Di Weekend NYHETER

Konsten tänjer på tekniken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

BUBBLANDE EXPO. Utställningen ”Mud Muses” på Moderna museet i Stockholm presenterar konstnärer med vitt skilda idéer.

Amanda Lindgren

På Moderna museet möts 21 konstnärer och konstnärsgrupper i utställningen ”Mud Muses – en tirad om teknologi” som öppnar på lördag. ”En tidsresa över relationen mellan konst och teknologi”, säger curatorn Lars Bang Larsen. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Flertalet konstnärer med vitt skilda idéer och metoder trängs i utställningssalen på Moderna museet. ”Mud Muses” handlar enligt curatorn Lars Bang Larsen om mötet mellan konst och teknologi och hur det utvecklats från sextiotalet och framåt. 

”Decennium för decennium ger utställningen exempel på relationen mellan konst och teknologi, det är en tidsresa. Modern teknologi har förändrats enormt mycket sedan sextiotalet. Då var konst och teknologi separata från varandra men man ville att de skulle mötas. Idag är det snarare en motsatt rörelse som efterfrågas, att man måste ta isär de två”, säger Lars Bang Larsen. 

Enligt honom var fascinationen för teknologi större på sextiotalet. Idag vet vi att tekniken inte lovar oss någon utopi. Konstnärerna i utställningen har enligt honom tagit ett steg tillbaka och funderat på sin egen relation till teknik och i flera fall problematiserat den. 

”Vi gillar att tro att teknik är tillgänglig, transparent och progressiv. Men det finns kulturella hierarkier i teknologi som vi ofta glömmer bort, könsmaktsordning till exempel finns även inom teknologi”, säger Lars Bang Larsen. 

Konstnärerna som deltar i ”Mud Muses” är spridda över hela världen, något Lars Bang Larsen, som frilansat som curator världen över innan arbetet på Moderna museet tog vid för två år sedan, är extra exalterad inför. Utställningen innehåller bland annat verk skapade under sextio- och sjuttiotalet i forna Jugoslavien. 

FAKTA
”Mud muses” – en tirad om teknologi

Visas på Moderna museet mellan den 12:e oktober 2019 och 12:e januari 2020.

I utställningen har 21 konstnärer och konstnärsgrupper från hela världen bjudits in för att låta frågan om konst och teknologi röra sig från cyberfeminism och textilpunk till artificiella livsformer. Utställningen tar avstamp i Robert Rauschenbergs performativa skulptur ”Mud Muse” från 1968-1971 där nästan 4 000 kilo bentonitlera aktiveras av ljud underifrån, som också är med i utställningen. Verken i utställningen sträcker sig från 60-talet fram till idag.

Konstnärer som medverkar i utställningen: Branko Petrović och Nikola Bojić, Ian Cheng, CUSS Group, Sidsel Meineche Hansen och Cultural Capital Cooperative, Charlotte Johannesson, Lucy Siyao Liu, Anna Lundh, Antonio Brasil Marubo, Armando Mariano Marubo och Paulino Joaquim Marubo, The Otolith Group, Primer, Robert Rauschenberg, Anna Sjödahl, Soda_Jerk med VNS Matrix, Jenna Sutela, Suzanne Treister, Nomeda och Gediminas Urbonas, Vision Exchange Workshop med Nalini Malani och Akbar Padamsee.

VISA MER

”Dialogen om konst och teknik har till stor del varit reserverad för Skandinavien och USA så att få introducera andra geografiska punkter i den betyder mycket. Som konsthistoriker tycker jag att det är intressant att få ge sig in i det historieberättandet och erbjuda andra linjer.”

Ett av verken som skapats specifikt för ”Mud Muses” är Jenna Sutelas ”I Magma”; glasfigurer i form av huvuden i vilka det flyter trögflytande vätska. Vid en första anblick påminner verket om nittiotalets trendiga lavalampor, men det ska visa sig vara långt mer komplicerat. 

Framtiden – så ser den ut

”Rörelsen av vätskan inuti huvudena mäts och samlas som data för appen som man använder när man tittar på verket. Alla glashuvuden har en liten kamera fäst vid dem, som spelar in vätskans rörelse. Alla besökare finns också i appen som punkter på en karta, genom GPS. Vätskan drar sig sedan mot de här punkterna på olika vis”, säger hon. 

Verket är en kombination av artificiell intelligens och konst, både lamporna och interaktionen i appen samlar in data som styr vätskan. ”I Magma” har tagit runt ett år att ta fram.

”För mig är ’Mud muses’ den ideala utställningen, den kombinerar mina största intressen. Det är flera generationer och tillvägagångssätt, den känns viktig. Flera av mina favoritkonstnärer är med i utställningen”, säger Jenna Sutela. 

Ett av avstampen för ”Mud Muses” är i den avlidne Robert Rauschenbergs verk ”Mud Muse” som skapades 1968 till 1971 och som också är inkluderat i utställningen. Verket föreställer en typ av lerbad, varigenom det går ljudfrekvenser som skapar olika typer av bubblor och därmed ljud på ytan. ”Mud Muse” skänktes 1973 till Moderna museet. 

”Det skapades under ett väldigt ambitiöst program som hette ”Art & technology” på Los Angeles County Museum of Art. Det var ett program där konstnärer parades ihop med industrier och företag i Kalifornien. Robert Rauschenberg parades ihop med Teledyne Technologies och skapade då ”Mud Muse”, säger Lars Bang Larsen.

Leonardo da Vinci fyller upp Louvren

Enligt honom tillverkade Teledyne Technologies också beståndsdelar till det amerikanska flygvapnet, som användes bland annat för missiler i Vietnamkriget. 

”På så vis har verket en direkt koppling till den sociala realitet som ny teknik medför, det är ett bra verk för att öppna upp den konversationen”, säger Lars Bang Larsen.