Hoppa till innehållet

Kamp om konsten

Efter vinterns misslyckade fusion med Galerie Forsblom återuppstår Stockholmsgalleriet Lars Bohman under namnet Galleri Bohman-Knäpper.
Men bakom den fria konstens arenor pågår en huggsexa om vem som får företräda de mest framgångsrika konstnärerna.

ÖPPNAR FÖR NY KONST. Nya Galleri Bohman-Knäpper, som öppnade på torsdagen, lyfter fram verk av bland andra Martin Wickström, Marie-Louise Ekman och Peter Frie.
ÖPPNAR FÖR NY KONST. Nya Galleri Bohman-Knäpper, som öppnade på torsdagen, lyfter fram verk av bland andra Martin Wickström, Marie-Louise Ekman och Peter Frie.Foto: Per Erik Adamsson

Att som gallerist knyta till sig en kommersiellt framgångsrik konstnär är lite som att köpa ett företag, utan att behöva betala en krona för det.

En tumregel vad gäller fördelningen av ett utställningsverks försäljningspris är 50/50 mellan konstnär och gallerist, efter eventuella avdrag för materialkostnad.

Det ursprungliga Lars Bohman-galleriet startade 1982 och är ett av Sveriges äldsta gallerier för samtidskonst. Galleriet baserade sin framgång på nära samarbete med många kommersiellt framgångsrika konstnärer. När så den planerade Nordenfusionen med Galerie Forsblom i Helsingfors inte höll hela vägen uppstod även den delikata frågan vem tar vem – vilka av galleriernas konstnärer väljer att företrädas av vilket galleri?

På sin nya hemsida presenterar Galerie Forsblom ett starkt svenskt stall med profiler som Ernst Billgren, Linn Fernström och Martin Wickström. Bohman-Knäpper ståtar med konstnärer som Lars Lerin, Bjarne Melgaard, Jonathan Lasker, Marie-Louise Ekman och Peter Frie.

Flera av konstnärernas verk betingar ett pris på hundratusentals kronor. Totalt handlar de två galleriernas konsthandel om affärer i mångmiljonklassen.

Det är målaren och skulptören Peter Frie som står för nypremiären av Bohman-Knäpper i galleriets två Öster-malmslokaler: Rådmansgatan och Sturegatan.

Utställningen Yamu Paintings består av ett fyrtiotal nya målningar och en stor bronsstaty av en vas med lotusblomma.

Chef för Galleri Bohman-Knäpper är Angelika Knäpper, som arbetat nära konstnärer i 30 år och drivit galleri i egen regi.

”Jag varken kan eller vill prata om det nya galleriets ägarstruktur, men tanken är inte att bara göra traditionella utställningar utan även vara en arena för experiment. I oktober kommer vi till exempel att ha gästspel med Dan Wolgers”, säger hon.

Skulle en gallerist tjäna på att behålla de bästa verken eftersom den så att säga ändå bara betalar halva marknadspriset?

”Nej, så enkelt fungerar det inte. Dels är det långtifrån alltid 50/50, dels är det väldigt mycket personkemi som styr. En konstnär ställer inte ut hos, eller säljer sina verk till, vem som helst. Det viktiga för mig som gallerist är att ha ett stall med bra konstnärer, oavsett om de är kommersiellt framgångsrika eller inte.”

Vad kännetecknar en bra konstnär i dina ögon?

”Att konstnären är kapabel att beröra andra människor, har något att säga och har en unik poesi.”

Peter Frie är en av de som valde att stanna hos Bohman-Knäpper.

”När det nu inte blev som det var tänkt med Forsbloms kändes det självklart för mig. Jag har hängt ihop med Lars Bohman i 35 år, det är nästan längre än med min fru. Lars bor visserligen i Thailand sedan länge, men vi pratas vid nästan dagligen. Utan honom hade det kanske inte gått alls och han är fortfarande en inspiratör i högsta grad.”

Yamu ligger nära Phuket i Thailand. Varför har du döpt utställningen efter en plats?

”För att det är en mycket vacker plats och för att jag gjorde skisserna där. Målningarna slutfördes sedan som alltid i min ateljé hemma i Skåne.”

Till lördagens höstinvigning släpps även boken Yamu med konst av dig och dikter av framlidne Nobelpristagaren Tomas Tranströmer. Vad är det för bok?

”En konstnärsbok. Vi träffades en hel del, kom att bli vänner och har gjort en sju, åtta publikationer tillsammans – alla så kallade Art Book.”

Närmast på tur står en utsmyckning på 7,5 x 3,5 meter till SEB:s nya kontor i Solna.

”Jag gör mest små målningar men ibland flyger fan i en. SEB-målningen är min näst största efter en på 30 kvadratmeter åt ett privat amerikanskt företag”, säger Peter Frie och konstaterar:

”Man har inte så många stränga på sin lyra – det mesta man gör ser ju nästan likadant ut, men alla små porträtt eller dagboksanteckningar om man så vill över det fantastiska i Yamu visar att något har hänt.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera