Hoppa till innehållet

Klarade krisen med tillbakablick

Hon startade Stylein i New York för 15 år sedan, och har gått igenom både finansiell kris och formsvacka.
I dag är Elin Alemdars modebolag ett skandinaviskt märke på framfart. Men inspirationen hämtar hon från sitt förflutna.

HÅLLER FORMEN. Efter finanskrisen 2008 valde Elin Alemdar att strukturera om bolaget och tänka annorlunda kring kollektionerna. Nu tycker hon själv att hon kommit närmare bolagets kärna, och anledningen till att hon startade Stylein för 15 år sedan.
HÅLLER FORMEN. Efter finanskrisen 2008 valde Elin Alemdar att strukturera om bolaget och tänka annorlunda kring kollektionerna. Nu tycker hon själv att hon kommit närmare bolagets kärna, och anledningen till att hon startade Stylein för 15 år sedan.Foto: Foto: Hampus Andersson

Det blir mörkblått, mossgrönt och stengrått när Stylein tar plats på catwalken på Fashion week Stockholm i eftermiddag. Samtidigt kommer de raka silhuetterna och den avskalade stilen som blivit företagets kännetecken att kännas igen, vilket är meningen.

”De senaste åren har jag försökt gå tillbaka och inspireras mer av hur jag tänkte när jag startade bolaget för 15 år sedan i New York”, säger Elin Alemdar när hon visar upp delar av den kommande kollektionen.

En favorit till hösten är en lång beige- och orangerutig kappa. En annan är en marinblå polotröja i stickad merinoull som hon snabbt drar på sig för att visa hur den sitter. Den här gången kommer inspirationen från byn Timmervik, utanför Göteborg, där Elin Alemdar växte upp. En kollektion som andas naturen, designarvet i trakterna och flickrummet där utklippta modebilder hängde på väggarna.

”Inspirationen kommer från tiden då jag dagdrömde om att få skapa vackra silhuetter och jobba med lyxiga material.”

Ändå var Elin Alemdars framtidsplaner som barn inte att bli modedesigner. Hon skulle bli gymnast och fram tills hon var 18 år tävlade hon på elitnivå – 1996 rankades hon på plats 28 i världen, där de 25 bästa togs ut till OS i Atlanta.

”När jag slutade i samband med studenten 1999 längtade jag efter att bryta mig loss från den extrema livsstil som elitidrotten medför.”

Ett steg i den riktningen var att flytta till New York, där hon fick smak för mode och kreativt skapande. Hon frilansade som stylist och utbildade sig på modeutbildningen Fashion Institute of Technology. Samtidigt lade hon också grunden till Stylein, ett påhittat namn som är en sammandragning av det engelska ordet stylist och Elin.

”I efterhand tror jag inte att jag hade gjort den här resan om jag inte hade varit i New York. Det amerikanska tänket, med ’allt är möjligt’-attityden, är så annorlunda från den svenska, lite tråkigare mentaliteten. Det gav kreativ lust.”

År 2003 flyttade Elin Alemdar och bolaget tillbaka till Sverige, och under flera år växte företaget och exporterade till både USA och Japan. Efter finanskrisen 2008 drabbades dock företaget av den lågkonjunktur som slog mot hela branschen. Stylein började gå med förlust, samtidigt som Elin Alemdar upplevde att designen blev mer slentrianmässig.

”Till slut blev det tydligt att vi behövde göra en omstrukturering. Det var ett svårt beslut, men det landade i att vi drog oss ur utländska marknader och valde att fokusera på vår hemmamarknad Sverige och Skandinavien.”

Hur kom du fram till den lösningen?

”Krassa siffror och att verkligheten talade sitt tydliga språk. Jag är kreatör och designer, men jag är också företagsledare med ett ansvar mot mitt team och mina kunder.”

Det visade sig vara rätt strategi. År 2015 vände Stylein till vinst efter flera år med förluster. I dag kommer 25 procent av omsättningen på drygt 10 miljoner kronor från försäljning i egna butiker och e-handel, resten kommer från försäljning via återförsäljare.

”I efterhand har jag kallat den här perioden för ett blodbad eftersom det rensade upp i branschen och tvingade oss som överlevde att rannsaka oss själva och ifrågasätta det vi håller på med.”

I samband med omstruktureringen började Elin Alemdar också tänka annorlunda kring kollektionerna.

”Jag valde att gå tillbaka till en tid och plats där jag var sann mot varför jag startade bolaget, och kom på det sättet närmare Styleins kärna och det tror jag märks.”

Att hon lyckats bekräftas av att hon i år var nominerad till det prestigefulla priset Årets designer 2016 av modemagasinet Elle.

Det nygamla uttrycket beskriver hon som skandinaviskt, modernt, stilrent och klassiskt. Så klassiskt att hon de senaste åren också kunnat lansera det hon kallar för ett noos-program, där akronymen står för ”never out of stock”, aldrig slut på lagret. Där hamnar plagg som visat sig vara bästsäljare och som därmed blir Stylein-klassiker som följer med säsong efter säsong.

”Det är ett sätt att ta ansvar i en tid av masskonsumtion och miljöhot. Genom att erbjuda tidslöst mode ska man som kund kunna känna sig trygg i att det man köpt kommer att hålla länge, både kvalitets- och designmässigt.”

Och redan nu har hon märkt att noos-plaggen hjälpt till att ge en bättre ekonomisk stabilitet i bolaget. En bra grund för att fortsätta att växa.

”För om jag känner mig själv rätt kommer jag inte att vara nöjd med den här omsättningen länge till. Nu är jag redo att bygga något större.”

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

De är inte billigast – men säljer överlägset mest i Europa.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera