Di Weekend NYHETER

Kinesernas nya bebis: en hund

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Johan Nylander

Att ha hund har blivit en ny statussymbol bland Asiens nyrika medelklass. Men i stället för att ta dem på långa skogspromenader är trenden att putta runt dem i barnvagn. Marknaden för husdjursprylar har exploderat fullständigt – på gott och ont.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När ett amerikanskt gift par besökte en marknad i Shanghai på 1990-talet såg de en söt valp i ett av stånden. De förälskade sig omedelbart i den lilla hunden och bestämde sig för att köpa den. De betalade och sa till försäljaren att de skulle göra några ärenden och plocka upp hunden om en halvtimme.

När de väl kom tillbaka sträckte den leende försäljaren över en plastpåse till dem. Där i låg hunden, perfekt uppstyckad i små bitar för att kokas i soppan.

Ovanstående berättelse – eller skröna, vilket det troligen är – säger mycket om hur hundens status gjort en dramatisk u-sväng i Asiens rika städer under de senaste åren. Som av en händelse råkar det vara hundens år just nu och från att ha varit samhällets lägsta varelse är hunden i dag en ny familjemedlem.

Men fortfarande är skillnaden stor på hur man ser på husdjur i Asien jämfört med i väst. Om man i Sverige förknippar att ha hund med långa promenader i skogen är det i Asien snarare en inomhussyssla. Det mest tydliga tecknet på det är att många hundar inte går själva när de är ute – utan skjutsas runt i små barnvagnar.

”Hon börjar bli gammal och det känns tryggare att ha henne i vagnen”, säger matten till Maxwell, en collie som sitter i en vagn på ett kafé i Hongkong. Jämte i samma vagn sitter en liten pomeranian vid namn Coco som heller inte behöver använda tassarna för att ta sig fram då hon enligt matten ”lätt blir trött i benen”.

Även katter, kaniner och alla möjliga andra tamdjur puttas runt i vagnar. Att hänga upp djuren i bärsele på magen, eller ha dem i väskor, är också en vanlig syn. I sociala medier i Hongkong lät nyligen ett uppmärksammat inlägg: ”Jag frågade grannfrun hur hon gör att behålla pälsen så vit på sin pudel. Svaret var att hon aldrig lät hunden gå på mark utomhus.” Det är inte bara småhundar; nyligen såg jag en stor siberian husky nedklämd i en vagn.

Marknaden för husdjursprylar totalt exploderar i Asien just nu. Fram tills år 2020 väntas marknaden öka 70 procent till att omsätta 190 miljarder kronor, enligt undersökningsföretaget Euromonitor. Bara i Kina prognostiseras försäljningen uppgå till 80 miljarder kronor 2020, drygt tre gånger högre än förra året. I Hongkong har marknaden ökat drygt 40 procent under de senaste fem åren och förväntas fortsätta uppåt.

Vovvarnas välfärd omsätter miljarder

Jasmine Lin, grundare av det taiwanesiska företaget Ibiyaya som säljer husdjursprylar, säger att deras försäljning är på uppgång i regionen, framför allt i Kina.

”Det finns många anledningar till varför hundvagnar blivit så populära i Asien”, säger hon och exemplifierar med att det ofta är extremt trångt på trottoarerna och småhundar kan bli trampade på, att hundar ofta inte är tillåtna på olika områden eller att det är för svettigt för dem att gå själva i den subtropiska hettan. ”De kinesiska ägarna är ofta unga och vill bara det bästa för sina husdjur.”

Jasmine Lin säger att de hetaste trenderna för 2019 är high tech-prylar, som produkter för automatiska matning eller leksaker kopplade till mobilappar. Hundar uppklädda i designade regnjackor, stövlar, ryggsäckar (som sitter på hundens rygg) och andra modeplagg är en allt vanligare syn.

Undersökningsföretaget Spire Research säger i en rapport att Asien går mot en ”humanisering” av husdjuren, där de snarare behandlas som bebisar än djur och anpassas för en inomhuslivsstil. Eftersom hundarna ofta inte promeneras för att uträtta sina behov dresseras de i stället att gå på hundtoaletter i hemmet.

Marknaden är inte bara prylar utan tjänster. På hundsalongen Sexy Sushi i Hongkong erbjuds de fyrbenta vännerna spa-behandling baserad på örter och mjölk som ska förbättra kvaliteten på deras hud och päls, med prislapp på nästan 3 000 kronor.

Frantzén gör succé i Hongkong

Veterinären Mary Peng, grundare av kliniken International Center for Veterinary Services i Peking, säger till Di att hon oroas för trenden där husdjur behandlas som bortskämda småbarn och inte får tillräckligt med motion. Om hunden är frisk bör den inte puttas i vagn.

”En hund är en hund. Så enkelt är det”, säger hon. ”De blir helgalna om de inte får utlopp för sin energi.”

Kanske den tydligaste bilden av humaniseringen är när man i Hongkong kan se hur hundar äter från tallrikar på restauranger, sittandes på en stol vid bordet. De har med andra ord gått långt från att för inte länge sedan vara de som själva låg på tallriken.