernice Glimberg. 

Verken som får ställas ut på mässan måste vara original eller begränsad upplaga, vilket bidrar till att öka chanserna till att göra ett köp till en bra investering. 

Årets konsttrender är enligt Elsa Wedendal och Bernice Glimberg skulpturer, mycket blått och det som skapas ”när konst möter inredning”. 

”Man ser att många vill visa sin personlighet hemma. Flera hem kanske är fyllda av samma möbler, men när du har chansen att sticka ut vill du ha något som inte alla andra har”, säger Elsa Wedendal.

Varje år har Affordable Art Fair ett välgörenhetsprojekt och i år riktas strålkastaren mot begreppet konstterapi. Kreatörsduon Agneta och Carolina Gynning uppmärksammar tillsammans med välgörenhetspartnern Mind hur kreativt skapande kan ha en positiv inverkan på psykiskt mående. Studio Gynning kommer donera 10 procent av sina galleriförsäljningar samt avkastningen från varsitt konstverk till Mind. En av dagarna kommer konstexperten Pontus Silfverstolpe moderera ett samtal mellan mor och dotter Gynning med titeln ”Konsten att samtala”.  

Vill skapa modehus för kvalitetskonst på nätet

Kommande mässor hoppas AAF Stockholm på att få in fler lokala gallerier och erbjuda nya typer av konst. Stockholmsmässan vill även bredda den internationella profilen genom att få med ett galleri från något afrikanskt land. 

”Vi vill ta hela världens konst hit till Stockholm”, säger Elsa Wedendal.

”Drömmen är att ha en mässa på varje kontinent. Nu är det bara Afrika och Sydamerika som saknas.”, säger Bernice Glimberg.