Di Weekend NYHETER

Kärlek till mat är drivkraften

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

ALLA DRIVER EGET. Familjens alla verksamheter går lite skämtsamt under namnet ”Kersh-gruppen”. Här är de samlade på Aadels restaurng Bitza vid Hornstulls strand, från vänster Mohsen ”Maxo” Kersh, Rima Ismail, Nidal Kersh, Samir Kersh och Aadel Kersh.

Amanda Lindgren

Det började med hummus som fick dagligvarujättarna Ica, Coop och Axfood på kroken. I dag driver alla i familjen Kersh egna restauranger.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den uppmärksamme uteätaren i Stockholm har kanske noterat att namnet Kersh ofta förekommer i restaurangsammanhang. Från Maxos på Kungsholmen till Falafelbaren, Bitza och A Bowl som alla tre ligger utspridda över Södermalm. Lägg därtill Kersh Kafferosteri som förser flera Stockholmskrogar med kaffe.

Bakom företagen finns familjen Kersh, som har sina rötter i Palestina. Den gemensamma nämnaren är kikärtor.

Mohsen ”Maxo” Kersh flyttade från Israel till Sverige i slutet av 1980-talet. Han arbetade länge på olika jobb inom restaurangbranschen, bland annat arbetade han i över tio år på Strömmingsvagnen vid Slussen i Stockholm.

”När vi var små hade vi alltid fullt hus, och det fanns alltid en kastrull med något gott hemma. Nu när jag själv har barn inser jag att alla inte har det så”, säger Aadel Kersh.

I slutet av 1990-talet flyttade Mohsen Kersh tillbaka med sin familj, sönerna Nidal, Aadel och Samir hängde med. I kuststaden Akko startade de upp en fiskrestaurang. Men verksamheten gick inte som förväntat och några månader senare flyttade hela familjen tillbaka.

”Ni började känna drivet när ni bodde där, tror jag”, säger Mohsen Kersh, och sönerna håller med.

”Sedan vi var små har vi varit engagerade. Att driva restaurang eller sälja mat som levebröd har varit en självklarhet. Vi har alltid pratat om mat med en affärstanke bakom. Jag minns första festivalen när vi fick skala majs och servera”, säger Aadel Kersh.

”Jag var jätteblyg när jag var liten och vågade aldrig söka jobb. Det påverkade mig jättemycket. Därför har jag alltid velat att de ska våga och ville involvera dem tidigt”, säger Mohsen Kersh.

Krogdrömmar i Sveriges Toscana

När familjen kom tillbaka till Sverige ville Mohsen Kersh starta en hummusfabrik. Han kom över en lokal i Märsta och startade Maxos AB 2004. Idén att sälja färsk hummus till dagligvaruhandeln fungerade och inom ett halvår hade han lyckats sälja in produkterna till Ica, Coop och Axfood. Han drev det framgångsrikt i elva år innan han sålde bolaget till livsmedelsimportören Sevan. Nidal och Aadel Kersh arbetade periodvis på företaget.

”Det var en stor maskin att driva, med säljare och säljbolag. Det kostar mycket att tjäna pengar. Till slut kände vi att det inte handlade så mycket om mat, utan det blev mycket prat om Q1 och Q2 och gubbar i kostym”, säger Aadel Kersh.

”Vi lärde oss att vi inte ska jobba ihop. Det var aldrig några bråk om pengar, men alla har starka viljor. Vi lärde oss också att alla älskar kikärtor”, säger Nidal Kersh.

Efter försäljningen av fabriken öppnade Mohsen Kersh falafelstället Maxos på Kungsholmen. Då drev redan den äldsta brodern Nidal Kersh Falafelbaren på Hornsgatan i Stockholm tillsammans med sin fru Jenny Hedström. Mellanbrorsan Aadel Kersh startade Kersh Kafferosteri 2010. Förra året startade han även Bitza vid Hornstulls strand som serverar palestinska pizzor.

Minstingen i familjen Samir Kersh var sist ut och öppnade för två år sedan A Bowl vid Mariatorget tillsammans med sin sambo Rima Ismail, som var bland de första att servera poké bowls i Stockholm innan trenden slog igenom på bred front. I dag har A Bowl utvecklats till en fullskalig restaurang, som helt lämnat pokétrenden och i stället serverar mat med fokus på olika kombinationer som kan serveras i en skål.

I dag går alla verksamheter lite skämtsamt under namnet ”Kersh-gruppen”.

»Jag har bonustid i livet«

”Rent juridiskt kanske alla driver egna bolag, men utåt sett är vi en familj. Det har hjälpt mig väldigt mycket att vi har ett gott rykte på stan”, säger Aadel Kersh.

”Det är svårt att driva restaurang i Stockholm i dag, man måste ha ett tydligt koncept. I dag handlar det mycket om att få gästerna att känna att de är en del av en community”, säger Nidal Kersh.

Alla är eniga om att det bästa med att alla driver eget är att de kan hjälpa varandra.

”Är min falafelsmet slut till exempel, så kan jag ringa pappa. Är man inne i en period när det är lite folk är det skönt att någon annan kan säga ’ta det lugnt, jag har varit där och det löser sig’”, säger Nidal Kersh.